Häva blockering av bilagor
Sedan jag senast uppdaterade mitt Officepaket har jag råkat ut för att alla dokument som jag fått som bilaga till mail är blockerat. Dvs de går inte att öppna.
Jag måste först spara dokumentet någonstans. Genom att sedan högerklicka, titta på genskaper så kan jag bocka i min önskan att häva blockeringen.
Jag utgår från att jag någonstans kan välja att inte få bilagorna blockerade. Men var?

Ja det handlar om säkerhet.
Du får nog ange vilken version du kör för att någon skall tala om hur du skall göra. för att ändra säkerhetsinställningarna.
Samma med äldre document från tidigare versioner av Office, de är oxå spärrade.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Office Professional Plus 2010

Kika här, har ställt om så många program och de ser lite olika ut så jag kommer inte alltid ihåg hur man gjorde, men det brukar ordna sig när man väl sitter vid datorn.
Tack. Säkerhetscenter (Outlook och Word) hade jag redan kikat i utan att hitta något som verkar rätt.

Som du förstår kan det vara lite utav varje, kan du göra en skämdump på medelandet?
Om jag trycker på "Häv blockering" kan jag sedan öppna filen.
Så frågan är var jag väljer bort detta att bifogade filer förses med denna blockering…

I Outlook
gå till Arkiv
Alternativ
Säkerhetscenter
Inställningar för säkerhetscenter
Hantera bilagor
Förhandsgranskare för bifogade filer och dokument
(se till att inaktivera förhandsgranskning av bifogade filer INTE är ibockad)Markera de typer av filer som du vill kunna öppna direkt i Outlook

#10 Tack, men det hjälpte inte heller…

Konstigt för normalt skall windows spärra vissa filtyper som standard. Det gäller bl a exe filer, bat filer med mera men absolut inte Office filer

#13 Det såg ju väldigt lovande ut. Fungerar dock inte. Kanske krävs att jag startar om datorn också?

Som regel stratar man om för att försäkra sig om att allt är instalerat på rätt sätt, en del förändringar inträffar inte fören man läser in registret på nytt.
Sen så vet vi inte vad det är för typ av document, vilka extensioner de har, vilket program de är skapade i och vilken version.
Vet att gamla versioner är spärrade i 2003 och 2007, man får in o mickla i registret för att kunna läsa in dem i nyare versioner.
Skulle inte förvåna mig om det handlar om detta, fast lite enklare man behöver inte in i registret o mickla utan det räcker att spara ut och ta bort hävningen.
#15 Även nya 2010-wordfiler blockas.

Skulle inte förvåna mig om det är ytterligare en säkerhetsfunktion och att man bara skall kunna läsa dem i fönstret?
Fungerar inte efter omstart av datorn heller.
Lite märkligt är det…

Det är väl inte så att när du försöker spara dina bilagor så vill Win spara dessa som en komprimerad mapp istället för som Office fil?
För i så fall så är det så att den bifogade filen inte kommer som en Office MIME type registrerad fil utan som en Octet sream fil. Då är problemet oftast på avsändade sidan som inte MIME registrerat de olika Officeformaten. En e-postserver som inte har ett visst filformat MIME registrerat kommer alltid att packa detta som en Octet strream format som man förlitar sig på att mottagande e-postklient då skall kunna tolka rätt genom att först analysera octet sream filen och därifrån bedömma vilken filtyp det är. De nya Office formaten är egenligen inget annat än komprimerade (zip) filer och kan din e-postklient inte tolka octetstream formatet så kommer den be dig spara filen som en komprimerad (zip) fil.
#20 Nej.
Om jag klickar på filen får jag felmeddelande enligt #9. Orsaken är att filen försetts med blockering, som jag sdan kan häva via "Egenskaper" enligt bild i #6.

Spekulerar bara men avsändaren kanske inte ligger med som betrodd avsändare?
Vågar inte ens gissa vad nästa säkerhetsåtgärd blir i office men jag antar att man måste vara systemvetare för kunna använda mailprogram.
/L
#22 Det är inte mail som hamnar i skräpposten.