Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1928 ggr
valley
0

Vitt blir grått på skärmen

Hej! Har min bärbara dator pajat helt? Det är skärmen som inte är som den ska. Själva funktionen är ok, men bilden och allt jag tittar på saknar vitt, det är svagt grått i stället och skärmen blir tröttsam att titta på. Jag har Windows XP, datorn Acer TravelMate 4230.

Nån som vet vad jag kan göra?

Bogey
0

Kan ju vara så att bakgrundsbelysningen börjar bli dålig, men har du kollat att inte inställningen för den har ändrats?

Brukar finnas knappar på tangentbordet för det. Oftast knappen 'Fn' i kombination med någon annan.

Annars så brukar det lite olika funktioner för färgkorrigering beroende på drivrutinerna för bildskärmen. Ofta kan man justera s.k. "gamma" för att få en bild med mer eller mindre vitt.

Högerklicka på skrivbordet och kolla under egenskaperna för bildskärmen eller bildskärmskortet.

Fridaybrew
0

en laptop från 2006 ja den håller på att dö av ålder lol =) Funkar inte skärmen kan du koppla in en annan skärm om du har någon extra skärm som bara ligger hemma.

Det är dags för en ny dator helt enkelt =)

/Fridaybrew

Bogey
0

#2 Varför det?.

Jag har en laptop från 2004 och den har aldrig krånglat och aldrig behövt installeras om, bara gjort uppgraderingar. Dock har jag kört Debian Linux på den ända sen den var ny.

Finns ingen anledning att byta ut en dator om den fungerar bra och du anser att den klarar de uppgifter du använder den till.

Fridaybrew
0

Du är bäst bogey =)
Personen sitter troligen inte och klurar med debian när dom har xp.

Själv har jag en vic64 som fortfarande fungerar och kan spela spel…..vinner jag din tävling nu?

/Fridaybrew

Bogey
0

Klart jag är bäst Flört

Ok jag drog in Linux och dess förträfflighet, men kontentan är i.a.f. att om datorn hårdvarumässigt fungerar bra så varför byta om man inte har behov av det?

Om personen ovan ifråga inte har några andra problem med datorn annat än att skärmen börjar bli glåmig, varför inte försöka justera den så det blir bättre?

Om det sen visar sig att det inte går att komma tillrätta med skärmen och det är ett ålderrelaterat problem så visst, byt dator.

Ja om din Vic64 fyller dina datorbehov och du inte behöver nån annan dator så har du vunnit.

Jag har visserligen en Spectravideo från samma tid som din Vic64, men den klarar inte mina internet och programeringsbehov så den kan jag inte räkna in.

Fridaybrew
0

Pirates Gold, och Loadrunner och rymdspelet zaxxon =)

Jag skrev ju att hon kan koppla in en annan skärm så  är problemet avlöst. Att jag vidare skrev att det är lite dags för en ny dator kan inte ses vara helt orimligt när den är så många generationer gammal som den ändå är. Dagens mobiltelefoner har liknande prestanda =)

/Fridaybrew

valley
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för era svar. Jag provade ansluta en annan skärm och den bilden blev bra. Det var för att se att det är själva skärmen som är dålig/dåligt inställd. Jag använder laptop när jag resor, så det blir lite svårt att kånka på den lösa skärmen :)

Jag ska kolla vidare på bildskärmens egenskaper och bildskärmskortet.

Monarchy
0

Det är ju en anledning till att Acer har 1års garanti.. så bli inte förvånad om tex skärmen lägger av

Fridaybrew
0

Fast nu är datorn ändå 6 år gammal så man kan inte dra den slutsatsen av detta det är en ansenlig ålder.

/Fridaybrew

valley
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack alla. Nu har jag gjort en total systemåterställning, och det blev BRA! Väldans med jobb, men bilden är som den ska och allt funkar. :)