Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 3509 ggr
loviisa
2011-03-02 15:56
0

Virus? Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Får upp som en varningsruta då jag startar min dator där dom varnar för virus , man kan välja mellan, Avbryt & Granska (kanske något mer men kommer ej på det nu). Väljer alltid granska och så laddar det ett tag sedan står det att allt är bra att fortsätta & så.

Men ibland kommer denna ruta upp som vanligt då jag startar datorn (programet som tar upp detta heter Windows Defender föresten!) och sedan så börjar det programmet söka igenom datorn efter virus och då kommer alltid detta upp (se bild), detta är alltså viruset (?!) som jag har som även varnas om då jag sätter på datorn.

Hur tar jag bort detta virus eller vad det är & vad ska jag göra?

lovisa

[Woozy]
2011-03-02 16:18
0

Fulkoden borde försvinna om du skannar datorn med windows defender. Kommer fulkoden tillbaka efter varje omstart så kanske du skall söka efter anra program som kan städa bättre än windows defender?

Kaj
2011-03-02 16:19
0

Starta windows defender manuellt (högerklicka på windows defender ikonen längst ner till höger och välj "öppna") och välj scanna. Om du fått virus rekomenderar jag att du tar full scan och inte snabb scan.

Eftersom du verkar få tillbaka det så kan ju vara så att det är någon webbsida som du besöker frekvent som har detta virus på sig. Men Windows Defender brukar då alltid komma upp med en röd popuppruta att du är utsatt för risk där då då kan välja att markera att ta bort viruset.
Varje gång du sedan besöker sidan igen kommer du få samma varning - så om det är så bör du inte besöka just denna sida mer.

loviisa
2011-03-03 00:13
0

#2 Rutan kommer som sagt upp då jag precis har startat min dator dvs ej öppnat internet, ibland så kanske den inte kommer upp sådär på direkten (efter typ en minut som är det vanligaste) utan typ efter fem minuter.

Som sagt man kan välja mellan Avbryt, Granska eller Ta bort ska jag alltså klicka på Ta bort?

Ska testa & starta Defender manuellt nu!

#1 Vad för program rekommenderar du? Kan ingenting om sånthär!

lovisa

loviisa
2011-03-03 00:16
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Startade Defender manuellt nu, fick upp detta , alltså som det blir efter att jag granskat detta vilket jag väljer varje gång. Är det ok?

Jag gör fullständig sökning på datorn nu, Defender brukar vilja att jag ska göra det någon gång i veckan, men typ bara snabbsök då! Ska se hur detta går..!

lovisa

[Woozy]
2011-03-03 00:26
0
loviisa
2011-03-03 11:17
0
#5 Ska testa det, Defender sökte igenom datorn 1½ timme igår sedan var jag tvungen att lägga mig så jag avbröt det, ska börja om nu.

Defender kom nu upp med varning då jag endast var inne på Facebook (körde Spotify i bakgruden) hm men Facebook har väll inte direkt virus?
Klickade på 'Ta Bort Alla' också försvann rutan, är det så jag ska göra?

lovisa

Kaj
2011-03-03 11:52
0

Ja du skall alltid klicka på ta bort (alla)