Hej alla data kuniga, hjälp!!
Min bror hadde med våran dator på lan för några veckor sedan. När han kopplat upp datorn så nästan direckt så stängs allt ihop ner och datorn begär ett 10sifror "Hårdisks lösenord".
Detta har gjort att alla våra bilder har försvunnit, något som är hämskt tråkigt. Är det någon som vet vad det är som kan ha hänt???
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
jag vet
VIRUS!!!! det har inkräktat datorn
Hade du ett uppdaterat antivirusprogram installerat i datorn?
När du skriver "så stängs allt ihop ner". Menar du att allt på hela lanet stängdes ner eller var det bara er dator?
Mvh
Tom
Jag tror inte det är virus. Jag tror snarare det är någon lustigkurre på lan-partyt som har satt ett bios-lösenord på disken.
Hela poängen med ett lösenord, i synnerhet om det verkligen är 10 tecken, är att det ska vara svårt/omöjligt att knäcka.
Jag vet inte om det finns program som kan försöka knäcka lösenordet. Men om det är ett bra lösenord (inte ett vanligt ord) på 10 tecken kommer ta enoooooooooooormt lång tid att försöka testa sig fram till med brute force.
Jag skulle nog försöka lämna in disken till någon firma som kan sånt här.
Mvh // Johan
#2 nej bara våran datror och vi hadde VIRUSPOGRAM så det är ju konstigt
#Min bror och hans kompisar är 15 år skulle dom kuna göra något sånt? men finns det program som kan lösa det? eller skickar men in den till en firma där dom knäker kåden? måste ju ta ganska mycket i betalt isf
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW

Säg åt din bror att fråga dom som var på lanet om någon av dom satt lösenord på BIOS bara för att skoja med han å sen kanske glömt bort det.
Hade ni brandvägg mellan datorn och nätverket?
Vänliga hälsningar
Niklas
Ajajaj…om där är satt ett hårddisklösenord så måste ni veta vad det lösenordet är annars kan ni kasta hårddisken.
Ett hårddisklösenord är hårdkodat i hårddisken och har inget med bios att göra..du kan inte ens ta över hårddisken till en annan dator för att försöka att få över bilderna den vägen.
Ett hårddisklösenord är inget man "får" bara för att man kopplar in sig på ett lan..det måste ställas in fysiskt på datorn.
Är det inte bootlösen då ?? isf e de ju mest troligen i bios.. och då går de enkelt att komma förbi de
1. Ta reda på märke och modell på moderkort, gå in på tillverkarens hemsida och ladda ner dokumentationen till de.
2. Leta reda på i dokumentationen HUR och VAR man nollar BIOS, brukar även stå på moderkortet, sen kopplar man ihop dem 2 punkterna på moderkortet och startar o stänger av o sen startar man om den igen o då är boislösen orden borta….
Men de funkar ju bara om de är i bios lösenorden är satta…
Är det ett bioslösen så är det lätt….det är bara att plocka utt batteriet på moderkortet.
Men om det står "Hårddiskslösenord" så är det nog kört.
Är det en bärbar?
Dumt att skicka med en dator till ett lanparty om man inte först gjort backup på allt viktigt. Men man lär sig av sina misstag heter det ju ;)