Öppen källkod
Det är kanske fel forum men jag provar ändå. Är det någon här som är hajj på öppen källkod som kan hjälpa mig lite?

Vad behöver du hjälp med? Det blir lättare om du skriver frågan ;-)
Jag skulle vilja veta vad Apache 2.0, MPL, CC-BY och CC-BY-SA innebär, vad man får göra respektive inte göra, hur man ingår licens och vem copyrighten tillfaller t.ex.

Nu är vi inne i lite snåriga träskmarker. Du får läsa på om licenserna du beskriver, och vad som gäller specifikt för MPL, Mozilla Public License, och CC-BY(-SA), Creative Commons. Apache 2.0 är en webbserver, om de nu inte har fått till en licens med samma namn… Oftast går de här licenserna ut på att du fritt får använda programmen, du får fritt använda och modifiera koden (om du gör dina ändringar tillgängliga för andra under samma licens). Du äger dina förändringar, men du måste låta andra ta del av på samma sätt som du tagit del av andras arbete. Sen finns det väl detaljer som skiljer mellan de olika licenserna, och det finns säkert de som är bättre än mig till att förklara skillnaderna. Är det något specifikt "problem" du funderar på?
Ja, jag försöker men jag hittar ingen vettig och enkel sida att läsa vidare på. Du kanske har några tips?
Nej, det är till en skoluppgift som jag inte förstår alls!

Tyvärr har jag inga tips på enkla sidor. Jag antar att du googlat, och hittat licenserna på engelska, men de är inte enkla att förstå alla gånger. Nån annan som vet?

Jag tror att svaret redan fanns i #3 efter att frågan hade formulerats lite bättre i #2.
Malin om du inte förstår vad det handlar om, kan jag göra en lite ytlig genomgång som beskriver skillnaden mellan olika filosofier för mjukvara.
Proprietary code, är det vanligaste sättet att sprida program, och det innebär att den som har gjort programmet har alla rättigheter till det och att licensen är en begränsad rätt till användning, som framgår av licensavtalet. Begränsningarna kan röra rätten att överlåta programmet och rätten att använda sådant som man skapar med programmet, och licensen brukar i regel uttryckligen förbjuda att man tar reda på hur programmet arbetar och att man ändrar i det. Licensen kan vara avgiftsbelagd eller gratis, och den kan också begränsas i tid, så att man måste förnya den för att få fortsätta använda programmet. Licenser av den typen begränsar användarens rättigheter, och det är den allra vanligaste licensformen, exempelvis för operativsystemet Windows och de flesta vanliga program, som Microsoft Office eller Photoshop.
Program med licenser av sådan typ distribueras i regel som binärer, dvs körbara program där man inte har insyn i programmets källkod.
--
Öppen källkod kan också vara "proprietary", men skiljer sig geom att programmet distribueras med källkoden, så att man kan studera källkoden, kompilera den för systemet där den ska användas, och göra ändringar om det finns fel i programmet som behöver rättas till. För att man rent praktiskt ska kunna göra såna rättelser krävs att man förstår hur programmet är sammansatt och att man kan programmets programmeringsspråk. Det framgår av licensen vad man får göra.
Fri programvara med öppen källkod är framför allt Gnu, där man har rätt att ändra i programmen och också sprida såväl ursprungligt program som ändrade program vidare, förutsatt att man också vidarebefordrar licensen. Fri betyder inte att det är gratis, och man får ta betalt för program som man för vidare. Fri betyder att man inte begränsar användarens bruk i något avseende. Var och en som använder fri programvara med öppen källkod har samma rätt att ändra i programmet eller att använda delar av det till egna program, förutsatt att licensen följer med, så att den som tar emot ett sådant program också får samma rättigheter. Gnuprojektet är samlande för fri programvara med öppen källkod, och de mest kända stora projekten kring sådan programvara är operativsystemet Linux i alla smaker som det serveras. Bland program kan nämnas Open Office, Gimp, Apache och Firefox. Webbservern Apache är det absolut marknadsledande webbserverprogrammet. Stora delar av Internet vilar på öppen källkod.
Filosofin kring fri programvara med öppen källkod finns beskriven i GNU-projektets sida om varför mjukvara bör vara fri.
Olika kategorier av mjukvara är beskrivna på:
http://www.gnu.org/philosophy/categories.html