Varför gör den så?
Har en äldre HP-dator fast inte standard strömsladden till den utan en strömsladd som man bara behöver byta den lille grejen som sitter inne i datorn (på strömsladden då), så funkar den till flera olika sorters datorer. Men nu har den börjat krångla (hände för någon dag sedan) och den vill inte laddas alls! Vad kan man göra för att få den att laddas nu då??
Försök att förklara lite lättare och ev skicka med en bild så skall jag försöka se vad jag kan luska ut för nåt.

Om man säger såhär, jag sätter i strömsladden, fast datorn vill inte laddas?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är en bärbar dator alltså. Något är trasigt. Jag som är teknisk skulle ha kollat om det är rätt spänning i strömsladden med en multimeter. I så fall får man skaffa en ny strömadapter. Rätt spänning står på datorns undersida. Strömkontakten på datorn kan vara utsliten om den glappar när man petar på den. Datorns batteri är trasigt om det går att använda datorn med strömsladden i men batteriet laddas inte.
Håller med #3.
Verkar va tjall på adaptern…
Olika datorer ska ju ha olika spänning (det som man mäter i Volt, om nu någon undrade) in och det kan skilja mycket. Det lägsta jag sett hittills är 12 V och det högsta någonstans kring 19 eller 20 V. Det är alltså inte bara kontakten som ska passa i hålet, utan spänningen ska helst vara rätt också. Givetvis har jag ingen aning om vad som hänt i ditt fall, men ett relativt troligt gissning är ju att din strömförsörjning (”strömsladden”, som du kallar den) ger högre spänning än vad som är lämpligt för din dator och att du därmed förstört något i datorn. Är datorn dessutom gammal är det nog ingen större idé att försöka få liv i den igen (om nu min gissning är korrekt), så det lär nog vara återvinningen nästa för den och inköp av ny datorn (eller begagnad, för all del) om du behöver en.

Är det datorn som ska laddas? Det bör väl vara ett batteri i datorn du vill ladda. Kanske dags att byta batteri. De håller nog inte hur länge som helst.
Säger som # 6 - kolla batteriet.
Så är det ju även med mobiler - om batteriet är slut vill den inte ladda - händer inget när man stopapr i sladden.
Sorg är kärlek som blivit hemlös