Antivirusprogram
Jag har trasslat med en massa olika virusprogram en tid och nyligen när jag körde uppdateringar på min dator meddelade den att det inte finns något aktivt virusprogram och att jag bör installera det.
Är det någon som har tips på något bra program och var man får tag på det?
/Mkt tacksam för svar :)
Jag tycker virusprogram är svårt. Jag har hittills aldrig hittat något jag varit riktigt nöjd med. Det jag varit minst nöjd med är Norton AntiVirus. Min pappa har kört Panda Antivirus och det är nog det jag tyckt varit bäst hittills.
Personligen kör jag inget antivirusprogram alls, utan nöjer mig med brandvägg och Windows Defender för att slippa spyware.
Mvh // Johan
Ok, tack för bra svar!
Jag har också hört att Panda ska vara bra.
Kan man köpa det i en vanlig datorbutik eller?
Det kan du nog köpa på de flesta butiker, men det är kanske billigare om du laddar ned det från Pandas sajt och bara betalar årsavgiften.
Mvh // Johan

Kör själv Panda och har inte haft några problem på flera år. Ladda ned demon på Pandasiten, gratis i 3 månader. Efter dessa 3 månader köper du en 1 års-licens för 398 kr (du sparar ca 200 spänn på detta jmfrt med att köpa skivan).
Har fått Norton med på de två senaste företagsdatorerna - i stort sett felfritt.
Johan, vad är det du varit missnöjd med hos Norton?

Har själv kört Norton i många år utan problem. Bytte nyligen till ZoneAlarm (de hade ett extra pris) och är helt missnöjd med dem. Den tar alldelses för mycket kräm ur datorn. När denna prenumeration går ut byter jag lätt tillbaka till Norton.
PS. Det enda program jag inte tankar hem från typ DC++ är just Antivirus och brandvägg. Där vill jag vara säker på att ingen tampererat med programmet.
#5: När jag haft det installerat, samt på våra kursdatorer, så tar det tusen år innan datorn svarar på någon form av interaktion innan Norton har startat. Dessutom har det i dom versioner jag testat så har Norton gjort en jäkla massa skumma grejer med webbsidor, speciellt på min egen webbserver.
Usch.
Mvh // Johan
#8 Tack, jag har också haft en del uppstartsproblem med datorer - kan ju vara Norton som spökar?
#10 Verkar intressant. Kladdar Avast ner mailen med reklam eller liknande?

Nej inget reklam vad jag vet. Har installerat ca 10 st i vintern och alla är nöjda och belåtna.
// kari
Då ska jag installera det, så siipper jag den jobbiga pratbubblan varje gång jag startar windows.
Snälla, snälla, snälla…använd INTE Panda.
Panda tar nästan 100MB av internminnet och släpper igenom mängder av virus.
Det finns ett oberoende antivirustest-företag som heter virusbulletin. http://www.virusbtn.com/index
På denna sida skickar anitvirusföretagen in sina program för test och Panda slutade att vara med då de floppat 3 av 4 gånger som de var med.
Det absolut bästa antivirusprogrammet på marknade heter NOD32 och har för 34:e testet i rad plockat 100% av alla kända och 100% av alla okända virus. NOD32 tar mindre än 10MB minne och tar c:a 15 sekunder att installera (skojar inte).
Första uppdateringen efter att man installerat NOD32 är c:a 8mb stor och sedan kollar NOD32 efter nya uppdateringar 1 gång i timman….ibland kan det komma uppdateringar flera gånger om dagen och varje uppdatering är c:a 20kb stor…det går med andra ord snabbt att uppdatera även med vanligt modem.
80% av de datorer vi får in på firman som smittats med virus och som har ett installerat antivirusprogram har Panda och resten har Norton….men INGEN dator med NOD32 har kommit in för att den varit virussmittad.
Läs mer om NOD32 här (svensk site):
http://www.eurosecure.com/site.asp?page=productInfo
Tackar! Jag har fortfarande inte (
) hunnit installera något program, men det är verkligen dags nu!
NOD32, NOD32, NOD32!!! Tro på en som jobbar med att rensa datorer på virus. Panda är det som tynger ner datorn mest och som släpper igenom så mycket att virusen blir självspridande i datorn och som stänger av funtionerna på Panda så att det ser ut som om att det fugerar som det ska…vilket det inte gör….tro mig. I butik så kostar NOD32 549:- första året…på webben är det billigare eftersom att du då inte får någon skiva. år två och därefter kostar det under 300:- per år. Och NOD32 har ENBART antivirusskydd i sina uppdateringar så de tycker att grafiskt lull. lull inte skyddar mot virus. Om du köper det och inte är nöjd kommer jag gladeligen betala tillbara dina pengar själv.
#16 Det var ett gott betyg och det känns betryggande att jag får garanti till och med… 
Vart kan jag köpa det någonstans, om jag vill köpa det på nätet?
Mvh
/Ida
#16: Det låter verkligen som ett bra betyg.. :)
Mvh // Johan
Måste bara kommentera min egen fråga: "Vart kan jag köpa det någonstans, om jag vill köpa det på nätet?"
Jag undrar givetvis vilket företag som gett ut programmet och om de har någon hemsida man kan ladda ner det ifrån… 
Härmed förekommer jag alla andra som hade tänkt kommentera min briljanta frågeställning 
/Ida
Hittade det själv, tack vare google-annonserna…. 
Nu är det nedladdat och klart!
/Ida

#16 Zpookey, svårt att värja sig när jag läser (reviews) 2-50 ggr snabbare än konkurrenterna…skriven huvudsakligen i assembler…etc. Fattas ju brandvägg, kan du rekommendera ngn till noden?
Den absolut bästa brandväggen enligt min mening är inte en mjukvarubrandvägg.
En router med inbyggd brandvägg är säkrare då den inte kan manipuleras av virus, trojaner etc.
Mjukvarubrandväggar har också en tendens till att slöa ner dator vilket en router inte gör.
Ett kompliment till NODS antispyware rekommenderar jag Microsofts egna som finns för gratis nedladdning på microsoft.com.
Microsofts antispyware är mycket bättre än t ex Adaware och spybot då microsofts program är igång konstant och stoppar sånt skräp INNAN det kommer in i datorn.
Skogskatten: Klickade du inte på länken jag skickade?
http://www.eurosecure.com/site.asp?page=productInfo
Högst upp på sidan så står där "köp" och "ladda hem" (under eurosecure) 

Thanx. Något tips på mjukvarubrandvägg?
Zpookey, nu har du fått mig att fundera i nya banor, tack! =)
Jag kör nu McAffee antivirus och är nöjd eftersom jag inte har fått några virus. Men jag tycker att det tar för mycket datakraft så nu får jag väl köpa NOD istället.
Har du någon uppfattning om McAffees antivirus?
Tack för bra inlägg!
Tom
Jag kan inte rekommendera en mjukvarubrandvägg över huvud taget men om jag måste så får det bli den här.
http://www.agnitum.com/products/outpost/index.php
http://www.idg.se/ArticlePages/200512/22/20051222162345_CS/20051222162345_CS.dbp.asp
http://secunia.com/advisories/18169/
http://secunia.com/advisories/18131/
Tack, jag har laddat ner NOD32 och installerat det. Nu ska jag testa det i en månad och se hur det fungerar.
Vet du om det kör en scan på alla diskar automatiskt då och då eller måste jag köra det manuellt ibland? (Behövs det?)
Tom

#25 Ok, ryggade för denna. Vilken hårdvarubrandvägg rekar du?
#16: Nu blev jag också nyfiken på NOD. Jag har kört Norton Internet Security och motsvarande i många år med allt strul det innebär. Är NOD så bra som du skriver får jag nog byta.
Tack för tipset!
Vänliga hälsningar
Niklas
Nu har jag kört mitt NOD32 i tio timmar och det fungerar fortfarande utan problem ;-)
Tom
För hemmabruk så finns det bara 2 som jag rekommenderar.
Absolut bäst är Linksys och efter det kommer SMC och på tredje plats kommer Netgear.
Linksys ägs av Cisco och de som vet lite om nätverk vet vilka Cisco är…..de har i princip byggt hela internet eftersom att deras produkter är de stabilaste.
Cisco tillverkar också komponenterna som sitter i SMS's routrar vilket borgar för stabilitet.
De man ska akta sig för är D-link..och speciellt då deras trådlösa produkter.
Anledning? D-Link har en förmåga att bli överhettade om man har för hög belastning (nedladdning) vilket får till följd att routern låser sig och måste startas om med jämna mellanrum. D-links absolut sämsta produkt heter DI-624+.
Vi sålde D-link på där jag jobbar men har numera slängt ut ALLA D-links produkter. En av anledningarna till detta var bland annat att vi fick hem 25 DI-624+….ALLA 25 har kommit tillbaka från kunderna…och c:a 90% av 250 st DSL-300 modem har lagt av…..så för c:a 4 månader sedan fick vi nog av att sälja sådan skit och meddelade resterande 10% att de kunde komma in med modemen trots att de inte hade lagt av så att vi kunde byta mot SMC istället.
Hoppas att detta är till hjälp.
Jag brände lyckligtvis upp mitt D-link och bytte mot NetGear som har gått problemfritt. FON-routern är en Linksys men den har jag inte installerat än. Skönt att höra att de gör bra saker i alla fall.
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag är en person som älskar skydd och säkerhet. Jag har testat de flesta anti-virus program och de flesta brandväggarna. Jag fastnade också för NOD32 en tid, men bytte senare till BitDefender där det också ingår en brandvägg. Använder dock enbart antivirus funtkionen eftersom BlackICE är så mycket bättre än BitDefenders brandvägg. :-) BitDefender är ganska likt NOD32. Det kräver inte mycket av datorn och det väller hela tiden in nya updateringar. Det medföljer även en anti-spam funktion som rensar dinna mail på skräp. BitDefender söker inte bara igenom datorn efter virus, den söker även efter spyware och mindre skadliga filer som cookies.
Jag gjorde ett test och scanade hela datorn på virus och tog bort de som hittades. Sedan surfade jag runt på internet på de vanliga sidorna i ungefär en timma. Sedan sökte jag efter virus igen och detta är vad den hittade:
- Cookies\jim@cgi-bin[1].txt Detected: Cookie.CGI-Bin
- Cookies\jim@atdmt[2].txt Detected: Cookie.ATDMT.com
- java.jar-bae16f0-687ffa9d.zip=>NewSecurityClassLoader.class Infected: Trojan.Exploit.Byteverify.G
- java.jar-bae16f0-687ffa9d.zip=>NewURLClassLoader.class Infected: Trojan.Java.Byteverify.Exploit.C
- javainstaller.jar-5aa0b436-7b22db08.zip Infected: Trojan.Downloader.Java.Openstream.W
- loaderadv661.jar-897c2ff-761fb005.zip=>Dummy.class Infected: Trojan.Java.Classloader.G
Alla antivirus program har självklart både för och nackdelar, en del är bättre än de andra och en del får datorn att gå som en snigel. Men med BitDefender har jag ännu inte lyckats hitta någonting som är dåligt. :-) bitdefender.com
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

#30 Tack för info. Kände inte till att Cisco äger Linksys.
#33: Det står Cisco på min Linksys-router.
Vänliga hälsningar
Niklas

#31 jag har också funderat på att bränna upp min D-Link. Vad använde du, tror du bensin funkar?
#35: Du behöver nog något starkare. Jag använde blixten. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag har noterat en störande detalj med NOD32. Den skriver ett meddelande i ALLA mail att det är genomsökt efter virus med NOD32! Inte bra!
Är det bara i demoversionen så må det vara hänt men om det även är i den skarpa versionen så funderar jag nog på en annan lösning.
Tom
Det går att stänga av.
IMON -> Setup -> Checked email confirmations -> Bocka för "No notifications"
…eller "Infected mail only"
Du är en klippa Zpookey, tack!
Tom
Nu blev jag också nyfiken på NOD32, hade nyss en kull råttor som döptes med temat antivirus och tyckte då att NOD32 var bäst namn i a f… 

#30 Zpookey, funderar på en LINKSYS BEFSX41. Verkar vara bra pris(674 kr inkl frakt)/prestanda. Har du ngn erfarenhet av denna? Finns det bättre alternativ (<1500 kr)?
BEFSX41 är kanonbra…..och vill man ha en trådlös router så är det WRT54G som gäller. Använder själv WRT54G och det är den routern vi säljer mest av….men när det inte behövs trådlöst så säljer vi BEFSX41. Men jag har ett tips. När man köper en Linksys-produkt så medföljer en skiva som ska underlätta installation….det sitter t o m ett klistermärke över ethernet-kontakterna på baksidan som säger att man ska installera programvaran först…MEN…om ni har en internetuppkoppling (ADSL eller äkta bredband) som inte kräver att man gör en "fjärranslutning" med användarnamn och lösenord (ska inte förväxlas med uppkoppling där man loggar in på en portal) så kan ni bara ta bort klistermärket och lägga skivan åt sidan. Routern är en DHCP-klient som standard och har DHCP-servern aktiverad så det är bara att plugga in och köra utan installation av mjukvara….såvida ni inte har fast ipadress…men även då är det bara att plugga i datorn i routern, få en ipadress från routern och sedan logga in på routern. På första sidan som kommer upp ställer man in sin fasta ipadress….färdigt.
Den enda operatören som kräver att man har en "fjärranslutning" vad jag vet är tele2…är lite osäker på Spray och Glocalnet. Har ni Telia så behöver ni inte göra ett smack…bara plugga in och le :)
Ett litet tips bara….även om ni inte har trådlöst idag så skulle jag ändå råda er att köpa en WRT54G så slipper ni att tänka på att köpa något annat om ni skulle skaffa trådlöst…..den trådlösa funktionen kan man stänga av om man inte avänder den. Och är det någon som gillar att mixtra lite så kan man modifera WRT54G med olika typer av firmware eller så kallade GPL U(General Public License) vilket innebär att man kan använda den trådlösa routern till annat än vad den var ämnad till från början. Tänker inte gå in på detta djupare men bläddra ner på denna länken ner till WRT54G så ser ni vad man kan installera i routern…sök på google också :)
Det här blev mycket….har ni frågor så säg till :)
#42: Titta på FON:s router tycker jag. Det är en Linksys WRT54GL och de tar under 500 kronor för den inklusive frakt.
Vänliga hälsningar
Niklas

#43 Fantastiskt lyxig info du kommer med Spookey. Stort tack!
#44 Tack för tips Niklas, eventuellt blir det en trådlös variant. Kanske inte hemma men finns andra ställen.
#45: Den är trådlös ifall det inte framgick.
Vänliga hälsningar
Niklas
#44 (ändrat till 44)
Den skulle inte jag rekommendera.
Anledning 1:
_Because the router has been opened and transformed, this router's warranty with the manufacture is no longer valid.
_Anledning 2:
FON innebär att du delar med dig av din uppkoppling till vem som helst.
Än så länge så skulle det bara gynna någon som satt utanför ens hus och surfade på min bekostnad med tanke på att det knappt är någon som vet vad FON är. Kan nästan med 100% säkert säga att jag hade varit den enda i hela halmstad som hade haft en sådan…vilket inte hade varit till glädjeför någon.
Fotnot…kollade FON's hemsida….de säger att de modifierat routern så att garantin är förbrukad….
Men kollar man vidare så kan man ladda hem och installera FON på sin befintliga WRT54G…..varför har de då förbrukat garantin?
Antagligen för att slippa att ta hand om garantiärenden om det skulle vara så.
Är det någon som har testat FON här?

#46 Niklas, #47 Zpookey är till dig (eg #44) tror jag.
Jag har en FON-router. Egentligen bara för att jag tycker att idén med fritt trådlöst internet är rätt. Det kanske inte blir FON som slår igenom men det är det första som finns så jag sponsrar gärna projektet. Jag använder inte ens min FON-router själv utan har den bara inkopplad för sakens skull.
Tom
#47: Man delar med sig till vem som helst, som är med i programmet på ett eller annat sätt. I gengäld får jag använda andras FON-nät när jag är borta. Det tycker jag är en rimlig uppoffring.
Precis som Tommi är jag med för att stödja en idé jag tycker är bra. Jag har en NetGear-router också.
Garantin förlorar jag och den risken är jag beredd att ta med tanke på hur lite routern kostade.
Vänliga hälsningar
Niklas

hur hittar man nån cd key till avast antivirus program

http://www.avast.com/ kanske?
Har en liten kommentar på detta…
Vill man inte lägga pengar på att KÖPA ett antivirusprogram så har man inget i datorn som är av värde ändå och kan lika gärna strunta i att ha ett antivirusprogram över huvud taget.
#53 Jag håller med Zpookey där. Ett antivirusprogram är väldigt billigt med tanke på vad det kan kosta om man blir av men information man har i datorn.
Tom

# 51 Man måste registrera sig på Avastis sida.
Sen skickas nyckeln med E-post. Sen har man
en bra virusprogram 14 månader framåt
# 53 Delar inte din uppfattning. Köper man Norton
så har man inte mycket virusskydd. Installerar man
gratisprogrammet av Avasti så har man fått betydlig
bättre skydd.
// kari

Zpookey, skaffade en Linksys WRT54GS (med fwall) och har laddat ned NOD32-demon. Maskinen startar säkert 2-3 ggr snabbare och känns minst dubbelt så snabb. Dessutom hittade NOD32 en trojan som Panda missat. Suveränt.
Grattis till båda valen 

Jag har haft F secure det senaste året och det har ju varit bra. Då jag frågade om antvirus prog installerade "dator-leverantören" Sygate som var/är gratis och det tyckte jag var riktgt illa då de släppte igenom virus (trojan). Då blev jag rekomenderad F secure ist.
Men nu har den licensen gått ut, jag måste köpa nytt. Då tänkte jag att detta NOD32 verkar bra..? Har nu instalerat det och avinstalerat F secure. Men hur fungerar uppdaterinen?? Inte alls pga att jag har en demo? Hittar inte servern står det!?
Nu har jag gjort en sk djupsökning och resultatet blev;
Filen C:\System Volume Information\_restore{D46BBD73-62AD-4472-8C6E-BCEAF22B56D0}\RP10\A0001476.exe är infekterad av förmodligen en variant av Win32/Adware.WinFixer program. Filen kan tas bort. Det rekommenderas starkt att du tar säkerhetskopior på viktig data innan du fortsätter med rensningen.
Hrm hur gör jag nu då, säkerhetskopierar allt? *suck* Sen vet jag inte om F secure missade det där eller att det kom in pga att den licensen gick ut igår 
Några filer är låsta, en del åtkomst nekad och längst upp står det "Ett fel uppstod vid genomsökning av aktiv startsektor på 1. fysisk enhet. Ett fel uppstod vid läsning av sektor." enligt genomsäkningen som NOD32 gjorde. Vad innebär det, är det dåligt att vissa filer är "låsta"??

Så ju nu att man tydligen måste ha ett giltigt användarnamn och lösenord för att uppdatera; man måste köpa programet då…?

Näe detta blir jag inte klok på 
Men nu har jag genom att bytt server via inställningar uppdaterat NOD och datorns säkerhetscentral är nu nöjd :)

har någon testat AVG?
jag har haft i flera år, det kommer uppdateringar som ett brev på posten
ibland flera ggr om da´n.
Programmet är gratis.
Jag kör ccleaner så gott som varje dag som tar bort cookies, tömmer tempfiler, papperskorgen m.m. enl inställningar. Slipper att gå genom såna. Dessutom brukar köra AdAvare oxå men det har inte mycket kvar att rensa bort.
Vi har AVG även i jobbet, vi fick Norton "på köpet", min kollega har också installerat det men det har blockerat funktionen till den gemensamma skrivaren och det gick inte att lösa utan varit tvungna ett avinstallera Norton. sen dess funkar allt som det ska.
Vad ska man ha till en eMac? :) Hade Norton på min förra, men nu har jag ny dator.. ;) Helst om man kan ladda ned någonting gratis.. :)
NOD32 klarar sig galant trots att det inte blivit uppdaterat på en månad….det är ganska intelligen och kan själv klura ut vad som är en virusliknande aktivitet.
NOD32 kollar om det finns nya uppdateringar 1 gång i timmen och det är inte ovanligt att det kommer 2-3 uppdateringar på en dag….men uppdateringarna är så små så att man knappt märker det ens om man sitter med uppringt internet.
Har man haft demoversionen så måste man avinstallera den innan man installerar fullversionen.
Köper man NOD32 på deras hemsida så kostar det 376:-
Sedan kostar det c:a 280:- per år efter det.
NOD32 är det överlägset bästa antivirusprogrammet på marknaden idag.
Visst finns det gratisprogram på nätet…men tycker man att 376:- är dyrt för att få det bästa skyddet så kan man inte ha mycket på datorn som är värt att skydda….och då kan man ju lika gärna skita i ett antivirusprogram.
Ang detta:
Filen C:\System Volume Information\_restore{D46BBD73-62AD-4472-8C6E-BCEAF22B56D0}\RP10\A0001476.exe är infekterad av förmodligen en variant av Win32/Adware.WinFixer program. Filen kan tas bort. Det rekommenderas starkt att du tar säkerhetskopior på viktig data innan du fortsätter med rensningen.
Som du ser så står det restore i fil-länken….vilket betyder att viruset ligger i systemåterställningsfilerna och det är ingen fara att bara radera filen.
Själv gör jag aldrig någon backup på filerna som NOD32 varnar för…är det ett virus så är det och då ska det bort från min dator.
Om alternativet Clean kommer upp så provar jag det först…går det inte att rensa så raderar jag det.

Själv har jag kört Norton i många år och varit nöjd.
För ca 1 år sedan bytta jag till ZoneAlarm och är bara så där nöjd. Virusdelen är väl OK men den tar ju alldeles för mycket prestanda.
Jag har nu börjat titta på Microsofts egna variant som de nyligen släppt. Den heter WindowsOnecare och har virus, brandvägg, backup program, preformance mm.
Jag skall nog testa detta då min års licens av Zone Alarm gå ut i november.
Mycket olika bud här ovan:
Men just jag kör sen några år tillbaka Norton Internet Security och är mycket nöjd!
Kör också med Lavasoft Ad-ware och Windows defender.
Hade först "AVG"
sedan "Avast!"
nu Aviras "Antivir".
Tycker bäst om det senaste. Även om jag tycker att de andra är helt okej. Testade programmen i andra datorn innan jag bestämde mig för att byta.
Kör ju dessutom någon gång på online "Trend Micro"
Dessutom har jag installerat i webbläsaren McAfee "SiteAdvisor"
Testade ifokus-sidorna med Siteadvisor eftersom rutan i min webbläsare är grå. Så här blev resultatet. 
ifokus.se
We tested this site and didn't find any significant problems.
-> Alltså, detta är en generös sida. Inga spionprogram på denna sida alltså. Så nu vet ni det! 
Rutan kan även bli röd, men då är det varning för spionprogram. "SweetIM" plockade Siteadvisor bort för mig eftersom det visade sig vara ett spionprogram, även om det står någonting helt annat på deras hemsida. Det kan även visa Gul och som sagt Grå.
Men nu var det ju visusprogram vi prata om. Mitt paraply är uppfält så Antivir är på. 

Nu har även jag köpt NOD32 som Zpookey rekommenderar här i tråden. Beställde och betalade det igår mellan 17 och 18 men har tyvärr inte ännu fått några inloggningsuppgifter mailade till mig så att jag kan ladda ned programmet. På deras sida står det "Köpet behandlas automatiskt, men det kan ibland ta ett par timmar innan du erhåller din licens".
Hmmmmmmmmm…
// staffan

Tog 1 v att få min licens. Märkligt långsamt.

Skämtar du? En vecka? *suck*
Hade jag vetat det hade jag beställt något annat. Jag har i alla fall mailat dem på den adress dom hänvisade till ifall man har frågor.
// staffan

Du kan ju ladda ned och köra 30 d trial på te x http://www.eset.com/download/index.php
Sen (när du fått nyckeln) registrerar du direkt i programmet. Härvid laddas programuppdateringar och virussignaturer ned automatiskt.

Nu har fått ett trevligt och personligt svar innehållande den information jag behövde för att installera programmet.
Nu återstår bara att se hur det fungerar… :)
// staffan
Jag fick min licens nästan omgående när jag beställde nod32.
Tom
NOD32 finns numera på Svenska också.
http://www.eurosecure.com/site.asp?page=download
Eurosecure är NOD32:s svenska sida.
Länken http://www.nod32sweden.com/ går också till Eurosecure.

Sedan en vecka tillbaka får jag bara "Server Connection Failure" när NOD32 försöker hämta de senaste uppdateringarna.
Någon annan som också har detta problem?
// staffan

Nej, senaste uppdatering 11:19 idag. Var iofs lite strul i början på året, kolla Event Log.

Vi har F-secure här hemma.
Sambon hade 1 år kvar på norton, men vi la in f-secure på hans burk med.
Norton är …ja just det ja…=)
men vi har aldrig haft problem med vare sig virus eller hästar eller annan ohyrra i burken.
Sedan så har vi hårdbrandvägg och brandvägen i windows.

#78 Cartman
Idag började det plötsligt fungera igen utan att jag gjort någon förändring nu heller. Skumt.
Jaja, huvudsaken är att det fungerar.
#79 Tina
> men vi har aldrig haft problem med > vare sig virus eller hästar eller annan > ohyra i burken
Förutom Norton då… ;)
// staffan
Datadumien Gunilla här. Noron och jag trivdes aldrig ihop. vi provade att bo ihop ett par gånger. Däremot som gratisprogram så tyckte jag att AVG funkade bra. MEn nu har jag Telia som leverantör och där ingår F-secure, som är toppen
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ingen som nämnt Kaspersky ännu?
Körde Norton tidigare som släppte in Zlob Downloader förra året. Riktigt kasst.
Bytte till Kaspersky och den har hindrat allt jag varit ute på, och det har varit en hel del.
F-secure har skolan, och den reagerade inte när jag sökte igenom trojanen Optix.
Två nackdelar med Kaspersky är att de aktivt svartlistar alla felaktiga nycklar samt att det inte reagerar på virus beteende.

norman erbjuds nu gratis till alla nordeas internetkunder =)
Kan bara säga NOD32 vilket underbart antivirus prog…..
Som brandvägg kör jag Norman funkar klockrent ihop.
Sen jag installerad dessa prog så har jag inte haft ett ända problem med min burk. Innan körde jag Norton IT Security, burken va både slö och vart allt som oftast utsatt för både virus och intrång, men nu så är det stabilt med Nodden och norman.
Allt spam som skickas klarar jag mej ifrån med hjälp av Spamfighter Gratis för privatpersoner.
NOD32 & Norman är här för att stanna i mina burkar här hemma iaf.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek