Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 2085 ggr
Oscar
0

Fjärrskrivbord

Fjärrskrivbord är något jag använder ganska flitigt här hemma i det lokala nätverket. Men det ska väl gå att använda över internet också?

Hur gör man då? Det kan väl inte räcka att ansluta till mitt WAN IP eftersom det finns flera datorer i nätverket med samma IP utåt sett…

xarfez
0

Här finns en bra artikel, som dock är lite överkurs.

>> Länk till artikeln

Annars i korta drag, du ansluter förmodligen till internet via en router. I den ska du ställa in portforwarding, alltså vidarebefordra den som försöker ansltua till din ip:port att gå till din dator där fjärrskrivbordet finns.

Söker du på google så hittar du vilken port du måste använda dig av.

johan
0

Jag har ställt in min router så att den datorn jag vill ansluta till har fast IP-adress internt, t ex 192.168.0.100. Sedan har jag ställt in brandväggen i routern att skicka vidare att trafik från port 3389 utifrån till 192.168.0.100:3389 internt.

Mvh // Johan

xarfez
0

Exactly!

Oscar
0

Är det alltid port 3389 jag ska använda mig av?

Om man tillåter alla IP dvs om man vill kunna ansluta var som helst ifrån, innebär detta en säkerhetsrisk? Själva anslutningen är ju inte lösenordskontrollerad, bara inloggningen på datorn. Ska man vidta någon särskild säkerhetsåtgärd?

johan
0

Du kan använda vilken port du vill. 3389 är standard. Använder du annan port så behöver du givetvis ange detta vid anslutningen, typ 123.456.789.123:1234.

Mvh // Johan

Erik
0

#5 - Finns det någon möjlighet att ändra ingående port för remote desktop från 3389? Man kan ju förståss alltid göra portforwardingen från en annan port, men det kräver ju att man går via en router/brandvägg.

Oscar
0

Länken i #1 visar ju på ett bra system där man kan ansluta från vilken dator som helst, änven om det inte går att installera program på den. (som jag fattade artikeln) Det är inte aktuellt för mig utan jag vill bara kunna ansluta min laptop till internet och sedan koppla upp mig till datorn hemma. Kan jag då använda det "inbyggda" remote desktop?

Fråga 2: Jag testade att ansluta från en annan stationär dator. Jag fyllde i i min routers brandvägg hemma från vilken IP adress jag skulle ansluta och vart det skulle skickas internt (PortForwarding). Men jag får det inte att fungera. Den andra datorn vill inte ansluta till min här hemma

Jag har en D_Link router och fyllde i: Source: (Anslutande dators IP och valde WAN på interface) Destination: (192.168.0.100, Protocol: TCP och Port 3389). Men det fungerar inte. Ser någon något fel?

Jättetacksam för hjälp! :)

johan
0

Jag har också D-Link router och kan kolla exakt hur det ser ut där och ge dig dessa inställningar.

Angående fråga 1 så fungerar standardlösningen tillräckligt bra för det du vill. Jag har egentligen inte saknat något där, förutom snabbare filöverföring mellan värddator och klientdatorn. Jag har till och med använt det för att spela musik på jobbet från min dator hemma.

En annan skön funktion är att skrivare automatiskt ansluts, så om du sitter på jobbet och jobbar med ett dokument på din hemdator och väljer att skriva ut dokumentet så kommer det skrivas ut på din jobbskrivare.

Mvh // Johan

mans
0

#8 Jag håller med om att filöverföringarna är plågsamt långsamma - undrar varför det är så? Det går ju snabbare att överföra filer över MSN Messenger!