Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 5572 ggr
[westerlind]
2011-01-19 09:53
0

Shredder?

Hej alla glada!

Jag har nu ett nytt, smått irriterande, problem jag tacklar med. Ungefär två gånger om dagen kommer en Windows Installer ruta upp och vill installera något som heter i stil med Shredder (detta är ett program som jag till synes redan har två sorter av, en på C: och en som det inte står något på) från en utomstående källa. Är det någon som vet vad detta är, om det är något som behövs, om man kan få bort detta irriterande upphoppande av installering?

Tack på förhand!

(Ligger det i fel grupp så flytta det gärna!)

[Woozy]
2011-01-19 10:20
0

Shredder är ett program för att ta bort filer med. Oftast så skriver de över de borttagna filerna ett antal ggr + annat. Men du bör nog vara lite försiktig för seriösa program ska inte ha en popup-ruta enligt din beskrivning. Varning utfärdas.

[westerlind]
2011-01-19 11:26
0

Nej, det är ju det jag känner. Men det Shredder jag har är det som kom med datorn och heter typ Acer Shredder, och det andra följde tydligen med när jag laddade ner Spybot Search & Destroy - så ska avinstallera det och se om det hjälper…

[Woozy]
2011-01-19 11:28
0

Cool

Ladydragon
2011-01-19 14:26
0

2# var laddade du hem Spybot ifrån? för det låter som om du hämtade Spybot ifrån en sida som inte va "ren" så troligtvis har du fått in något mindre trevligt i datorn som en trojan eller liknande

hämta alltid hem saker ifrån tillverkarens sida eller någon större sida som Filehippo eller Cnet

härifrån ska du hämta hem Spybot

det finns dom som utnyttjar det faktum att folk inte tittar efter ordentligt varifrån dom laddar ner saker

Wot är ett utmärkt plugin som du kanske oxå skulle prova det visar med en röd gul eller grön ring om sidan är säker dels att besöka men oxå att ladda hem ifrån

när du ändå håller på uppdatera Spybot och kör en sökning har du ändra antispionprogram så uppdatera och kör dom oxå

[westerlind]
2011-01-19 21:13
0

#4 Det var faktiskt inte jag som laddade hem det, utan jag lämnade min dator i trygga händer - trodde jag ;P

Har i alla fall tagit bort det nu och sökt igenom datorn med Kaspersky och än är det lugnt :)

[westerlind]
2011-01-19 21:44
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tji fick jag… nu kom det upp igen. Printscreenade och vet inte om det kanske kan hjälpa er hjälpa mig?

Ladydragon
2011-01-19 21:56
0

ja du jag blev inte så mycket klokare av den printscreenen men tycker nog inte det riktigt ser ut som trojan eller nån annan ohyra

en idé att avinstallera Shredder programmen du har

och det ska inte finnas nåt Shredder program till Spybot jag har då aldrig hört talas om det

avinstallera Spybot är kanske oxå en idé och prova att installera det igen ifrån länken jag gav dig

man ska va försiktig med att lämna bort datorn det kan bli så fel hade en kompis som gjorde det han fick hela datorn nersmittad av allehanda ohyra det tog några dagar o få ordning på den Skrikandes

[westerlind]
2011-01-19 22:19
0

Nej… det ser ju inte ut som de virus jag tidigare har lyckats dra mig på, haha. Det Shredder som nu finns på datorn har som Mål "C:\Program Files (x86)\EgisTec Shredder\x86\ShredConsole.exe" -s och ligger på plats C:\ProgramData\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\EgisTec enligt Egenskaper. Det ser ju normalt ut… tycker jag :S

I samma mapp EgisTec ligger också något som heter MyWinLocker…

Zepp
2011-01-19 22:52
0

Ta du och rensa datorn, det verkar ligga en hel del skräp där.

Börja med att hindra dem från att laddas vid uppstart.

http://www.egistec.com/products/mywinlocker-download.aspx

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ladydragon
2011-01-19 23:57
0

programmet är en Trialversion alltså testa på innan du köper det

och jag antar att du inte har köpt det så där har du nog förklaringen

ta och avinstallera programmen så löser det sig

[westerlind]
2011-01-20 00:09
0

Nä, jag har ingen aning om vad det är haha, och köpt det har jag inte gjort! Men då satsar jag på att avinstallera Shredder och WinLocker då?

Ladydragon
2011-01-20 17:15
0

11# ja gör det