Ny dator
Hej! Jag behöver köpa en ny dator. Men vet inte vilken.. Jag vill ha ett stort minne på datorn så det finns mycket plats för musik, bilder och filmer. Vill att det ska vara lätt att jobba med photoshop, utan att datorn hackar. Vill att den ska vara "snabb".. Ja fråga på ni om de är nåt mer, gillar HP o Asus, men Asus va min förra så det är väl därför.
pengar?
/Fridaybrew
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
spelar ingen roll, ska spara tills jag har..
måste den vara bärbar?
/Fridaybrew
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
helst
Om anledningen för en ny dator är att fotoredigering så anser jag att det är stationär dator man ska köpa. Dels är prestanda per kr svåröverträffat samt daotrn duger längre. Sen det viktigaste är att skärmen är så väldigt viktig och det finns egentligen ingen bra fotoredigeringsskärm till laptops.
Här är en bra artikel om 2011 sommardator, bli inte avskräckt att det är ett bygg egen dator för klarar inte du det kan man betala lite extra så fixar butiken det.
http://www.sweclockers.com/artikel/14154-sweclockers-sommardator-2011/1
annars är det rota runt på sweclockers forum de har köpråd, men starta inte en ny tråd där utan att ha läst/sökt igenom de adnra trådarna.
Kommer med lite mer tips om jag finner tid.
/Fridaybrew
Synd at du vill ha en bärbar, har en stationär som annars uppfyller dina krav för 4000kr med skärm och allt.
Har tänkt över och en stationär kan funka, för ska ändå behålla min bärbara ifall vi ska iväg någonstans eller jag ska till pappa eller så..:)
Vad är det för dator? Hur ser specifikationer ut?
För såg att hon var rätt ung och då är det kanske inte lämpligt med det allra senaste när begagnade datorer duger fint.
Själv har jag köpt dator via blocket 3 ggr och har varit väldigt nöjd med alla köpen. Så begagnat är på inget vis dåligt utan kan ofta vara det bästa när man inte har oändligt med pengar.
/Fridaybrew
Jaha du har redan en bärbar men det är förträffligt =) Då har du portabiliteten och sen när du kommer hem så har du arbetshästen till dator =)
Är fortfarande nyfiken på Michaels begagnade dator om inte annat så är det bra referenspunkt för hur mycket prestanda per kr det rör sig om.
/Fridaybrew
Jag vill iaf att datorn ska vara ganska snabb och rymma mycket, min nuvarande dator har full OS.. Vilket har gjort att den är ganska seg just nu och vet inte vad det är för nåt jag ska tömma för att OS inte ska vara full, hehe..
Vill att det ska vara lätt att ladda ner musik/film, bra redigeringar av bilder (ps) så den inte hackar som min nuvarande dator gör, ska arbeta ganska mycket med datorn då jag gör allt med skolan på datorn.. Bra grafik och helst att det ska gå o spela spel på datorn (typ sims o sånt :p), det gör det inte på min nuvarande dator för då blir allt i blått sen stängs den av eller fastnar, så ja, kul att ha massa spel när man inte kan spela :p hahah. Som sagt rymma många arbeten, spel, bilder, filmer, musik mm
Hårddiskar är superbilligt fortfarande fram till i september iaf då STIM lyckats med sin lobbyverksamhet. Så man ska inte stirra sig blind på det iaf för det är bara köpa till senare.
Det viktigaste i ditt fall är processor och iom spelandet så behövs ett halvok grafikkort iaf. Sen är det viktigt med en bra monitor då du tänk använda det som fotoredigering.
/Fridaybrew
#11 Du kan inte tipsa om en modell? Jag ska jobba tills jag har pengar, vill att datorn ska hålla många år.
Jag gillade datorn för 10500 som fann i länken jag länkade :
http://www.sweclockers.com/artikel/14154-sweclockers-sommardator-2011/12#pagehead
Den har stark processor redan från start och skulle man vilja snabba upp den så görs det väldigt enkelt så man kan få den mycket snabbare. Just nu verkar det vara ett bra stabilt byfgge som kommer räcka i ett par år iaf beroende på vad man gör och ens egna krav.
Den har SSD hårddisk för operativsystemet som gör att program och datorn startar mycket snabbare än vad du är van med. Sen finns det en lagringsdisk samt många portar för fler hårddiskar när utrymmet tar slut.
Sen tillkommer säg 2-3000 kr för en skärm, sen tangentbord och mus och högtalare kan man använda det som som du redan har.
Jag gillar inte att köpa datorer på elgiganten eller onoff eller liknande kedjor, så det är inget jag tänker rekomendera men kanske någon annan säger något annat. De säljer ju uppenbarligen många datorer så någon måste ju köpa dom lol.
/Fridaybrew
Oj 10500 för en dator känns föööör mycket. En apple dator kostar ju från 8000 o då är det dator och skärm..
Notera att den finns i Umeå, men jag snart ned till Vättern så om det mot förmodan är längs vägen och garanterad affär så kan jag ta med den ifall jag får plats i bilen.
Kortfattat ur texten:
Mjukvara (allt är på svenska):
Microsoft Vista Home Premium 32-bitars m. Service Pack 2
Internet Explorer 9
LibreOffice 3.3.2
Microsoft Security Essentials
Hårdvara:
CPU: TripleCore AMD Phenom X3 8450, 2100 MHz
RAM: 3072 MB
Grafik: NVIDIA GeForce 9500 GS (512 MB) DirectX 11.0
HDD: 715 GB (465 GB + 250 GB )
DVD-brännare m. LightScribe
Integrerat ljudkort
Separat Videokort för inkoppling utav TV, Filmkamera, VHS mm.
6x USB2
1x Firewire IEEE1394
Nätverk:
Trådlöst: 802.11 b/g 54Mbps (med fristående antenn)
Ethernet: NVIDIA nForce 10/100Mbps
Skärm:
HP w2007 20" LCD (WSXGA+) 1680 x 1050
Övrigt:
Trådlös mus samt tangentbord
Fjärrkontroll och mottagare (för Windows Media Center)
Microsoft LifeCam (webbkamera) (ej installerad)
Har ingen aning om vad allt är hehe, men finns det stationära som har trådlöst nätverk eller måste man ha router?
Helt ok starterdator, tror tyvärr den inte uppfyller kraven som hon har, Rimligt pris för blocket, du kommer säkert hitta någon köpare =)
Tack för länken! Lycka till att sälja den =)
Sen man behöver nästan veta ett fasttälld budget vid datorköp för hittar man en dator och sen sparar ihop till den ja då är den redan gammal. För en dator kan utan svårigheter dra iväg till väldigt höga summor, sen om det är värt det eller inte är en helt annan fråga. Samtidigt finns det helt ok datorer för typ 6000 kr och uppåt.
/Fridaybrew
Max 11000 kr för allt..
#17 tackar, det enda som är att hacka när det kommer till photoshop är väl minnet - men det beror på ifall man arbetar med 15 MP+ foton med 20 lager, annars fungerar allt finnemang - även Sims 3.
Men jag hoppas på köpare snart iaf.
Angående monitorer som jag "tjatat" om men hittade en liten sammanställning på olika alternativ, som kan vara en bra utgångspunkt om inte annat:
http://www.brighthub.com/multimedia/photography/articles/101431.aspx
Lite lätt kan man ta dollar priset ggr 10-11 så får du fram svenska priset.
säg 3000 för monitor ger 8000 kvar till datorn…typ. Har du redan en monitor hemma? Då kan du köpa en lite durare dator och sen spara ihop till en bra monitor.
/Fridaybrew
#20 dollarn står i sju, så multiplicera med sju. 10 kr är närmare euron.
om michael funderar lite längre på vad jag skriver så inser han att tyvärr handlar vi inte till usa priser här i sverige pga tull och högre moms (priser i usa anges utan moms). Michael får fortsätta räkna på den dagsaktuella dollarkursen men kommer då bli besviken varje gång han faktiskt ska beställa eller betala för samma produkt här i sverige =)
NEC MultiSync EA231WMi $285=3090 kr (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=490388) ger dollar kurs på 10,84 kr/$
HP LP2475w $480=5000 kr ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=324363 ) ger dollar kurs på 10,41 kr/$
Dell UltraSharp U2410 $540=4480 kr ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=470617 ) ger dollar kurs på 8,30 kr/$
ViewSonic VP2365WB $287=1990 kr ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=517104 ) ger dollar kurs på 6,93 kr/$
De svenska priserna är de lägsta priserna från prisjakt, de amerikanska är inte tagna från det billigaste stället så skulle jag orka jämföra priserna i usa också så slår jämförelsen över än mer till ännu högre dollarkurs. Visst det finns vissa undantag där man kommer ner i nästan dagsaktuel dollarkurs men det är undantag och inte regel. Så jag står fast vid att det är mer lämpligt att grovt räkna på 10-11 kr/$ för att få ett hum om vad de kostar i sverige utan att kolla upp det. Naturligtvis är det svinenkelt och går snabbt att kolla upp det svenska priset på prisjakt men 10-11 regeln stämmer klart bättre än att gå på dagsaktuell kurs. Och man minimerar risken att känna sig lurad på priset när man sen faktiskt kollar upp det
/Fridaybrew
Förlåt, men kan ingen plocka ut en specifik dator jag ska ha? Det måste inte vara värsting värsting..
Köper du plockihopdatorn från artikeln som är klart grym så kan du hitta allt på ett och samma ställe för 10800 kr :
http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=864268,772726,501096,815082,802367,831130,473866,771837,844282,828022
Dock är den då troligen inte ihopsatt, men om man köper den från ett ställe så kan man betala lite extra för den servicen. Operativsystem ingår inte i den ovan.
Färdigbyggda datorer med och utan operativsystem (den billigaste är utan men landar på samma totpris med som de andra ):
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=802993,883578,572664
/Fridaybrew
#22 ok, då är jag med. Handlar aldrig från USA utan China - men inte dataprylar.
#23 Specifik dator? Det kan vi enbart göra när du väl har sparat ihop pengarna eftersom morgondagens dator är gårdagens dator. Om du hittar en dator med bra kapacitet för låt säga 9000 så kommer den vara en bit på väg mot stenåldern när du väl har 9000 om ett halvår. Då finns det bättre datorer för samma pris.
Personligen funderar jag att göra ett ihopbygge på 20000 och då behöver jag inte köpa en ny dator förrän om tio år…
Så det bästa du kan göra är när du har pengarna är att ta kontakt med en dataförsäljare så kan dem skräddarsy en dator efter dina behov.
Michael ta en titt på artikellänken till sweclockers =) i5 2500K ser verkligen attraktiv ut när man köper en bra kylare till och klockar upp den. Givetvis beror det ju roll när du tänkt faktiskt köpa den.
http://www.sweclockers.com/artikel/14154-sweclockers-sommardator-2011/2#pagehead
Själv tycker jag det är lite ångest att köpa dator för det är så mycket bättre komponenter på gång hela tiden.
Själv är jag i ungefär samma sitts funderar på en ny dator, men kommit fram till att man får det bättre om man köper en dator för 10 000 har i 5 år sen köper ytterligare en för 10 000 om 5 år. Då kan man spara in 10 000 och förhoppningsvis göra bra ifrån sig på fonder.
/Fridaybrew
Jag räknar på 16GB ram och två skärmar, jag håller på med photoshop och 3D.