Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 917 ggr
lokiloki
2011-06-21 14:52
0

Grafikkort till dator..typ

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har en äldre Dell som behöver ett nytt grafikkort, det nuvarande…eller rättare sagt, det i datorn integrerade, "kortet"  klarar inte av att hantera den nyss inköpta  bildskärmen. Gråter

Nu till problemet, det finns uppenbarligen en massa kort att välja mellan, jag ska inte ha nåt värstingkort utan ett som klarar av att hantera full-HD från skärmen LG 22" TFT E2240t-PN LED, alltså 1920*1080 upplösning.

http://www.inet.se/artikel/2203675/lg-22-tft-e2240t-pn-led

Vet inte om DVI anslutning blir så mycket bättre än vanlig VGA, men jag vill ha möjlighet att i alla fall välja denna anslutning.

Men vilket slags kort ska jag ha, är PCI och PCI Express valen som finns?

Jag har bifogat en fil där jag fotade innanmätet av datorn. Är det PCI eller PCI Express? På en bekants liknande Delldator som är nåt år äldre finns en PCI Expressanslutning. Men kollar jag systeminfo på min dator verkar det vara PCI-bus-anslutning.

Jag har hittat ett g-kort på Komplett.se som heter Gainward GeForce 8400 GS 512 MB Phys X CUDA, (265 :-). Kan det möjligtvis funka? Det har som systemkrav Pentium 4 RAM 1 GB, vilket är precis vad jag har i datorn.

Tacksam för vägledning i ärendet! Skrattande

Zepp
2011-06-21 20:01
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja släng inte för mycket pengar på en sådan maskin, den är gammal och går nog snart i pension snart iallafall.

PCIe är en nyare standard, borde vara bättre.. men du märker antagligen ingen skillnad.

http://sv.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lokiloki
2011-06-22 15:39
0

Problemet löst! Mailade Komplett.se min bild  och fick ett svar direkt att det är PCI anslutningar jag har, så då får det bli ett sånt kort. Glad

Zepp
2011-06-22 16:28
0

Du har även en PCIe X1, vad jag kan se!?

Oandrasidan lär du inte märka någon skillnad.

lokiloki
2011-06-22 21:25
0

#3  Ja, det stämmer, jag lyckades också identifiera den enheten. Men hur fungerar det om man köper ett modernt grafikkort av typen PCI Express "X16", vilka de flesta kort verkar använda idag? Kan jag ens plugga in ett X16-kort i X1-kortplatsen?

Har läst på ett forum att X16 ska passa i en X1-kortplats, och att man då visserligen inte kan utnyttja X16-kortet till fullo (bandbredd?), men jag ska ju egentligen ha ett nytt kort bara för att kunna utnyttja skärmen till fullo.

Jag listade ju i första posten ett kort från Komplett.se, detta kort ska tydligen ha en 1X PCI Express 2.0 X16…skulle detta kunna pluggas in i PCI 1X slotet tro ?

Och så läser jag på ytterligare ett forum att ett X16 inte ens skulle passa rent fysiskt i en X1 kortplats…förvirringen är total Obestämd

Grafikkort som direkt använder PCI E X1 rakt av verkar sällsynta.

Zepp
2011-06-22 21:32
0

Om jag fattar det hela kan man stoppa en X16 i en X1, men då använder man ändå bara en seriell buss varför det är bortkastade pengar.

Oandrasidan skulle jag inte chansat utan köpt PCI utan e!

lokiloki
2011-06-22 21:59
0

Ja, det låter som ett klokt resonemang, med tanke på osäkerheten kring diverse kortplatser och dessas ev. användbarhet. Skrattande

Tack för kloka råd.

[Woozy]
2011-06-23 09:38
0

Som #5

säger så köp ett PCI-graffe.

PCI-bussen använder bara 33Mhz och delas på alla enheter som är inkopplade i bussen.

SKulle porten trots allt vara PCI-E (vilket jag har svårt att tro) så är det att elda för kråkorna med X16 då den använder X1 (33Mhz).