Power-On Password?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tjenis, jag undrar hur jag tar bort power-on passwordet?
Jag kanske ska ge er lite bakgrundsinfo om hur den kom till min dator.
Jag har 1 stationär dator och 1 bärbar dator. Den stationära datorn fick jag av min storebror för fleeera år sen.
Mamma vill kunna använda datorn för att kolla sin mail (jag gjorde en epostadress åt henne nyligen) och typ läsa aftonbladet osv.
Det har hänt lite grejer hos Soc och min brorsa är helt på mammas sida och säger att jag har gjort fel blablabla.
Men för 2 veckor sen på söndagen (27 Mars tror jag) så var jag på bio med min kontaktperson och min brorsa och hans nya tjej kom hit för att äta mat, och jag visste att han skulle mecka med min dator (den bärbara) så jag inaktiverade Gäst-kontot och bytte lösenord på "Caroline"-kontot som är adminen på den bärbara datorn.
På den stationära datorn så behöver man ett lösenord och ett användarnamn, jag har redan gett min bror uppgifterna men ändå så lämnar han lappen jag skrev det på här hos oss och jag vet inte var den har försvunnit men han kunde iallafall inte komma in på den stationära datan.
Och då så tydligen så bestämmer dom sig för att spärra min dator med ett lösenord? Det är MIN dator, jag fattar inte varför dom gjorde så!! 
Men iallafall, back to the question, hur ska jag göra för att ta bort det?

Om det är den stationära datorn som har fått ett lösenord, så brukar det finnas ett sätt att tömma CMOS hårdvarumässigt, genom att bygla ett par stift på moderkortet. Då försvinner allt som man har ställt in i BIOS, och bara grundinställningarna finns kvar. På en del stationära datorer kan man också få bort det genom att plocka bort batteriet och låta det vara ur under en tid, som på en del moderkort kan vara ganska lång - uppemot en halvtimme - men som i regel inte är mer än några minuter. Det funkar dock inte på alla, eftersom de kan spara lösenordet i icke flyktigt minne. Återställning genom att bygla kontakterna funkar då, men du måste kolla upp med bruksanvisningen för moderkortet vilka kontakter som ska byglas och hur återställningen går till.
Enklare är det om du får lösenordet, för då kan det tas bort i BIOS-inställningarna.
#1 Det är den bärbara datorn som har ett Power-On Password som jag vill ta bort för att som sagt så är det min dator.

Enda chansen lär nog vara att den som satte lösenordet ger dig det.
#3 Alltså, jag har redan listat ut lösenordet till Power-On Passwordet, gjorde det dagen efter han hade meckat med min dator, på måndagen dvs, men jag vill ta bort det, så att jag inte behöver skriva in det varje gång jag startar datorn för att då måste jag logga in 2 gånger.
Först på Power-On Passwordet och sen vanlig inloggning på mitt konto på datorn.

Då är det bara att gå in i CMOS SETUP och ändra. Omedelbart efter att du har givit lösenord trycker du DEL när datorn ska starta (jag gissar DEL, men det förekommer andra tangenter på vissa datorer; den talar antagligen om vilken knapp man ska trycka för SETUP).
Inne i datorns SETUP tar du bort lösenordet och spar.
#5 Så jag skriver in lösenordet, sen Enter och direkt efter det så trycker jag på DEL? Vad är DEL för nåt? Delete?

Jäpp, det brukar vara den för att man ska komma in i Setup, men det kan vara en annan tangent. För det mesta brukar det stå på skärmen en kort stund vilken knapp man ska trycka för att komma in. Det måste göras innan datorn börjar starta operativsystemet.
#7 Jag hittade DEL knappen och på den så stod det bara "del" 
Jag testade alldeles nyss när jag startade datorn, men inget hände när jag tryckte på del-knappen (inte delete).
Jag skrev in lösenordet, klickade på Enter och sen direkt så tryckte jag på del-knappen men då så hände inget och datorn sattes på som vanligt.
Ska jag testa med Delete-knappen nästa gång?

Om BIOS inte har ställts för att dölja meddelanden vid start så talar datorn om både vilken knapp det är och när den ska tryckas ner. Om meddelandena är dolda får man gissa. Det är medan datorn gör POST, Power On Self Test, som en tangent ska tryckas ner för att man ska komma in i inställningarna. På en del datorer kan det vara F2, och även F10 förekommer, men den allra vanligaste är Del.
#9 Jag testar allihopa…