Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 7396 ggr
Berglund
2011-02-17 00:26
0

Bluray vs. Windows 7?

Hej. Jag skulle vilja ha hjälp och hitta ett program (som givetvis är störtsäkert) som kan spela Bluray och fungerar på Windows 7.

Jag har en Vaio som tydligen ska kunna spela Bluray men vet inget program som kan spela upp det.

Tack på förhand.

/Karin

Kaj
2011-02-17 10:48
0

VLC - klarar de flesta format inkl blue ray. Detta program har även alla codecs förinstallerade så normalt behöver man inte ladda ner dem speciellt.

http://www.videolan.org/

Dessutom så tror jag att Windows Media Playern som kommer med Win 7 klarar av att spela upp Blue Ray.
Där kan det dock ibland saknas codecs som  man kan behöva installera själv först.
Pröva då K-lite - http://www.free-codecs.com/download/k_lite_codec_pack.htm

guraknugen
2011-02-17 18:08
0

Kunde inte låta bli att försöka svara på bara själva rubriken, alltså vad som är bäst, BluRay eller Windows 7. Grymt svår fråga, lite som pest eller kolera, eller i bästa fall äpplen eller päron. Oerhört svårt att jämföra, i alla fall. Får jag lägga till en tredje kombatant och välja den så väljer jag hellre Citroën C5 Break Exclusive.

[Woozy]
2011-02-17 18:09
0

Skrattande

Kaj
2011-02-17 18:28
0

taskigt att tracka ner på själva rubriken. Man förstår ju vad hon menar då man läser inlägget. Kan själv inte sänka mig till att kommentera på det sättet då hon ju bara vill ha ett svar på en fråga och det är ju det som är viktigast och inte själva rubriken om man nu läser inlägget.

guraknugen
2011-02-17 20:35
0

”Tracka ner”? Heter det inte ”racka ner”? Det har jag trott i hela mitt liv. Attans…

Se där, då var det alltså min tur att stå i hörnet med dumstrut på huvudet, men så är det ju i livet. Fullt av fram- och motgångar. Bara att beta av dem en efter en tills man dör.

Men allvarligt talat, i första meningen skrev jag klart och tydligt att jag bara hade för avsikt att svara på själva rubriken. Detta torde ge alla, som inte är intresserade av ett sådant svar, alla möjligheter att låta bli att läsa resten av inlägget.

Berglund
2011-02-17 22:35
0

1) Tack.

Läste på en sida att VLC inte klarade det men har inte testat själv om det fungerar eller ej. Får väl göra det antar jag. :) VLC borde inte ge några virus eller spionprogram etc. heller eller?

2) Alla tolkar vi på olika sätt… Men visst det kanske var lite knasigt skrivet. Jag fick hursomhelst svar.

Kaj
2011-02-18 13:38
0

#6 du har nog rätt. Det beror på att BluRay formatet har krypering (kopieringsskydd) på sig som man inte gärna vill släppa lös för datorer.
(Så det jag skrev tidigare stämmer nog inte)

Men om du köpt en Vaio med BluRay så brukar det oftast komma med ett OEM program för att hantera hårdvaran - t ex BluRay.
Ett vanlgit program är PowerDVD. Kolla bland dina program om du inte fått med det programmmet eller något annat program som kan spela upp BluRay.

Om du vill gå den lite krångligare vägen kan du försöka rippa dina BluRay till MKV formatet. För det formatet klarar bl a VLC att spela upp
Det finns ett program som heter MakeMKV som skall kunna rippa en BluRay till MKV formatet och då även om BluRay-skivan har kopieringsskydd

Har du en dator med mycket disk (eller en extern disk) så är ju en rippning av filmerna ett bra sätt att få dem på din dator så behöver du inte ladda in skivorna varje gång du vill titta på filmerna.

VLC har inte några virus eller spionprogram i sig. Det är ett av de mest nedladdade programmen för att titta på filmer och spela upp ljud.

Berglund
2011-02-18 16:22
0

Jag laddade ner VLC men Bluray-disken startar inte eller vad man ska säga. Den låter bara som om den laddar fyra gånger och sen slutar det, kan det ha med kopieringsskydd att göra?

Går det att rippa även om den inte startar? Det verkar som om den inte känner av att cd'n är i överhuvudtaget.

Det verkar inte som om jag har Power DVD, däremot WinDVD bd eller någonting.

Kaj
2011-02-21 11:05
0

WinDVD skall klara av att spela upp BluRay. Dock osäker på om du behöver WinDVD Pro eller den vanliga.

Berglund
2011-03-04 13:12
0

Okej, får kolla upp. Tack