Datorn iFokus

Datorn

Etikettmicrosoft-office
Läst 1010 ggr
skrellet
2007-03-31 16:48
0

excel hjälp

jag har ett kalkylblad i excel 2003. jag vill infoga ett streck som jag kan snurra på. så långt är allt bra. men jag vill ändra rotationspunkt till en av sidorna, inte mitten.

hur kan jag göra det?

skrellet
2007-04-03 14:00
0

ingen som är excelguru här? ;)

pentsium
2007-04-03 14:33
0

johan e det:P

johan
2007-04-03 14:48
0

Hur gör du strecket? Är det en vanlig linje från verktygsfältet Rita?

Jag måste erkänna att jag inte kan få den att rotera från mitten. Om jag tar tag i en av slutpunkterna och drar så är den andra änden fast, inte mitten.

Mvh // Johan

skrellet
2007-04-03 17:28
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det jag är ute efter är:

en karta med ett rutnät på 200x200 rutor. med en kompass får man ett visst antal grader till en skatt. så står du i ruta A1 och får 315 grader så är det åt sydöst. sen går man till ruta A100 och får 15 grader. det är öst nord östlig riktning.

då vill jag kunna snurra strecken ifrån punkterna och kunna räkna ut vart dom korsar varandra.  

hittade vart man gjorde för att snurra på ena sidan (man höll in ctrl). men jag vill kunna skriva in ett visst antal grader den ska snurra. 

hänger ni med?

johan
2007-04-04 13:06
0

#4: vad jag vet så kan du inte skriva in antal grader att rotera. Excel är visserligen guld värt, men jag tror inte det är så optimerat för skattjakt. :)

Mvh // Johan

Kaj
2007-04-04 14:44
0

Antal grader finns visserligen om du klickar på strecket och väljer storlek. Men att göra detta automatiskt det vet jag inte om det går faktiskt.

Det går att koppla ett macro till linjen och möjligen kan du där styra gradtalet baserat på ett innehåll i en cell. klart överkurs för mig dessvärre.

Kaj
2007-04-04 14:59
0

Här kopplade jag ett macro som gör att man kan ändra vissa värden i linjen. Du bör således kunna byta ut Selection.ShapeRange.Rotation till ett cellvärde i stället för #51 (51 grader) som jag har i mitt exempel. Du får nog trixa lite med den för att den skall fungera. Enklast är att skapa ett macro för inspelning där du sedan manuellt ändrar t ex rotation och sedan spara det. Då får du koden som du sedan kan modifiera

Sub Frihandsfigur1_Klicka()
'
' Frihandsfigur1_Klicka Makro
'
'
    Selection.ShapeRange.LockAspectRatio = msoFalse
    Selection.ShapeRange.Height = 204#
    Selection.ShapeRange.Width = 254.25
    Selection.ShapeRange.Rotation = 51#
End Sub

skrellet
2007-04-05 03:49
0

jag har tyvär aldrig arbetat med macro i excel. :\

Kaj
2007-04-05 13:26
0

då blir det lite knepigare för jag tror att du måste koppla ett macro som aktiveras varje gång du ändrar värdet i en cell. Är inte hellre någon Macor expert men kanske Johan kan

Cartman
2007-04-05 18:30
0

Skrellet, har skrivit en simpel app som alt till Excel. Du kan lägga in valfritt antal linjer och korsningspunkterna beräknas för samtliga. Varje linje kan flyttas hursomhelst. Inga vinklar beräknas dock. Klicka kopiera och klistra in resultatet i tillexempelvis Excel. Apropå att beräkna korsningspunkter är detta bra mycket mer komplicerat än vad man först kan tro eftersom det finns en massa randvillkor att ta hänsyn till. Ps: Har widescreen så det är möjligt att programmet inte visas korrekt på din. Hojta isåfall. C