Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 1790 ggr
[YlvaP]
0

Nu blir jag sur

Har Ubuntu 10.10. Ubuntu själv ville inte uppdatera Firefox till 4:an så jag gjorde det själv. Men nu är det en massa problem. Jag kan ibland inte högerklicka och föra musen vidare. Ibland kan jag inte heller vänsterklicka i en rullmeny heller för det bara försvinner precis som med högerklicken.

Sen kan jag inte skriva i tex iFokus för det händer absolut ingenting när jag klickar i textrutan. Blir så arg när jag måste starta om FF hela tiden för att ens kunna skriva och klicka som jag skall.

Inkanyezi
0

Det är väl bara att avinstallera versionen som inte är riktigt mogen än och gå tillbaka till den gamla. Jag gissar att 3.6.xx är vad  Ubuntu vill ha. Jag har 3.6.11 i min ena dator och 3.6.16 i den andra, och de fungerar charmant.

[YlvaP]
0

Jo jag borde göra det men är inte riktigt haj på detta. Och mannen är inte hemma och kan hjälpa mig. Obestämd

Inkanyezi
0

Först bör du kontrollera i listan över program, menyn, om din gamla version av Firefox är kvar. I så fall är det bara att köra den i stället för den nya versionen och inte bry dig om den senare versionen som har installerats. Annars kan du öppna Synaptic och ändra.

Du måste vara administratör på datorn för att kunna avinstallera och installera program.

Man går till menyn för System och väljer Pakethanteraren Synaptic

Ubuntu kommer att be om lösenord för att man ska få öppna programmet, och kanske också för att verkställa förändringar när man har markerat något att ta bort eller lägga till.

När man har öppnat Synaptic söker man Firefox, och då hittar man de installerade versionerna med en grön markering till vänster i listan. Man högerklickar över den man vill ta bort (version 4) och väljer att markera för avinstallation. Så väljer man Verkställ upptill i fönstret, och det man har valt för avinstallation tas bort.

Sedan väljer man det man vill installera, om det inte redan är kvar grönmarkerat i listan, och markerar det för installation. Verkställ gör sedan den installation man har valt.

Synaptic är ett kraftfullt verktyg när man har administratörsrättighet, och det går till och med att ta bort systemets kärna med den (då går datorn inte att starta sedan), så man får hålla reda på vad man markerar för att avinstallera. Man ska inte röra någonting som heter "Linux" eller "kernel" någonstans i namnet om man inte vet vad det är och det verkligen ska bort. Som grundinställning tar Ubuntu aldrig bort några gamla kärnor när man uppgraderar, och när man startar kan man alltid välja att starta med en gammal kärna om det skulle bli något problem med den som har graderats upp Först när man är säker på att systemet fungerar kan man då själv välja att ta bort gamla kärnor för att frigöra plats på hårddisken, och det kan bli aktuellt när man har kört Ubuntu i ett par år eller mer.

[YlvaP]
0

Okej skall testa. Tack.

[YlvaP]
0

Hittade inte fyran i listan. 3.16 fanns. Prövade att ominstallera den men det funkade inte heller.

Inkanyezi
0

Om 3.16 finns i listan så bör du också kunna köra den, och den kan finnas i menyn under:

Program>Internet>Firefox 3.16

Kolla där, och om den finns där, och i så fall kan du dra en länk till en av panelerna för att lättare komma åt den.

Omdet inte går att nå den där, så kan du markera den för ominstallation i Synaptic, eller avinstallera den och installera igen, så att alla beroenden hamnar rätt. Installationen av version 4 är inte rätt gjord, och det är antagligen därför den inte funkar. Om det hade gjorts rätt, så hade du hittat den i listan över installerade program.

[YlvaP]
0

Nä den fanns inte där. Det fanns bara en och när jag klickade på den så kom 4:an upp.