SvtPlay och ljud
Kan någon vänlig själ ge mig ett tips hur jag ska kunna höra vad de säger i play-kanaler. Musiken går fram men ibland t.o.m. överöstar den talet. Det tal som hörs är väldigt burkigt och som en matta överallt ligger visslingar och tjut som en hel fågelkör.
På Youtube kan jag höra talet bättre det är ibland lite burkigt men i alla fall utan "fågelsång".
Vet inte exakt hur det fungerar på SVT, men spontant låter det som att du har en långsam upploppling. ”Fågelsång”, ett ”kvittrande”, lite bubblande ljud som följer ljudet i övrigt, är ju typiskt för icke förlustfria ljudformat, såsom MP3, WMA, OGG Vorbis, ACC, Real media och allt vad det heter, strömmat eller nedladdat. Har man en hög ”bitrate”, alltså hastighet på strömmen räknat i bits per sekund, så brukar det inte höras så mycket, utan det är vid låg hastighet det börjar bli besvärande.
Så varför låter så hos dig men inte hos mig? Min teori (som alla är välkomna att hacka på) är att du har långsammare uppkoppling. Förmodligen känner SVT Play av det på något sätt och ger dig en hårdare komprimerad ljud- och videoström, vilket innebär en lägre ”bitrate”, för att det inte ska hacka för mycket. Din dator behöver alltså inte ladda ner lika mycket och därmed inte heller lika snabbt och det räcker då om man har en lägre uppkopplingshastighet, men man får då ett sämre ljud och en sämre bild på köpet. Kvittret är väldigt en väldigt typisk effekt av detta. Det finns där även vid full fart, men är väldigt mycket svårare att höra då och vissa hör inget kvitter alls (lyckligt ovetande…).
Att det låter burkigt, förutom fågelkvittret, kan väl bero på dina högtalare, men jag vet ju inte vad du har, så det är bara en gissning. De flesta datorhögtalare lämnar väl en hel del i övrigt att önska, i alla fall om man är audiofil… Just när det gäller högtalare så känns det i plånboken om man ska ha riktigt bra ljud. Vill man inte betala blir det skokartong-ljud, så är det bara… Men som sagt, jag vet ju inte vad du har för högtalare, kanske riktiga dyrgripar? I så fall kan de ju vara felplacerade. Placeringen har stor betydelse för ljudet när det gäller högtalare, fast om det låter burkigt om bra högtalare måste de nog vara placerade i ett oljefat eller något…
Tack för snabbt svar.
Angående högtalarna så är de bara de som finns inbyggda i en bärbar och det är ju sällan så mycket att hurra för. Burkigheten får jag kanske stå ut med, det är lite bättre med hörlurar.
Jag har även testat datorn på jobbet eftersom jag var inne på din linje om hastigheten. Tyvärr hör jag samma fågelsång på min bärbara på jobbet men inte på jobbets stationära dator.
#2: Om din bärbara inte är så värst ny kan det ju kanske vara datorn i sig som sätter gränsen för hastigheten, men det är en gissning från höften, så att säga. Eller datorns nätverkskort. Kör du med kabel eller trådlöst?
Kan det vara ljudkortet som inte är ok? Tyvärr så vet jag inte om det någonsin fungerat. Det är först det senaste året jag börjat utforska svt play och andra playkanaler. Datorn är nog en 3-4 år så den får väl börja räknas som gammal. Jag kör trådlöst nu men det var inte bättre tidigare när jag var trådad.
Jag kan inte se varför ett dåligt ljudkort skulle ge just den där kvitter-effekten och om vi menar samma sak när vi pratar om burkighet så nej, det är en högtalargrej.
Men ibland är det ju lätt att man pratar förbi varandra. När du säger att det låter burkigt kanske jag tolkar det fel, det är ju lätt hänt.
Du kanske ska prova först att kolla hur snabb uppkoppling du har. I verkligheten alltså, inte vad levernatören anger.
Sedan vet jag inte om det finns någon inställning man kan göra när det gäller överföringshastigheten på SVT Play-sidan, men det kan jag inte påminna mig om att jag själv har sett.
Nu har jag suttit en stund och testat olika klipp. Burkigheten finns hela tiden mer eller mindre medan fågelkvittret bara finns ibland. Min hastighet ner ligger mellan 1-2 Mb så det är kanske där problemet ligger ändå, får väl gradera upp. Sen gissar jag att det är olika kvalitet på olika inspelningar. Ibland är musiken otroligt dominerande och när talet kommer hörs nästan ingenting. Jag får väl slå mig till ro med att min hstighet är i lägsta laget och se på play när det fungerar tills jag uppgraderar hstigheten.
Vet inte riktigt vad man behöver ha för SVT Play, men ”ju högre desto bättre” gäller ju alltid.