Router och dator måste startas om
Hej,
=======
Det händer flera gånger i veckan att iFokus hänger sig men när jag startar om routern och datorn så fungerar iFokus igen,
Andra webbsidor funkar bra, det är bara på iFokus och det är mycket märkligt.
Har fått en ny router men det gör likadant.
Om det är fel på routern borde inte alla webbsidor bråka då ? Ställde frågan på ett annat data forum men enligt dom och Telia support så vart de fel på iFokus nätverk men enligt support här inne är det ej så.
ställde även frågan inne på iFokus support men dom har inget svar, Fick tips att höra här inne oxå. Så kom gärna med ideer, tips, vad som helst, har ni frågor så ställ dom gärna. Vad tror ni ?
ps, jag har även testat med andra datorer, men det gör detsamma.

Jag har också varit med om att det verkar som om datorn hänger sig på iFokus, men inte behöver jag starta om min router för det. Min gissning är att det är någon form av konflikter som gör att servern inte levererar websidan. Kanske har det med annonser på iFokus att göra, kanske skript som kollar kakorna man har i datorn. När det händer att den hänger sig helt och inte laddar sidan, brukar det lösa sig genom omstart av webbläsaren eller att jag helt enkelt lämnar iFokus och öppnar igen. Någonting är knas, men det är mycket svårt att reda ut vad, eftersom det verkar vara ett samspel mellan alla dessa kakor som ligger i webbläsaren och skriptet som sätter ihop sidan i servern.
Om du också måste starta om din dator, så tyder det på att det är någonting som hänger ihop med din konfigurering också. Prova att i stället tömma kakorna ur din webbläsare och logga på igen.
Tack Inkanyezi,
Du anar inte hur många ggr jag har tömt allt och loggat in igen, när detta hänt har jag även testat med andra webbläsare som oxå är tömda, jag använder Advance systemcare och dels Glary Utilities och scannar datorn dagligen,, ändå hjälper det inte. Ang annonser så har jag inga då jag köpt iFokus minus.
Citat" Min gissning är att det är någon form av konflikter som gör att servern inte levererar websidan", vilken server menar du ? Menar du min konfigurering i datorn eller routern ? Föstår att det är svårt att reda ut.
Det verkar inte finnas någon som vet tyvärr. Det märkliga är ju att det enbart händer här och det är väl därför folk misstänker iFokus server som har konflikter.
Ska även tillägga,
Om jag enbat startar om datorn hjälper det inte, heller inte om jag bara startar om routern, måste alltså starta om båda.
Dels har jag numera en länk till iFokus på skrivbordet. När man sen öppnar den så är jag direkt inloggad så att säga, även om jag tömmer allt. Tycker det är så skönt att slippa logga in varje gång och dels blev mitt konto kapat en gång så därför vill jag gärna fortsätta ha det så men det är kanske dumt i alla fall eller ?

Servern är så klart iFokus server, och den sätter ihop websidan med ett ganska avancerat skript som kan knasa, och då kan det vara idé att helt enkelt hitta en ny kanal in och göra en ny förfrågan om att få titta på en sida. Det brukar hjälpa att bara gå till en annan av sajterna när det hänger sig och sedan återvända.
Ibland är det så klart något annat. När belastningen är hög på Aktieguiden och iFokus kan det gå trögt. Då är det bara att vänta så kommer sidan upp.
Om du måste starta om både dator och router kan det handla om en konflikt mellan dina grejer, exempelvis om du har brandväggsinställningar både i datorn och i routern. Det bästa är att bara ha brandvägg i routern, om du inte tänker dig att dela ut den till andra, för i så fall måste du ha brandvägg i din dator.
Okej,
Jag kommer alltså inte in någonstans på iFokus när det hänger sig, jag kan använda vilken webbläsare som helst och när jag försöker komma in blir skärmen bara helt vit, den laddar och laddar men inget händer.
Jag använder Pandas branvägg, brandväggen i routern har jag stängt av.
citat,om du inte tänker dig att dela ut den till andra, förstod inte det riktigt. Vaddå dela ut den till andra ?

Ifocus har en tendens att krångla ibland, men så är det gratis oxå, de har nog inte råd med allt för mycket alternativa backups.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Zepp,
Men enligt iFokus support så är det ej deras fel.

Eh.. då är det deras närleverantörs fel.. har fått hur många felmedelanden som helst från deras server där det står typ "disk full", "out of memmory" och "forbiden request" och liknande.
Man kanske åtminstone borde felanmäla deras felstavade felmeddelanden. Många lär ju undra vad det är för pajasar som ligger bakom om man möts av sådant, vilket ju inte kan vara så värst bra reklam…

Jag är Medarbetare på support och det som drabbar AlltIEtt och några till verkar inte ha med den seghet eller de felmeddelanden som ibland slår ut.
Som jag förstått AlltIEtt och de andra så låser hela datorn sig. Så dom kan inte göra nånting inte ens ta upp aktivitetshanteraren utan måste starta om datorn.
Var några för nåt år sen som fick liknande. Då verkade det som det var nåt med adobe reader och/eller adobe flash player för dom avinstallera dom och sen installera dom på nytt och sen funka det.
AlltIEtt har inte vare sig adobe reader eller flash player men installerade flash player och testade, men tyvärr så funkar det ju inte.
Jag kan en hel del om iFokus däremot går jag mer bet på datorer. Så vet inte varför det låser sig så totalt för några stycken.

#5 Att dela ut till andra betyder att man har ett trådlöst nätverk som andra kan ansluta till, ett öppet nätverk. Om man har det måste man ha brandvägg i datorn.
Om man inte delar ut är det bättre att låta routern sköta brandväggen.
Annia, 11
Nej det är inte hela datorn som låser sig, jag har skrivit att det enbart gäller på iFokus som det hänger sig, allt annat fungerar så du måste ha missuppfattat. Ursäkta att jag säger detta men det har inte med adobe reader och/eller adobe flash player att göra alls. Säkert att du kan en del om iFokus Annia men det känns ofta som att det beskylls på ens egna datorer/inställningar/program och diverse istället för att säga att iFokus faktiskt har problem, Jag säger inte att fallet är så för min del men de flesta vet att er server inte är den allra bästa om man säger så oxå..
Inkanyezi "12,
Aha men något trådlöst nätverk har jag inte, så du menar att det borde räcka att ha brandväggen i routern på då ? Då får jag väl stänga av den i panda så det inte blir "kortslutning" ? Intressant detta, Är jätteglad att du försöker hjälper mig här !

Näe man skall ha både hårdvaru och mjukvaru firewall.. de gör lite olika saker.

#14 En brandvägg är ju till för att hålla obehöriga utanför. Det finns egentligen inte många punkter där brandväggar skulle lyckas kollidera, men det är en möjlighet. Nu är det lite skillnad på olika operativsystem i hur hög grad och hur nära kärnan brandväggsfunktionerna är implementerade. Man ska i regel inte behöva någon brandvägg efter den i routern. Om man däremot öppnar portar för att tillåta exempelvis SIP-telefoni, Skype, ICQ, P2P, torrents eller annat som kräver utdelning, så har man ju själv tagit upp hål i väggen, vare sig den sitter i datorn eller i routern, och öppningen finns där hur många brandväggar man än har.
Det finns en brandväggsfunktion som kan implementeras i datorn men inte i routern, och det är att hindra program på datorn från att ringa hem. Många legitima program har sådana funktioner, till och med operativsystemet har det. Tyvärr talar inte alla programmakare om för sina kunder att de lägger in den sortens trojaner. De flesta av dem är godartade, men många är säkerhetshål, och en del av dem drar alldeles för mycket resurser.