Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 3950 ggr
tommytoe
2011-03-16 13:44
0

Formatera datorn

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Behöver formatera om datorn men har ett litet problem. Har windows vista och ingen skiva medföljde. Nu kan man göra det om man trycker ner alt + F10 samtidigt när datorn startar om. Problemet är att den frågar efter ett lösenord för att kunna göra detta. Jag tror jag skrivit ned ett sånt innan, men nu hittar jag inte det. Finns det någon lösning?

Tack på förhand!

keja01
2011-03-16 14:48
0

Vad heter datorn? Det borde vara möjligt att ändra lösenordet inne i Windows.

tommytoe
2011-03-17 08:54
0

#1 Det är en Acer. Serien är Aspire E380 - GB7J

keja01
2011-03-17 12:24
0

Här hittade jag steg för steg anvisningar för lösenordsåterställning av "eRecovery" på Acer:

http://www.ehow.com/how_5838444_reset-acer-erecovery-password.html

Standardlösenordet är tydligen "000000", (6 nollor). Prova det först.

tommytoe
2011-03-17 13:09
0

Ok, tack. 000000 fungerade inte, så får ge mig på det andra.

Zepp
2011-03-18 20:16
0

Det är väl administratörslösenordet!?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
2011-03-25 11:53
1

Det behövs inte något lösenord för att formatera om hårddisken. Däremot måste man ha skiva för att installera ett system på datorn efter formateringen, eftersom systemet som den har kommer att försvinna, tillsammans med allt annat som fanns i den.

Så om du inte har någon skiva för att installera operativsystem, antar jag att du inte heller har säkerhetskopierat filer som du kanske vill ha kvar.

Att formatera betyder att man placerar ett filsystem på hårddisken, utan att filsystemet innehåller någonting annat än en grundstruktur för att kunna lägga filer där. Ingenting finns kvar efter formatering, och det går inte ens att starta datorn; den blir helt obrukbar, tills man stopper in en skiva med operativsystem på.

Om du formaterar om din dator, så har du inte längre Vista, och inget annat heller, utan ett nytt rent och oskrivet blad, där du kan lägga in ett nytt system, till exempel Ubuntu eller något annat som finns att hämta på nätet. Men om du inte vill att Vista ska försvinna, då ska du inte heller formatera.

tommytoe
2011-03-25 14:10
0

#6 Jag har formaterat om. Filer som jag ville ha kvar lade jag bara över på en extern hårddisk. Jag tror fortfarande jag har Windows Vista Hope Premium vilket jag kan se om jag går in på kontrollpanelen även om det stod något så konstigt vid reboot som Windows xp när jag skulle formatera om. Datorn återgick till fabriksinställning. Det är konstigt det inte följde någon skiva med, men det gjorde det inte vid köpet.

Zepp
2011-03-25 15:10
0

Skivan ligger på en dold partion numera, det är den du når med F10-knappen vid omstart.

Däremot bör du göra en skivbackup när du väl gjort alla inställningar och avinstalationer, så slipper du detta nästa gång.

tommytoe
2011-03-25 17:27
0

Ok, tack

Zepp
2011-03-25 17:37
0

Det dumma eller iallafall konstiga med förinstalerade operativsystem är att det tar ungefär lika lång tid att rensa och avinstalera som det tog förr i tiden att instalera allt själv!?

[Woozy]
2011-03-26 17:20
0

Då har du en  väldigt snabb dator, för mig tar det 3ggr längre tid att avinstallera/städa register/defrag än att installera om allt… Cool

Zepp
2011-03-26 18:06
0

Det e jag som e snabb! Skrattande

[Woozy]
2011-03-26 18:35
0

Skrattande