Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 1565 ggr
beem
0

Vad är dolda filer ?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När jag flyttar foton från en mapp till en annan får jag alltid upp "den här mappen innehåller  dolda filer". Jag uppmanas att aktivera visning av dolda filer om jag vill att de ska visas med hjälp av mappalternativ på kontrollpanelen.

Jag har mig veterligen inga filer som bör vara dolda. Är det något som Windows skapar och vad är dolda filer ?

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Inkanyezi
0

Det skapas dolda filer av operativsystemet, för att exempelvis visa olika sorters filer på olika sätt. Man kan se bildfiler som en liten bild och dokument som en särskild ikon och liknande. De filerna ska man i regel inte flytta över. Det behövs inte, eftersom de data de innehåller skapas igen på platsen där man lägger de andra filerna, och de läggs i en dold fil som kanske redan finns på målet och som heter likadant.

beem
0

OK då vet jag. Det var en bra förklaring.

Tack för ditt svar.

Kaj
0

Vissa filer är även dolda av operativsystemet som skydd från att du inte skall se dem och ev. ta bort dem av misstag. Så klart finns filerna alltid där men de visas inte i utforskaren.

Ett annat sätt är att du själv kan skapa dolda filer i mappar så att de inte syns. Kan t ex vara filer som du inte vill att ev. andra som har tillgång till din dator skall kunna se.

I utforskaren under verktyg, mappalternativ och visning kan du ställa in om dolda filer skall visas eller inte.

beem
0

OK - det ska jag också kolla -  tack för ditt svar.