Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 2009 ggr
Michaela-N
2011-05-11 16:29
0

Windows laddar, ingenting händer

Hej!

Idag när jag skulle starta datorn (inte den jag skriver på nu), så tog det evigheter för Windows att starta. När jag väntat i två-tre minuter på att jag ska skriva in lösenordet för att logga in, så väntar jag, kommer tillbaka om 20 min och den laddade fortfarande. Vad har hänt? Testade felsäkert läge, det går att komma in så, men inte på någon annan. (Normalt läge). Kan inte komma in på Google Chrome i från felsäkert läge.

Vad har jag gjort för fel? Igår när jag stängde av den var den helt som vanligt, jag har inte heller installerat något nytt program eller så.

Niklas
2011-05-11 16:32
0

Har du ställt in automatiska systemuppdateringar?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Michaela-N
2011-05-11 17:14
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Um…inte vad jag vet. Kanske gjort det av misstag i så fall. Hur kan jag åtfgärda problemet?

Zepp
2011-05-11 18:28
0

Kolla i loggboken först o främst.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Niklas
2011-05-11 20:18
0

#2: Jag har inte Windows längre och kommer inte ihåg exakt hur man ändrar det. Du kan leta efter Windows Update. Jag tror att det är där. Jag tänkte att du kanske hade råkat avbryta en automatisk uppdatering mitt i och att det ställde till problem.

Michaela-N
2011-05-11 22:09
0

#4 Inaktiverade automatiska uppdateringar, det hjälpte inte. Nu har den stått och laddat i 4 timmar.

Kaj
2011-05-12 12:06
0

Automatiska uppdateringar bör man alltid ha på för att få alla nya säkerhetsuppdateringar.

Pröva att starta i felsäkert läge och gör sedan en återställning till det datum då du vet att datorn fungerade.
Skriv systemåterställning i sökrutan vid windowsknappen.
Klicka på systemåterställning och välj en återställningspunkt då du vet att datorn fungerade.
Om du inte ser ett datum då du vet att den fungerade trycker du på knappen "Visa äldre systemåterställningspunkter"

Michaela-N
2011-05-12 13:34
0

#6 Vad betyder det egentligen? Vad kommer hända? Kommer alla bilder vara kvar?

Zepp
2011-05-12 20:22
0

Själva operativsystemet återställs till hur det var när det fungerade, inga filer som du sparat tas bort!

Kaj
2011-05-13 10:53
0

Som Zepp sa - inga personliga filer försvinner. Windows återställs bara till en tidigare punkt då det förhoppningsvis fungerade.

Det du kan förlora är om du gjort några systemändringar efter den återställningspunkt du väljer. T ex installerat något program, någon enhet (skrivare od.) ändringar i systemet såsom brandväggsändringar, kontoinställningar med mera. Dessa får du i så fall bara göra om efter återställningen. Det som är bra är att ifall något har installerats på ditt system utan din vetkskap t ex virus program så kommer även dessa att försvinna. OBS! gäller program. Om du fått in virusfiler på annat sätt t ex java script etc så ligger de kvar men det fixar en scanning med ett antivirus program typ Microsoft Security essentials.

Michaela-N
2011-05-13 16:24
0

Testade det 2 gånger med två olika datum som jag är STÖRTSÄKER på att den funkade normalt då.

Fortfarande lika dant.

Niklas
2011-05-13 17:46
0

Har du något diagnostikprogram du kan köra på datorn och se att det inte är något fel på disk eller minne?

Michaela-N
2011-05-13 17:58
0

#11 Du hade ju inte Windows, men det skulle jag gärna göra det om jag visste hur man gör det. (Eller om man öht. kan det)

Michaela-N
2011-05-23 20:13
0

Okej. Var med datorn till pappa idag. Han körde någon BIOS-grej och fixade ett program som heter SpinRite, som visade att det var fel på hårddisken. Den håller på att repareras nu.

(om någon bryr sig, men tänkte ändå säga att problemet troligtvis är löst)

Zepp
2011-05-23 21:16
0

Kul.. och en stor medalj till dig.. du är en de få som talar om hur ni löste era problem.

En av finesserna med en sådan här sida är att vi skall lära av varandra!

Niklas
2011-05-24 10:04
0

#13: Tack för beskedet!

Michaela-N
2011-05-24 16:02
0

Använder den just nu! Glad

Kan rekommendera SpinRite, har ingen aning om hur man får det eller så men det var verkligen otroligt, den körde och så kunde man se filerna och massa bokstäver, sen visade den att det var ett fel i sektor nummer någonting. Den reparerar även själv. Nu är jag inte strålande på datorer så hur det fungerar har jag heller ingen aning om, men jag kan säga att vi testade med ALLT, alla inställningar och sånt som jag troddes ha ställt till med. Så körde vi en bit med SpinRite, och ser man på!

Tog några timmar för den biten att lagas men nu är datorn helt återställd igen i alla fall.

Pappa sa att det var en fysisk skada som orsakat problemet, att jag tappat datorn eller att den fått en stöt eller något sådant, och har det hänt en gång kan det mycket väl hända igen, men blir det för mycket så köper han en ny hårddisk till mig och sätter in den. Sån service jag får alltså Flört

I början trodde jag att det var Windows det var fel på, min far kör på Linux på alla sina datorer, var därför jag redan från början önskade mig det men sen när jag testade det själv var det helt enkelt för krångligt för mig, så igår när han letade efter felet satt vi båda och svor åt Windows, men senare visade det sig att det inte alls var Windows fel, hehe.Skrattande

Niklas
2011-05-24 16:07
0

Har du en extradisk som du säkerhetskopierar till? Annars kan det vara en bra idé att skaffa det nu.

Michaela-N
2011-05-24 16:26
0

#17 Hade en men använde den inte innan. Nu har jag börjat med det.

Niklas
2011-05-25 11:31
0

Glad