Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 3001 ggr
Grodan
0

Ladda ner - utan att få hem otrevligheter?

Jag är en mästare på att få virus, trojaner och annat skräp i mina datorer då jag laddar ner massor med skojiga freebies hela tiden. Oavsett antivirusprogram (som uppdateras ideligen och skannar datorn dagligen) lyckas jag alltså ha sönder den ena efter den andra datorn.

Nu undrar jag hur fasiken jag ska förändra i mitt beteende för att undvika detta, förutom att sluta ladda ner freebies förstås… hehe.

Tips är oerhört välkommet.

Såhär gör jag:

- Browsar med Firefox och när jag laddar ner en pryl (program eller grafik) så skannar filhanteraren efter virus.

- Flyttar zip/rar filen till Filarkiv som inte är C

- Öppnar filen med WinRar.

- Skannar mappen med mitt AV (hittar sällan något)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Beavis]
0

Filhanteraren skannar väl ändå inte efter virus? eller e mitt OS uråldrigt?

Det lårter som du gör det rätt. Har du ett gratis virusprogram? de är inte alltid lika bra som köpversionerna.

Grodan
0

#1 Jag har Windows 7 nu. Och jo, den skannar varje nedladdning, men den säger aldrig att den hittar något.

Ja, jag har testat de flesta gratis varianter av antivirusprogram och ändå lyckats infektera min dator. Främst kan det vara att jag laddar ner från dumma sidor, men jag tycker ju att ett AV skall säga ifrån i så fall. Jag tror det endast hände med ett av programmen (AVG eller Avast… minns inte…)

Ärligt, jag skulle behöva gå en skola för hur man skall göra för att få virus o skräp. Jag är inte helt okunnig och försöker sköta om min dator men ändå lyckas jag.

[PeterWem]
0

För det första, vad är freebies för typ? Ge mig en länk på just det.

Till Firefox kör jag med tillägget NoScript. Ett tillägg som hindrar skadlig kod från att köras via webben. Du godkänner säkra sidor. Besöker man Aftonbladet godkänner man t.ex. Aftonbladet.se, men inte all annan skit som kontaktar din dator via den sidan som t.ex. adtech.de, webtraffic.se, adtlgc.com, revsci.net, research-int.se.

Hur som helst, för att skydda din dator från filer du laddat ned höjer du UAC till högsta nivån. Klicka på sök nere till vänster och skriv in UAC.

Begränsa även ditt konto, d.v.s. skapa en ny användare som är begränsad och inte administratör. Då kommer du inte kunna installera virus eller program. För att installera dessa måste du logga ut din användare och logga in som admin, något man inte gör för att en "bild" frågar efter tillstånd att installera sig.

[Beavis]
0

Låter som ett bra tillägg jag kollar upp det jut nu.

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/extensions/

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jo.. de flesta köpe AV lär kunna hitta uppemot 30% av koden man inte vill ha på sin dator, gratisprogramen något lite mindre.

Finessen med köpeprogamen är dock att de oftast är bättre på att ta bort otyget, eller har fixar för sådant eller beskrivningar hur man går till väga.

Ja altså man surfar alldrig med Adminrätt såvitt man inte är ute efter bekymmer, för det kan räcka att man går in på viss sida för att det skall laddas ner något, och programet man hämtar kan i sig vara helt harmlöst.

För gratis AV rekomenderar jag;

http://www.microsoft.com/sv-se/security_essentials/default.aspx

Sen så kan man alltid lägga in Norton DNS, det filtrerar bort de värsta siterna.

http://nortondns.com/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Beavis]
0

Alltså ni rekomenderar microsoft produkter?? Det tycker jag e lite skumt då de iaf tidigare var de mest hatade på marknaden samtidigt som de mest använda, så finns det hackerverktyg eller trojaner/virus till något så är det ju till microsofts brandväggar och antivirusprogram… Rätta mig om jag har fel men jag skulle vilja se hur ni resonerar runt det?

Grodan
0

#3 Haha, jadu, jag laddar ju ner från lite dumma sidor ibland. Ibland använder jag Torrent… Men det mesta jag laddar ner är faktiskt scrapbook grafik. De brukar dock gå via nedladdningssidor som RapidShare, 4shared, mediafire etc. Såhär kan en länk se ut http://www.4shared.com/file/LpVrd5Hi/A-liya_AprilBT.html?dirPwdVerified=2568fc76?digifree

Jättebra tips. Jag har lagt till den trevliga No Script nu och höjt UAC till högsta ribban. Användare skall jag kolla på. Skrattande

#5 Kul att du rekommenderar den. Den kör jag med. Norton DNS måste jag fundera på. Nu har jag ju No Script. Behöver jag den också?

Zepp
0

Hatet på nätet har ju inget med hur eventuella produkter fungerar!?

Man kan fundera på hur mest använda och mest hatde hänger ihop??

För att exemplifiera så kan man ta min Skoda och jämföra med VOLVO som är en av de vanligaste bilarna på vägarna.

Man ser mest VOLVO stående efter kanten och utanför verkstäder.. betyder det att VOLVO är en sämre bil.. förmodligen inte, den är bara vanligare och har antagligen färre fel än min SKODA.

Men iomed att den är vanlig så syns den mer i inte såå trevliga samanhang.. för o inte tala om kollisioner.

Tex så är väl Windows ett av de säkraste progamen, men iomed att det är det vanligaste så förekommer mer skadlig kod!?

Både MAC och Linux är väl egentligen betydligt mer oskyddade men det förekommer knappt skadlig kod till dessa.

Sen så handlar det mesta ändå om hur du gör själv.. AV-program och annat kan jämföras med säkerhetsbälte i bilen.. de gör inte att du kan köra som en idiot iallafall!

Grodan
0

#8 Just, jag behöver lära mig köra… hehe

Kaj
0

MS Security essentials är verkligen väldigt bra.

Att många "hatar" Microsoft produkter har nog mer med "religion" att göra. Men åxå för att MS rätt ofta gör rätt dåliga produkter i jämförelse med andra liknande. Men de har blivit mycket bättre på detta och MS security essentials tycker jag är ett bra exempel på detta

Sedan - ett tips är att bara ladda ner freebies från officiella siter där du vet att de har genomgåt en granskning innan de släpps ut. Helt säker är man nog inte men bra mycket bättre än att ladda hem från obskyra sidor

[PeterWem]
0

#7 Filen man laddade ned där rör sig enbart om bilder och txt. Något som UAC och begränsad användare förhindrar ifall det rör sig om skadlig kod.

Ladydragon
0

att ladda ner "gratis" spel det är att be om problem speciellt om du gör det på Torrent sidor och liknande

jag rekommenderar dig att köpa dom spel du verkligen vill ha istället

sen borde du verkligen ta och läsa på lite att börja googla är ett utmärkt sätt

om du hade googlat lite så hade du snabbt insett att antivirusprogram inte hjälper speciellt bra när det gäller trojaner och annan ohyra då dom kräver andra sorters program och det är rätt hopplöst att rensa dom inan dom har kommit in i datorn

bra program är till exempel Spybot Superantispyware och liknande program Googla säger jag bara

sen kan man använda Wot som visar vilka sidor som är säkra och inte ett mycket bra verktyg

använder du Norton DNS så kommer du att få problem om du tänker fortsätta att besöka Torrent sidor och liknande 
Norton DNS är designat för att förhindra att du får in en massa skit i datorn och vissa sidor säger den direkt nej till och du dirigeras direkt ifrån den hemsidan

ska jag rekommendera något bra antivirusprogram och brandvägg så säger jag Norton har använt det i flera år och visst det kostar en del men du är rätt så säker med det programmet

slutsats antingen så ändrar du ditt beteende eller så får du fortsätta att rensa "ohyra" i alla evighet

Grodan
0

Tusen tack för era svar.

Som jag skrev har jag testat väldigt många malware program och virusprogram (gratis och köpe). Vad jag måste lära mig är att förstå vad som är säkra nedladdningar och vad som inte är. Jag ska inte ladda ner något spontant, utan fråga duktiga människor först vad de tror. Och söker jag efter något program skall jag fråga efter säkra nedladdningar av det. Tyvärr söker jag ofta saker som inte skall nämnas här, men aldrig handlar det om porr, våld eller annat konstigt…

Zepp
0

Altså.. om datorn inte är adminlåst räcker det att du går in på vissa sidor för att kod skall laddas upp på din dator, oavsett om programet du hämtar är helt okej!

Det du gör med surf på adminkonto är att du ger alla andra datorer som du kopllar upp dig mot samma adminrätt, på din dator!!

Använder sen Norton DNS så kommer du inte in på kända skumma sidor, du får en varningstext i stället!

[PeterWem]
0

Sandboxie är nog lösningen på allas problem.