Datorn hänger sig. Tips?
Min dator lever ett eget liv, Ett liv som inte jag vill att den ska leva för den vill inte leva som jag vill att den ska leva :P
Iaf! Nu är det så att jag behöver lite bollar i luften på vad som kan vara problemet.
Jag byggde min egen dator för ungefärligen 6 år sedan och har bytt ut RAM-minnen samt nätaggregat för ungefär 6 månader sedan, allt annat har fungerat felfritt (nåss å när iaf).
Problem 1 : Den hänger sig, totalt.
Om jag kollar på film så kan bilden bli helt stillastående utan att ljudet hakar upp sig, det går inte att pausa eller liknande utan filmen fortsätter spela vidare. Det går inte att trycka ctrl - alt - delete utan allt står hjärndött.
Orsak: Grafikkortet som håller på att strejka?
Problem 2 : När den har hängt sig och man startar om den så tar det ungefärligen 10 minuter att komma till själva desktopen - den står bara och tuggar på Windows skärmen i evigheter utan att man kan göra något. Det går heller inte att göra den strömlös i 1 minut och starta om den utan den tuggar vidare och man får lov att starta om den manuellt via start-baren för att den ska fungera riktigt igen.
Orsak: Processor eller hårddisk som kan vara felet?
Problem 3 : Angående grafikkortet har jag inte kunnat uppdatera drivrutinerna för att; Jag får hem den drivrutin som ska vara, jag avinstallerar det gamla. Startar om datorn, installerar det nya och startar om datorn så kommer det upp ca 16 färger på skärmen, allt är förstorat till max och ingenting fungerar.
Orsak: Har ingen aning…
Mitt grafikkort består av Geforce 7600GS (ja jag vet, det är helt värdelöst men är man pank så är man och man kan ju faktiskt spela WoW på det i någorlunda bra kvalité).
Har operativsystemet Windows Proffession 32bit Engelsk version.
Så iaf, vore tacksam om en liten datanörd där ute kunde hjälpa till lite med vad som kan vara problemet - om inte så blir det nog en fin liten sen/tidig majbrasa ute på gården då jag börjar bli lagomt trött att inte kunna se på film i lugn och ro! :P
hyrajuniPO
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tips 1 Köp ny dator.
Gamla trötta datorer har en tendens att uppföra sig så helt utan att det är något fel på dem.. de orkar helt enkelt inte med allt samtidigt.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#1 Ja jo men jag har en dator från typ tidigt 90-tal som är bättre än den jag har nu verkar det som iaf.
Och jag skulle ju liksom inte fråga om tips om jag hade råd att köpa en ny dator - samt att jag spelar väldigt mycket spel så jag vill ju i såfall ha en dator som går på kring 6-8 tusen.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om du kan spela på den gamla så lär en ny av billigaste model vara betydligt kraftfullare iallafall.
Börja med att formatera om datorn lägg in allt från början och ha så lite i minnet som du bara kan.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Menar så MKT minne som det bara går. 
Har du haft hårddisken i 6 år också?
Kan vara den som börjar strula kanske. Vet att hårddiskarna i min server som står på dygnet runt brukar klarar 2-3 år innan dem ger upp.
Både problem 1 och 2 kan bero på att hårddisken slutar svara
Hmm men om hårddisken slutar svara borde musiken och filmen då fortsätta spela? Brukar det inte då bara hänga sig totalt och ingenting fungerar?
-Albert Einstein