Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1976 ggr
Stuartlittle
2011-03-05 21:07
0

vsp fil??

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Har precis köpt en kabel för att dra in VHS filmer till Pc;n och min fråga är? När jag lagt in en film på 30 min så blir den 9kb den går att titta på i datorn, sedan kan jag förstora upp den till en avi film på 650mgb.

Jag trodde att det funkade typ som att banta ner ett kort ifrån 1 mgb till 100 kb det kan man ju inte förstora när man väl bantat ner det.

Har jag rätt eller fel?

Mvh Tomas

guraknugen
2011-03-06 09:33
0

En film på 30 minuter kan aldrig någonsin vara så liten som 9 kB (antar jag att du menar och inte kb), så vad är det du egentligen menar? MB? Fast även det låter lite för en 30-minutersfilm om inte kvaliteten är låg.

Om du med ”förstora” menar att göra bilden större så kan man alltid göra det (om man har verktyg för det). Om du istället menar att filstorleken ska öka så går det också bra, men kvaliteten blir ju inte bättre för det…

Oftast ligger det väl till ungefär så här:

Stor fil → liten fil ⇨ Sämre kvalitet.
Liten fil → stor fil ⇨ Sämre kvalitet, eller i alla fall inte bättre.

All konvertering ger en kvalitetsförsämring, utom konvertering mellan två förlustfria format, men det är sällan man gör det när det gäller video.

Lite kul ibland när folk hittar på sina egna enheter, men ”mgb”, vad blir det? milligram-bits? Verkar inte så användbart…

Tungan ute

Stuartlittle
2011-03-06 18:12
0

Jo jag har filen 30min film  på datorn. vsp-fil. jag kan bara se den och redigera den i programmet "ulead video studio" som jag fick med kablarna. filmen är på 9 kb. men gör jag om den så att jag kan se den med windows movie…. (mpg) då blir den typ 600 mb. Att lägga in 3o min ifrån vhs tar ca 30 min, då blir den vsp fil, men om jag vill göra om den då tar det mycket längre. Jag tycker det bara är konstigt att man kan konvertera upp den när den är så liten? Men det funkar väl så.

en annan liten fråga om du har tid?

När jag spar en film så kommer det en uw.dat fil som också sparas i samband med filen, Är den viktig att ha kvar eller kan man slänga den? den verkar inte göra någon nytta??

// Tomas

Kaj
2011-03-07 10:26
0

Jag skulle tro att VSP filen enbart är en styrfil för Ulead som troligen även har video filen lagrad någonstans i sitt bibliotek - och den borde vara mycket större än 9KB.

När Ulead läser vsp filen har den troligen information om var själva video filen finns och packar upp den till dig. Så det är nog inte VSP filen som är din video fil utan den talar bara om för Ulead var den riktiga video filen finns och hur Ulead skall tolka och berabeta den.

guraknugen
2011-03-07 20:39
0

Skulle tro att den fungerar som en spellista, ungefär. Information om var olika klipp börjar och slutar, och så vidare. Eller med andra ord, jag tror ungefär som #3.

Stuartlittle
2011-03-09 19:54
0

oki thx :)