Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1279 ggr
Rwawr
2011-08-03 14:57
0

Ubuntu Linux Hjälp?

Hejsanhoppsan!
Nu skulle jag behöva lite hjälp när det gäller Ubuntu Linux!
Vet knappt något alls om hur det fungerar men kommit igång lite. Var iaf "tvungen" att fixa det eftersom min dator annars inte funkar.

Anyway.
Hur får man igång ljudet?? Får inge ljud alls i högtalarna och går inte installera med skivan eftersom det typ inte stöds av ubuntu…..

Och hur ser man på film? Jag vet att i Windows kunde man ladda ner Cccp som var någon slags stöd grej så att ljud och bild funkade, men hur fungerar det i Linux? Har laddat ner ett par filmer men får inte igång det. Plus att man nog måste ha ljud först.

Sen var det något mer men har glömt… men slänger väl in lite frågor när de dyker upp :)

Inkanyezi
2011-08-08 10:22
0

Om det inte finns stöd för ditt ljudkort, vilket är osannolikt, så kan du helt enkelt stoppa in ett annat ljudkort i datorn så lär det fixa sig automagistkt. Annars får du ta reda på vilket ljudchip du har och leta efter vad du behöver via ubuntugrupper.

Om det finns ett ljudkort installerat så har du i den övre panelen en högtalarsymbol, som kan ha grundinställning att vara tyst. Finns den så är det bara att klicka där och bocka i rutan att det ska höras.

För film kan det vara enklast att installera VLC, som klarar de flesta format.

De flesta program man behöver får man via;
System>Administration>Pakethanteraren Synaptic

Rwawr
2011-08-08 13:51
0

Hur tar man reda på ljudchip ??? xD
Har inget annat ljudkort som jag kan sätta i så måste väl hitta en lösning.

Det där med högtalar symbolen har jag försökt med. Det står på högsta men kommer ändå inget ljud..

Och får väl försöka med VLC :)

Inkanyezi
2011-08-08 14:33
0

Och rutan för tyst, är den kanske rentav ibockad? Den ska vara tom.

Rwawr
2011-08-08 15:51
0

Fick det att funka nu :)
Inte perfekt ljud dock, något som strular lite.. men funkar gör adet nu :)