Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 2816 ggr
[iissa]
2011-02-07 22:04
0

Livrädd

Är jätterädd nu..
Köpte en ny Compaq-dator för två veckorsedan och vid ett par tillfällen när datorn startas upp står det "En av diskarna behöver inkonsekvens-kontrolleras. C-disk" typ.
Och sedan håller den på där en stund, och det kommer upp en del med "0 skadade filer hittades/har reparerats".

Läste då på ett annat forum att det kan vara ett tecken på att hårddisken kan vara påväg att krasha.
Vad ska jag göra?! Jag hade egentligen inte råd att köpa en ny men fixade det ändå för behöver verkligen en dator, och nu efter 2 veckor håller den på att gå sönder, vad är detta?!
Behöver svar snabbt, är rädd för att den ska gå sönder..

[iissa]
2011-02-07 22:20
0

Testade att kontrollera disken och reparera den om det fanns några fel. Det stod då att den inte kunde kontrolleras medans den användes, så jag startade om den. När den sedan startades upp igen var det svart skärm med vit text som vanligt och det stod "Kontrollerar COMPAQ (C:) disk". Den texten stod kvar i ca. 3 sekunder och sedan startades den upp normalt..

[iissa]
2011-02-07 22:20
0

Testade att kontrollera disken och reparera den om det fanns några fel. Det stod då att den inte kunde kontrolleras medans den användes, så jag startade om den. När den sedan startades upp igen var det svart skärm med vit text som vanligt och det stod "Kontrollerar COMPAQ (C:) disk". Den texten stod kvar i ca. 3 sekunder och sedan startades den upp normalt, som den gjort innan också..

Martin
2011-02-07 22:21
0

Har du köpt den ny lär du ju ha garanti på den - tipset får väl bli att lämna tillbaka den för koll med tanke på felmeddelandet. Jag vet inte vad det innebär - men om det innebär att den kan gå sönder är det ju bättre att fixa det innan man börjar spara en massa viktigt på den.

mvh Martin

Zepp
2011-02-08 00:55
0

Kolla i loggboken vad kontrollen kom fram till. det kan ju vara lite vad som helst.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ladydragon
2011-02-08 11:38
0

istället för att vara rädd så ta itu med problemet…..ett bra tips är att googla på felet

och det är en bra sak att det står att ingenting har hittats då är det inget fel på disken

min gissning är att helt enkelt är en inställning i datorn som går igång och kollar hårddisken med jämna mellanrum

vad har du fär operativsystem?

slutligen ta ett djupt andetag du har garanti på den så går nånting sönder så borde du kunna få det utbytt gratis

har själv lyckats ta sönder hårddisken på min bärbara dator 2 gånger och fick den utbytt gratis på garantin

[iissa]
2011-02-08 21:30
0

#5 Jag har Windows 7 :)