Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 4057 ggr
MonisN
2010-12-23 12:37
0

Blockera reklam

Jag använder FF och har adblock aktiverat, men två reklaminslag, Eurosport och nån vinguide går inte att att få bort. Om man klickar på den lilla fliken "Blockera" ovanför reklamen stängs då bara reklamen av eller hela sajten? Jag har anmält till FF men inget händer.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Inkanyezi
2010-12-23 16:16
0

Eurosport är en Flash-animering, så den måste man hitta adressen till för att Adblock ska kunna eliminera den. Det enklaste verktyget jag har hittat för att hitta den adressen är Flashblock, som hindrar den irriterande animeringen.

Om man har Flashblock i FF, kan man med högerklick hitta adressen och lägga in den i Adblock, så slipper man se den helt och hållet. Lugn Jul.

Du kan också kopiera in filtret här nedanför i Adblock, så hindrar den att Eurosports animering laddas.

Adressen till Eurosports Flash-animering är:

http://*.ifokus.se/sites/Eurosport_ON_250x360_Sweden.swf

Lägg märke till asterisken, den är för alla de olika sajterna. Och man kan så klart korta ner den en bit till:

http://*Eurosport_ON_250x360_Sweden.swf

Och om man inte vill se någon Flash alls, kan man lägga in:

http://*.swf

Men då kommer man inte heller att kunna se video som baseras på Flash.

MonisN
2010-12-23 18:23
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte om jag hänger med hur man kopierar in i filtret, men så här ser det ut om jag klickar på blockera precis ovanför bilden.

Inkanyezi
2010-12-23 20:26
0

Man bryr sig inte om bilden, utan man öppnar Adblock inställningar i FF:s meny för Verktyg, och så lägger man till filtret där.

Inkanyezi
2010-12-23 23:52
0

Oj, missade att titta på din bild. När du har fått upp den, så väljer du "Eget", men där redigerar man, så att det blir generellt, dvs man sätter * för det som står före ifokus om man inte vill blockera på bara en av sajterna.

MonisN
2010-12-24 01:28
0

*datorn.ifokus…..  menar du? Jag vill blockera annonsen på alla sajter, hur ska det stå då? Dumma frågor kanske, men jag är rädd att blocker hela iFokus!

Inkanyezi
2010-12-24 02:45
0

Du ersätter "datorn" med asterisken, så kommer det att funka på foto.ifokus och alla andra sajter på iFokus. Om "datorn" står där så funkar filtret bara på Datorn i Fokus, men inte Foto och Matbröd. För att det ska funka på alla sajterna måste det ha en stjärna i stället för "datorn".

Filtret ska alltså se ut så här för att vara ganska specifikt, men ändå tillräckligt generellt för att täcka alla ifokussajter, men bara den filen:

http://*.ifokus.se/sites/Eurosport_ON_250x360_Sweden.swf

MonisN
2010-12-24 11:26
0

Underbart! Tack Inkan för hjälpen, nu försvann skräpetSkrattande

God Jul till dig och alla andra här som är så hjälpsamma och duktigaGlad

MonisN
2010-12-26 10:57
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag en ny fråga. Hur gör jag med denna? (Se bild) Bockar man i "Egen" här också? Här står inte iFokus med.

Inkanyezi
2010-12-26 11:55
0

Om det kan finnas någonting i Mediabolagets mapp "grid" som du skulle vilja se, så är det olämpligt att göra en mask som täcker mer än själva filen. Annars kan man blockera som programmet föreslår.

Om man däremot skulle vilja se någon annan fil hos mediabolaget är det lämpligt att välja "Eget" och inte ändra någonting i förslaget där. Då blockeras bara den enda filen.

MonisN
2010-12-26 12:02
0

Tack igen, nu är dom två störande reklambilderna/filmerna bortaSkrattande Konstigt att just dessa hängt sig kvar när all annan reklam är blockerad.

Inkanyezi
2010-12-26 12:05
0

Om du installerar tillägget Flashblock, så kommer ingen .swf att visas utan att du klickar för att se den. Men det betyder också att man måste klicka extra när man vill titta på youtube.

MonisN
2010-12-26 12:10
0

Nu vet jag ju lite hur inställningarna ska vara så då är det inga problem (hoppas jag), blir det fler frågor i ämnet har jag ju digFlörtFlört Det är bara jobbigt att klicka extra om man vill se något, enklare då att blockera om något dyker upp.