SÄKERHETS-PROGRAM
Hej!
Igår fick vi hem en stationär Compaq dator och vi har Glocalnet som bredband. Nu har vi även köpt till Glocalnets säkerhetspaket men vi har även Norton på datorn.
**Men nu är det så att jag undrar om man kan avinstallera Norton och bara använda Glocalnets säkerhetspaket?
**Tacksam för svar… 
Behöver svar ganska fort, måste veta det tills imorgon eftersom vi isåfall avinstallerar det då;)
Förresten, skyddar Glocalnets säkerhets paket bra?
Norton har en svart historia utav att tillåta trojaner att installeras i sitt system, så att avinstallera det är helt rätt.
Varför inte testa Microsofts egna antivirus? Gratis, snabbt och effektivt.
Tack, då vet jag! :D
För min pappa har redan fixat glocalnets säkertspaket så jag får nöja mig med det :)

Och vad består Glocalnets säkerhetspaket utav???
Det brukar bara vara subventionerade vanliga säkerhetsprogram typ Telia distrunbierar F-secure.
Det e bannemej ingtet fel på Symantecs produkter, de är lika bra eller dåliga som alla de andra.
Felet är att folk tror att man är helt skyddade när de använder sådana program.. det är de inte.
Sen så glömmer folk att ställa in programen, surfar med adminkontot, surfar på skumma ställen osv.
Upplysningsvis gjordes nyligen en test av de ledande programen.. de upptäckte cirka 30% av virus/trojaner o liknande.
Det är med andra ord som att köra bil med säckerhetsbälte, ingen garanti för överlevnad men ändå en höjd säkerhet.
Ser nu att Glocalnet använder F-secure de oxå.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Och vad menas egentligen med administratörkontot? Det är många som säger det, hur undviker man det då?
Vi har iallafall haft Glocalnets säkerhetspaket i 4 år på vår gamla stationära och det har varit nemas problemas med den 
Sen så köpte vi en laptop och hade något annat på den, och den gick sönder efter något år…
Nu efter ett tag har vi skaffat oss en stationär igen så vi tänkte köra på Glocalnet igen som förr helt enkelt.
….Eller är det något som inte skulle vara bra med glocalnet?

Adminstartörskontot är det konto du använder för att instalera program och ändra systemet på datorn, den användaren har rätt att göra allt sånt.
Det man använder dagligdags är ett vanligt användarkonto som inte heller har rätt att instalera eller ändra på något i operativsystemet.. då kan heller inga virus/trojaner eller annat instaleras utan din vetskap.
#8 Jag är inte så bra på det där men jag och de andra i familjen har iallafall varsitt användarkonto som vi loggar in på när man startar datorn, och gör allt därifrån.. :)

Om du gör allt däriftån är det inget användarkonto.. det är ett administratörskonto.
Surfar man med adminrätt ger man virusmakana rätt att instalera på din dator.
Ja tycker de flesta etablerade säkerhetsprogrammen funkar rätt bra - men de kostar en hel del. Den som inte är inne på skumma sajter borde klara sig bra med Ms egna gratisalternativ:
https://www.microsoft.com/security_essentials/
Alt ngt annat gratisprogram fr de kända programmakarna.
Ja har provar ngr olika - & de varnar när man kommer in på tvivelaktiga sidor.
Nu testar jag Norton-Symantek 360 - som jag tycker är bra (men..som sagt det kostar rejält).
Norton-Symantec - AntiVirus, Anti-Spyware, Endpoint Security, Backup, Storage Solutions
http://se.norton.com/index.jsp
---
En liten idé kanske man får av detta test - som jag tycker verkar stämma med vad man ser & läser om dessa på andra sajter åxå.
Obs - att nedan gäller kompletta sviter - inte bara antivirusskydd.
AV-Comparatives - Independent Tests of Anti-Virus Software - Welcome to AV-Comparatives.org
http://www.av-comparatives.org/en/comparativesreviews/dynamic-tests
/L