Datorn iFokus

Datorn

Etikettnätverk-och-brandväggar
Läst 6806 ggr
berra
2011-02-12 19:58
0

Internet utan sladdar

Någon som vet hur gör för att slippa alla sladdar mellan modem-router-dator?

Blir så trötta på alla sladdar som ligger på golvet och skräpar.Jag vet att det finns trådlöst som man sätter i vägguttaget.Någon som har bra tips,eller erfarenhet om detta.

Skulle bli glad om någon har ett bra tips.

guraknugen
2011-02-12 20:46
0

Annars kan man ju ha korta kablar och dra dem snyggt och prydligt så att de inte ligger på golvet…

berra
2011-02-12 22:41
0

Inte så lätt när det är till fyra olika rum och datorer.

[Malinkonst]
2011-02-12 22:52
0

skaffa en trådlösrouter

men kolla tester på dem först visa funkar och andra inte

lycka till

Zepp
2011-02-13 12:09
0

Köp modem med inbyggd trådlös router och även trådlöst nåtverkskort till de datorer som inte har det inbyggt.

Tänk bara på att lösenordsskydda din trådlösa anslutning.

Sen om man bor i stan kan man köpa trådlösa nätverkskort och surfa på någon annans trådlösa nätverk om de inte är skyddade.

http://www.inet.se/artikel/5401696/d-link-dsl-2640b-adsl2-2-modem-wlan

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

berra
2011-02-14 02:08
0

Jag tackar för era inlägg,men det blev nog missförstått lite.

Jag menade något i stil med :

http://www.kjell.com/?item=68326

Inkanyezi
2011-02-16 20:42
0

#5 Jag tror att det är du som missförstår.

De där pluggarna kan man visserligen använda för att få nätverket via elnätet i stället för att dra nätverkskablar, men trådlöst blir det inte, eftersom du måste ansluta med sladd till pluggen, både från modemet och datorn.

Ett trådlöst nätverk är enklare. De flesta bärbara har trådlöst nätverkskort inbyggt, och i stationära måste man i regel stoppa in ett trådlöst kort. Nästan alla leverantörer skickar numera med trådlös router, så man ansluter direkt med lösenordet som är inställt.

berra
2011-02-22 19:07
0

Nej det är inte jag som missförstår.

Med dessa pluggarna kan man slippa alla sladdar om man nu inte har nätverkskort,vilket vi inte har, i alla våra fem stationära datorer.Det är en perfekt lösning då man har plaserat datorerna i närheten av ett uttag.Det blir då bara en liten kort stump som går till datorn från väggen.

Jag undrade om det fanns någon som hade någon erfarenhet med dessa "homeplugs".

Zepp
2011-02-22 20:03
0

Det e bökigare med nätverk via elnätet nu när det finns så mycket trådlösa routrar, bland annat så krävs en stopper i elcentralen.

Zepp
2011-02-22 20:03
0

Det e bökigare med nätverk via elnätet nu när det finns så mycket trådlösa routrar, bland annat så krävs en stopper i elcentralen.

Inkanyezi
2011-02-22 20:22
0

#7 Okej, då är det vi alla andra som missförstår, eftersom du frågar efter en sak men är ute efter en annan. Du vill alltså ha såna här pluggar.

Då är det väl bara att köpa såna och ansluta, det är inte krångligare än så.

Det kan vara bra att veta lite om nätverk för att förstå hur det kan bli problem för pluggarna.

Elnätet är inte gjort för att föra över såna här frekvenser, och det kan hända att ledningarna inte är optimala för att använda till nätverk, vilket är huvudskälet till att man för det mesta väljer andra lösningar. Det beror lite på hur ditt elnät ser ut, och det kan vara idé att placera modemet på en strategisk plats i elnätet, för att undvika stående vågor eller att någon viss ledningsdragning gör att förbindelsen blir sämre.

I elnät kopplar man ofta ledningarna på ett sätt som är sämre för höga frekvenser, genom att man låter in- och utgående ledning komma från samma håll i kopplingspunkten. Det dämpar signalen ganska kraftigt och kan göra att förbindelsen inte blir så snabb. Det är därför det står "upp till" en viss hastighet. Det går inte att säga hur hög hastigheten blir, eftersom det beror på topologin i elnätet. Signalen kan också störas av switchande elapparater, som laddare eller till och med av datorn.

Det krävs också att alla datorerna är anslutna endera på samma fas, eller att man har en fasbrygga som kopplar över signalen till alla faser. Det är inte krångligt, bara en sak man måste tänka på.

Datorer som är nära varandra och har relativt raka ledningar emellan kan få ganska hög fart i ett sånt nätverk, men det kan bli väldigt trögt och svårt att söka fel om de är långt ifrån varandra; det kan vara enklare att ansluta med en nätverkskabel än att leta fel i ett system på elnätet.

Så det är egentligen bara att prova. Har du tur så fungerar det mycket bra, men om det fungerar dåligt, så kan det vara svårt att få reda på var problemet är.

parsley
2011-02-24 17:02
0

Jag har Telia Smart och det fungerar utan problem.