Fonteditor
Var hittar man ett enkelt (och helst gratis) program för att göra egna tecken? Jag är bara ute efter att kunna skapa en handfull relativt enkla symboler för gamla måttenheter, t ex skålpund. Eller finns det rentav redan någon sådan font?
Fontforge är den enda jag känner till, men den är inte helt enkel, tycker jag. Vet inte om den finns till ditt operativsystem heller, mest för att du inte nämnde vilket du använder…
Hittar inte heller symbolen för skålpund i teckentabellen. Märkligt att den verkar ha glömts bort, då jag sett en massa andra tecken som är minst lika meningslösa som skålpund.

Använder Windows Vista…
Kollade upp Fontforge nyss och det visade sig att det faktiskt finns en Windowsversion.
Men ha inga högre förväntningar på programmet. Det känns inte riktigt ”färdigt” och gränssnittet är bland de fulaste som någonsin gjorts… Men man ju alltid prova.
Googlade lite och fann en som heter Font Creator. Vet inget om den, men nu har du ett alternativ i alla fall.
Hittade ytterligare en: GFE (GNU Font Editor), men den är bara tillgänglig via CVS och det stod inget om operativsystem, så jag antar att den bara finns för Unix-liknande operativsystem.

Tack för tipsen, ska prova dessa.
Konstigt om det inte kan finnas någon som redan gjort dessa tecken, det finns ju så otroligt mycket framtaget. Men det gäller förstås att hitta det.
Har du kollat via start > kör > skriv charmap
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Jo, jag såg tecknet på Wikipedia också, men hittade det inte i min teckentabell, som ska innehålla samtliga UTF-8-tecken (gcharmap hetermin om nu någon undrar det, och den finns i den vanliga Gnome-menyn från början) så länge man har alla relevanta teckensnitt installerade, vilket jag dock inte har, men man kan ju söka på tecken-beskrivning, och det är det jag har gjort. Tecknet heter tydligen ”Libra”, därav att man förkortar ”pounds”, som tydligen är närbesläktat med skålpund, som ”lbs”. I min teckentabell hittade jag ett libra, men det var inte samma tecken.
U+264E – LIBRA: ?