Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 3113 ggr
[Rebeqa]
2011-04-27 00:08
0

Problem med backup

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en extern hårddisk (My Book Essential) som jag köpte i slutet av förra året. I dagsläget har jag endast gjort en backup vilket jag således gjorde i slutet av förra året. Nu har det bl.a. tillkommit nya bilder på datorns hårddisk som jag är i behov att göra backup av.

När jag kopplar allt som vanligt går det inte att göra någon backup… Problemet? Knappen "Start Backup" kommer aldrig fram under "Backup". Jag har läst manualen där det i kapitel 3 under "Om att säkerhetskopiera dina datorfiler" finns en skärmdump av hur det ska se ut. Bifogar i denna tråd en skärmdump på hur det ser ut för mig. De gula fälten är ju det som jag behöver ta backup av, som är nytt och som finns på datorns hårddisk men inte på den externa hårddisken.

Ska det verkligen vara så himla svårt att göra en backup? Jag lyckades ju göra den första men nu lyckas jag alltså inte att göra en ny backup. Var ska jag vända mig till för att få hjälp? Antingen är det fel på min hårddisk eller så är det något jag ska göra som jag inte vet vad det är. Trots att jag har försökt att läsa mig till det.

Angående min skärmdump så vet jag att den är markerad på "Run Backup" men det kan omöjligt göra en backup eftersom ingenting rör på sig och ingenting nytt finns heller när jag öppnar platsen för externa hårddisken. Trycker jag däremot på "Pause Backup" så får jag frågan om jag vill stoppa backupen eller fortsätta. Jag trycker på fortsätta men det görs ju ingen backup. Siffrorna som ses, de gula fälten, de är likadana hela tiden. När jag gjorde min första backup så rörde sig siffrorna och man såg liksom att den jobbade. För övrigt har jag inte själv tryckt på "Run Backup" utan den är markerad hela tiden. Det enda jag har tryckt på är "Refresh View".

All hjälp mottages tacksamt!

Ladydragon
2011-04-27 01:40
0

det enda jag hittar i manualen är detta:

Om några filer inte kunde säkerhetskopieras visas deras avbildningar fortfarande som gula/bärnstensgula i Innehållsmätaren på din dators hårddisk och programvaran WD SmartWare visar:• Ett försiktighetsmeddelande som indikerar antalet filer som är involverade• Länken View (Visa) som du kan klicka på för att se en lista med filerna och orsakerna till att de inte säkerhetskopierades

ta och kolla upp detta först och se om du kan få fram någon info om det är problem

annars så tja läs manuelen en gång till är rätt så säker på att lösningen finns där

Jalking
2011-04-27 09:24
0

Jag har också hållit på och bråkat med det programmet. Försökt uppdatera, testat, avinstallerat uppdatering, testat, uppdaterat igen, testat….

Skit i det medföljande programmet, det verkar inte vara helt friskt. Det finns många bra freeware backup-program att hämta där man själv får välja exakt vilka enheter, mappar, filer man vill säkerhetskopiera. Komprimerat eller okomprimerat. Enligt schema eller manuellt.
Jag använder ett som heter SyncBack. Hårddiskutrymme är relativt billigt, så jag kör okomprimerat. Jag tycker det känns säkrare än att vara beroende av att backup-programmet måste användas för att komma åt filerna igen.

[Rebeqa]
2011-04-28 19:37
0

#1 Åtgärden du beskriver fungerar inte eftersom jag inte verkar ha samma problem. Jag får inte upp något meddelande.

#2 Så du menar att jag ska behöva ladda hem andra program än det program som följer med min hårddisk trots att den bara är några månader gammal? Jag trodde ju att denna hårddisk skulle vara bra och att det medföljande programmet är det rätta. Skulle det medföljande programmet till min systemkamera inte fungera skulle jag kontakta tillverkaren direkt. Det är inte acceptabelt!

Jävla skitdisk! Skrikandes

Jag kan inte göra backup på skivor "så länge" eftersom det jag ska göra backup av är för stort. Så frustrerande!

[Rebeqa]
2011-04-28 20:26
0

Jag ska skicka ett mail till WD support, men jag måste ange serienummer. Hur tusan tar jag reda på mitt serienummer?

[Rebeqa]
2011-04-28 20:29
0

En fråga till… Min pappa föreslår hela tiden att jag kopierar de bilder jag vill spara och klistra in på externa hårddiskens plats på datorn. Kan jag verkligen göra så? Jag vill ju få programmet att fungera men som backup just nu?

Jag är livrädd att mina osparade bilder inte är säkrade!

Jalking
2011-04-28 20:31
0

Numret finns nog på en liten klisterlapp på disken. Troligen på undersidan. Kan ev. också finnas på kartongen.

Hårddisken är bra! Mjukvaran de skickar med tycker då jag var skräp. Fungerade dåligt, uppdatering fungerade inte som den skulle. Dessutom få valmöjligheter i för backup. Jag föredrar absolut program som fungerar och där jag själv får välja vad som ska säkerhetskopieras. I min dator bestämmer JAG, inte någon hårdvarutillverkare.

[Rebeqa]
2011-04-28 20:42
0

På undersidan finns inget. På sidan står följande:

• P/N: WDBAAF5000EBK - 00 2910N
  • S/N: WCAV56643376 R/N : C0C

Vilket nummer är vilket? Står S/N möjligtvis för serienummer? Skäms

Skulle sparat kartongen…

Angående uppdatering, jag har inte gjort någon uppdatering för det stod följande när jag kom till uppdateringssidan:

IMPORTANT: The following precautions should be taken before installing the firmware update.

• Before updating the firmware on your drive, make sure you have a copy of all your data on your drive stored on a separate device.
  • All AntiVirus software MUST be disabled.
  • All Anti-Spyware software MUST be disabled.
  • ANY and ALL programs that would require drive access during the update MUST be disabled.
  • _An internet connection is required to install the firmware update.
    _

Vad menas med första punkten? Att jag ska ha en ytterligare hårddisk som backup? Jag har ingen till extern hårddisk, utan jag har bara den och inbyggda hårddisken i datorn. Sen känns punkt två och tre jobbiga när jag samtidigt måste följa sista punkten. Avaktivera antivirus och anti-spyware samtidigt som jag ska ha Internetuppkoppling… Första punkten är jag dock mest osäker över, får hoppas jag inte får någon attack under uppdateringen…

Jag har en sån här disk fast mindre (500 GB).

[Rebeqa]
2011-04-28 20:50
0

Jag använder mig av ett gratis virusprogram för övrigt som heter "AVG Anti-Virus" som jag inte har någon aning om hur man avaktivera. För jag vill ju inte avinstallera det.

Spectabile
2011-04-28 21:39
0

Jag har inte ens brytt mig om något program alls. Jag fotar ganska mycket och de foton jag inte vill ha slänger jag förstås. Sen kopierar jag hela mappen och klistrar in i den externa hårddisken. På den externa kan du göra nya mappar tex 2011 och i den mappen kan du skapa nya mappar tex månad för månad och i månadsmappen kan du lägga in dag för dag. Fast alla kanske inte fotar så mycket som jag Oskyldig

Det är väl ungefär så din pappa menar att du kan göra. För mig fungerar det alldeles utmärkt Glad

[Rebeqa]
2011-05-03 10:27
0

Jag glömde att uppdatera tråden. Jag struntade i det medföljande programmet som ni föreslog och valde att manuellt skicka över de mappar/filer som jag vill göra backup av. Alltså laddade jag inte ner något gratisprogram. Tycker det blir bättre så.

Tack för alla svar!