Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1151 ggr
KarolinaNowak
2007-04-03 13:40
0

3D-animering

Jag har öppnat upp ögonen för 3D-animering, men vet inte hur jag skall börja. Förstår ingenting av de program jag har, Blender & Anime Studio (5.5). Någon som kan hjälpa? Eller vet någonstans man kan hitta information om hur man ska sätta igång? Gärna på Svenska..

Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo

Zpookey
2007-04-08 02:39
0

Animestudio är inget 3D-program…det är ett 2D-program.
Istället för Blender hade jag nog satsat på Lightwave istället.
Det har funnits med länge och där finns mängder med tutorials…och det är bra mycket enklare att jobba med än t ex 3DstudioMax. Och Lightwaves animeringsdel är toppen.
Ett par bra sidor att börja med när det gäller 3D är www.renderosity.com och www.gfxartist.com

Men räkna med att du kommer att ge upp det här med 3D ett antal gånger innan du börjar att få kläm på det.

En kompis till mig håller på med 3D och här kan du se lite av vad han gjort www.rochr.com Klicka på Gallery…han är kung på Bryce och har även gjort jobb åt företaget som tillverkar Bryce där han bland annat gjorde tutorials som finns med när man köper programmet. Fast nu jobbar han mest med Cinema 4D, Maxwell och Photoshop.

zzaga
2007-04-08 11:19
0

3D är rätt avancerat, iaf om man jämför med 2d, och 2d progg som ps. 3D studo max är förmodligen det lättaste progget att lära sig. Och som Zpookey skrev så finns det mängder med tutorials för just Max.

Zpookey
2007-04-08 15:51
0

Håller inte med dig om att 3D-StudioMax är det lättaste programmet. Lightwave är bra mycket enklare….och mer kompetent. Men 3D-studioMax används mer eftersom att det är billigare.
Har jobbat med Lightwave, 3D-studio, Softimage och Maya och min favorit är Lightwave även om Softimage och Maya är i en högre division…men de är också svårare att lära sig. 3D-studio gillade jag inte alls tyvärr.

zzaga
2007-04-08 20:46
0

Jag menar att 3D studio är lättast eftersom det finns så många turorials.

Jag gillar inte heller 3D studio eller Lightwave för den delen. Kör bara Maya och soft.