Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 2281 ggr
Miowi
2011-02-05 15:01
0

xp till 7?

Har ingen riktig koll på datorer gällande prestanda osv. utan vad jag märker är bara hur fort datorn kör och designen.
Äger den dell inspiron mini 12" som nu har xp. Datorn är rätt seg, hakar ofta upp sig så att byta till vista har jag aldrig haft tankarna på men har hört att windows 7 är bättre och kräver mindre av datorn, stämmer det?

Vet inte riktigt vad man behöver veta för att veta om windows 7 funkar men detta är vad jag hittade om datorn:

Memory
1GB 533MHz DDR2 SDRAM.
Chipset
Intel® US15W chipset

Graphics
Intel® Integrated Graphics Media Accelerator 500

LCD Display
Glossy 12.1 inch WXGA display (1280X800)
Audio and Speakers
One external speaker
Hard Drives
Up to 80GB2 4200RPM Hard Drive.

Kan väl även passa på, om man vill "bygga upp" datorn lite så den går fortare vad är det man ska kolla på då? Hårddisk? Grafikkort?
Som sagt, har inga stora kunskaper om datorer men gör mitt bästa! Skäms

Zepp
2011-02-05 18:57
0

XP lär fungera bättre på din dator.. W7 kräver trotts allt mer av hårdvaran iallafall.

Klart att den är trött.. hårdvaran är trött, vill du ha en snabbare dator får du byta och då får du W7 på köpet.

Sådana smådatorer är kända för att vara trötta, de skall mest ses som ett bärbart komplement till den vanliga datorn.

Sen så finns det smådatorer som är lika snabba som stora, och de kostar i stort sett lika mycket, då de innehåller samma teknik.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Miowi
2011-02-05 19:08
0

När du säger byta menar du byta hårddisk då?

Zepp
2011-02-05 19:20
0

Köpa en nyare snabbare dator.. det är främst hårdvaran som bestämmer prestandan.

Du kan även utöka RAMminnet till max 3 Gb, det kan ge en marginell skillnad.

Miowi
2011-02-05 19:37
0

#3 Ajdå.. lät inte så kul. Men tack så mycket för hjälpen!

Zepp
2011-02-05 19:47
0

Finessen med sådana smådatorer är just att de är lätta att släpa med sig och för att använda till mail och sociala nätverk.

Ofta är de lite enklare i sin uppbyggnad för att hålla ner priset, men det finns även kraftfulla, ofta då avsedda för affärsmän, försäljare och liknande, de kompleterar då deras andra datorer när de är ute på fältet.

guraknugen
2011-02-06 02:31
0

Annars finns ju andra operativsystem som går snabbt på en dator som din, men då får man vara beredd på att lära sig något nytt (ve’ och fasa…), så det är väl kanske inte aktuellt i just detta fallet.

Miowi
2011-02-06 17:07
0

Om det får datorn att bli snabbare har jag inget emot mig att lära, sånt är ju bara spännande!

guraknugen
2011-02-06 18:29
0

#7: Jo, fast inte om man bara har en dator och inte fattar hur man får den att funka med det nya operativsystemet…

Det negativa som kan hända är ju att viss hårdvara inte fungerar, exempelvis. Men många operativsystem kan man installera på en USB-sticka och på så vis testa innan man installerar ”i skarpt läge”, så att säga.

Och man bör ha ett öppet sinne, som sagt. Det mesta kommer att fungera på helt annat sätt än du är van vid. Inte nödvändigtvis bättre eller sämre, men annorlunda. Antingen trivs man bra med det eller inte…