Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 4551 ggr
svenne
2007-04-03 12:22
0

Dags för diskfragmentering?

Hej alla kunniga datamänniskor!
Jag har en Fujitsu-Siemens Scaleo 600 som är på fjärde året och som jag har varit väldigt nöjd med. Nu har den succesivt blivit avsevärt långsammare vid uppstart och även i största allmänhet. Det är väl inget jätteproblem direkt, för så illa är det inte men jag märker att den har blivit långsammare i de flesta avseenden. Har kollat bredbandshastigheten och den är OK, har garanterat inget virus el. dylikt i den. Hårddisken är på 80 Gb och ca 25% av utrymmet är upptaget.

Jag undrar om Ni tror att det är dags för en s.k. diskfragmentering, har aldrig gjort det tidigare, och i så fall vad man bör tänka på i samband med den. Har Windows XP och där finns ju ett program för detta, är detta program tillräckligt för en rensning? Ska man koppla bort bredbandet innan? Att man bör göra en backup på viktiga dokument förstår jag.
Synpunkter mottages tacksamt.

miksor
2007-04-03 12:33
0

Det är ingen rensning en fragmentering läggar filerna i ordning på disken och på det viset går det fortare för processorn att leta upp dom vid behov. Och JA det är väl på tiden att du gör det nu om det är fyra år sedan du köpten den.

pentsium
2007-04-03 14:38
0

japp det e bara att köra på, räkna med att det tar några timmar bara:) backup behöver du inte göra för själva diskfragmenteringen för den flytar bara som sagt på filer så dom kommer närmare varandra fysiskt på hårddisken. emn gör en backup endå för det e alltid bra att göra om det skulle hända nått med datorn.

svenne
2007-04-04 12:36
0

Tack för Era svar, då kör jag igång!

svenne
2007-04-04 19:21
0

Det gick bra och "burken" är nu betydligt snabbare, det var många filer att packa ihop.
Tack för era svar!

Alberta
2007-04-09 12:32
0

Diskrensning och diskfragmentering kör jag varje vecka. Då tar det bara några minuter. Det ingår i den vanliga omvårdnaden med virusuppdateringar osv.

Zpookey
2007-04-10 04:02
0

Diskdefragmentering heter det Flört

Rita-S
2007-04-11 15:37
0

en defragmentering av hårddisken är bra och nödvändig för alla windowsanvändare, så kör på :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida