Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1813 ggr
pernillaa
0

Trojansk häst... *suck*

Halloj

Ja då hade man åkt på en trojansk häst.
Satt imorse och googlade på "Guld-albino Axolot´l"(ett vattenlevande djur som jag har), klickade på en bild och upp kom en ruta som frenetiskt började lista en massa filer i min dator som blivit infekterade av en trojansk häst. I rutan fanns en knapp där det stod "Ta bort trojansk häst" eller liknande. Klickade på den givetvis i all panik, datorn drog ner en exe-fil och utan att tänka mig för valde jag "kör som administratör". Ingenting hände. Firefox slutade fungera.

Vad ska jag göra? :P

Gick direkt in på brandväggens inställningar och blockade allt in och ut till och från datorn. Insåg att jag inget antivirus-program har och att en massa säkerhetsuppdateringar blivit liggandes, oinstallerade av någon okänd anledning. Givetvis är det ju någonting jag har gjort men jag vet inte vad. Windows 7 är nytt för mig och enligt mig helt ologiskt och svårt att orientera sig i.

Har avinstallerat allt jag inte behöver, avinstallerade mozilla firefox eftersom det helt slutade fungera ändå. (har explorer kvar). Har raderat alla filer jag känner att jag kan avvara. Kört disrensning, CCleaner och gjort en fullständig diskkontroll vid uppstart av datorn. Att tillägga är väl att jag antar att ingenting av detta, förrutom då kanske brandväggen, gjort någon som helst skillnad i det här läget. Kanske har det t.o.m. blivit värre. Men vad gör man som ny med det här operativsystemet, första gången man stöter på ett virus överhuvudtaget och man är stressad påväg till jobbet?! ;) Jo, allt man kan och hinner, dumt nog! :P
Blockerade även mitt trådlösa internet på en gång och drog ur både modem och router.

Som det är nu så kan jag inte gå in i någon mapp utan att rutan "Windows Hjälp och support" ploppar upp. Fönstret blir plötsligt helskärm och går knappt att stänga ner. Diverse grejer blir markerade huller om buller i mapparna utan att jag fört muspekaren över dom.

De här 30 olika säkerhetsuppdateringarna som klantigt nog inte blivit installerade ligger och väntar på tillgång till internet.

Så, vad gör jag nu? :P

Kan min pojkväns dator(den här) påverkas av det här viruset eftersom vi sitter på samma nätverk(även fast min dator för närvarande inte är ansluten till nätverket?

Kram kram

Ha en bra dag! // Pernilla

pernillaa
0

Ber om ursäkt för alla dumma frågor och förstår ifall ni som kan det här med datorer tycker att jag agerat väldigt dumdristigt och komiskt.

Slipper dock gärna nedvärderande kommentarer. Info om fel jag gjort är bra feedback, men jag vill inte bli driven med. Jag är inte den först isf att reagera och agera fel. ;)

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kör en ominstalation iomed att du redan har micklat sönder det mesta!

Man trycker F11 på HP-Compaq.. och antagligen likadant eller annan knapp under uppstart på andra märken.

Sen så.. man sufar alldrig med adminrätt.. då kan sådant alldrig hända!

Man har alltid AVprogram instalerat. inte för att de kan hjälpa så mycket när man bär sig dumt åt.. utan mer för att man faktist får reda på att man blivit infekterad.

Som regel får man AVprogram av sin ISP, vissa ISP har detta som tillval, dessa är som regel att föredra, då de även har svensk support.

Är man dumsnål använder man gratis AV utan support, typ!

http://www.mjukvara.se/microsoft-security-essentials

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
0

Betr. uppdaterigar från Microsoft är det en bra ide att ha valt automatiska uppdateringar. Då behöver du inte tänka på att kolla det.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

pernillaa
0

Sista fråga bara, kan jag rädda några filer? Och isf, hur vet jag vilka filer som går att rädda?
Kan jag skicka filer med mail eller följer viruset med då?

Zepp
0

Rädda de filer du vill ha kvar på  en sticka eller på DVD.. som du sen scannar extra nogrant med ditt AV-program innan du lägger tillbaka dem.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

pernillaa
0

Då var det gjort och allt fungerar än så länge. är jätteförsiktig nu.

Skulle bara vilja veta lite vad jag gjorde för fel och varför det var fel? Och snälla, även här, utan att dumförklara mig. Jag vill ha konstruktiv kritik för att kunna lära mig. Utbilda mig lite här nu. =)

[PeterWem]
0

"Kör som administratör" var nog det största felet du gjorde. Översatt blir det: Accepterar du att den här filen får rättigheter att göra vad det vill i din dator.

[Woozy]
0

Kör INTE som admin.

Skaffa ett bra antivirus-program

Skaffa en bra brandvägg

Surfa med förnuft.

Håll alla program inkl OS uppdaterat.

[Woozy]
0

Vill du öka säkerheten ytterligare så kan du stänga av CMD och ändringar i registret. Dvs att inga skript kan köras i registret och att det inte går att starta regedit (registret).

Ställ UAC på högsta läget och använd bra lösenord till datorn.

Sen kan du ställa in så att inte SAM går att komma åt som anonym.

Ja det finns en uppsjö av knep man kan ta till för att öka säkerheten, men jag nöjer mig med dessa små tips.

Glad

[PeterWem]
0

NoScript i Firefox är ett mycket bra alternativ med. Förhindrar sådana fulsidor att spela upp en flashfilm fejkad som ett antivirusprogram.

[PeterWem]
0
Kaj
0

Sidan du fick upp som listade en massa filer är bara en bluff. Den listar inte några filer på din dator utan slänger bara ur sig en lista för att du skall tro att du har virus. När du sedan klickar på rensa så laddas ju virus:et ner via exe filen.

I ditt läge skulle du bara ha stängt ner sidan när den listade vad du trodde var virus på din dator.

Framgent skapa ett vanligt konto utan Adminrättigheter och kör alltid med detta konto. Admin kontot behöver du enbart då du själv väljer att göra något där en systemförändring krävs. Om du vet med dig att du själv startat något sådant (typ installera något program som du själv valt att starta installation på, lägg till enheter typ skrivare med mera kan du aktivera adminkontots lösenord då UAC:n frågar efter det. I alla andra fall skall du inte fylla i lösenord för adminkontot utan bara neka och stänga ner webbsidan.

Uppdatera även din dator med ett AV program. Microsoft har ett gratis program som är mycket bra och i stort sett lika bra som de flesta köp programmen.

Det heter Microsoft Security Essentials. Det bör du ladda ner och installera på din dator. Tillsammans med Windows 7 brandväggen och MS Sec. Essentials är du bra skyddad.  välj rätt operativsystem, och språk under locale under languages and locales

pernillaa
0

Ja jag insåg i efterhand att det var det som hände, att jag släppte in viruset när jag tryckte ladda ner. Gud så dum man kan vara! haha. Jaja, så kan det gå. :P

Tack för alla råd ni har gett. det är jättebra. Mycket jag inte förstått men får fråga vidare om det när jag har mer tid.