Hur fixa trådlöst?
Har fått hjärnsläpp.. Har en ca 2 år gammal stationät dator, utan trådlöst nätverkskort i.. Hur gör jag för att kunna köra trådlöst? Det vore ju skönt att slippa kablar i halva huset, nu när jag placerat om datorn, tidigare stod den 3 dm från routern och då var det ju inga problem.
Tacksam för svar!

Man skaffar en trådlös router och ett trådlöst nätverkskort.. ofta säljs de i paket.
Sen följer man instruktionerna.
Glöm inte att lösenordsskydda ditt trådlösa nätverk.
Enklast är att koppla upp sig med sladden och göra inställningarna på routern, för att sedan bara koppla ur och kolla om det funkar.
Första gången är det lite nya begrepp att sätta sig in i, och då är det bra med sladden för då kan man fråga här eller Googla när man inte får till det.
http://www.inet.se/filter/214/tradlosa?sort=price&property144=false
http://www.inet.se/filter/221/tradlosa?sort=price&property177=667
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag kör redan trådlöst med laptopen och iMacen, har trådlös router från Telia.. blev bara osäker på om jag behövde ett nätverkskort till den gamla stationära, eller om man bara behövde ett trådlöst modem till den… ibland glappar det i de små grå..
Skulle ha skrivit frågan lite utförligare, ber om ursäkt för det!
(Självklart har jag lösenordsskyddat, ingen ska snylta på mig..
)

Då är det bara att köpa en dongel och koppla upp dig.
Räcker det med en sådan? Jag behöver alltså inte ha ett nytt trådlöst nätverkskort i den gamla?
Jag som köpte 15 m nätverkskabel idag.. ;(
(Men ändå glad för ett positivt svar!)

Dongeln är ditt nya trådlösa nätverkskort.. såvida du inte hellre föredrar internt.
Okej, tack så hemskt mycket för dina svar! Ska minsann lämna tillbaka kabeln och köpa en dongel istället.. 

Alltid bra att ha långa nätverkskabalr hemma när saker o ting krånglar, då kan man koppla upp sig och se om det är det trådlösa som spökar.
Själv har jag en 25metare hemma.
Jo, i och för sig, men jag är trött på kablar, har en 20 m till v-rummet för digitaltv:ns skull.. körde trådlöst med ruckusar, men det blev bedrövlig bild.

Skaffa gärna samma fabrikat som routern och med samma prestanda, ibland har de lite extra fabrikatspecefika finesser om man har samma.
Oandra sidan så lär vilket netverkskort som helst vara snabbare än bredbandet.
Nåja, nu beställde jag en D-link (?) och en trådlös skrivare med.. Kom ju på att alla datorer måste ha tillgång till skrivare! ;)