Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 1358 ggr
annica77
2011-07-05 00:58
1

Blue Screen

Håller på att bli tokig! Jag har en acer laptop som nu är 2 år gammal. Den senaste tiden har datorn börjat stänga av sig själv när den som helst vill. Då kommer blue screen fram där det står att windows har lagts ner för att undvika skada. Jag har försökt med så gott som alla tips som jag fått via microsoft,men utan resultat. Så nu har jag börjat undra om blue screen kan ha något att göra med datorns prosessor som börjar bli gammal. Den går på högvarv ibland så prosessorn låter mer än vanligt. Även fast jag har en laptop cooler under laptopen. Kan någon säga mig om det är prosessorn som gör att jag får blue screen fram 1-3 gånger per dag?

KyssMy eternal love to my beloved flame! Kyss

http://pleiades.site40.net/xkumjat

Fridaybrew
2011-07-05 01:46
0

Har du blåst ur den på damm under dessa 2 åren? eller på sistone?

/Fridaybrew

Zepp
2011-07-05 09:50
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Japp är den igensatt med damm stänger den ner för att skydda mot övehettning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annica77
2011-07-06 21:33
0

Ja,jag börjar misstänka att så kan vara fallet. Tyvärr har jag inte varit så noga med att damsuga ur den! Jag antar att man måste öppna laptopen för att kunna damsuga ut skiten från prosessorn! Jag tror jag skall ha min pappa att göra detta! Han har jobbat med att fixa trasiga elektroniska saker som tv,radio,video mm innan han blev pensionär! Så jag tror han får damsuga prosessorn åt mig.Skrattande Jag kan tänka mig att det måste vara djävligt mycket damm där inne eftersom den uppför sig så märkligt och låter så förskräckligt emellanåt.

Fridaybrew
2011-07-06 22:12
0

ALDRIG använda en dammsugare  ! ! !
Tryckluft på flaska eller om du har tex en fotpump med det smalaste munstycket så man får lite tryck i luften så fungerar det utmärkt.  Blir bättre ju mer du öppnar upp men inte alltid nödvändigt, räcker att blåsa i alla möjliga öppningar.

/Fridaybrew

annica77
2011-07-09 17:59
0

#4 Ok, skall påpeka detta åt min pappa, så inte han av misstag använder damsugaren.

Tack för tippset.Glad

Bogey
2011-07-10 23:26
0

Köp en flaska Dust Off. Finns hos bl.a. Biltema och Clas Ohlson

annica77
2011-08-08 17:15
0

Min pappa öppnade min laptop och blåste ur prosessorn med en fotpump. Nog fanns det en hel del damm i den kan jag lova! Men fortfarande blue screen. Speciellt börjar den köra på högvarv när jag använder flashsidor och vissa flash spel…

Kan det vara så att prosessorn börjar bli för gammal för alla dagens nya program och spel?

#6 Ok,tack för tippset!

Bogey
2011-08-08 21:46
0

En 2 år gammal dator ska inte ha nått större problem med vanlig surf med flash. Senaste spelen, visst om det är FPS eller andra snabba spel så kan det ev. vara ett problem men det beror ju även på om det var en toppmodell eller budgetmodell då den köptes.

Men om datorn inte orkar med ett nytt spel så yttrar det sig sällan som en Blue Screen. Oftast går bara hackigt eller om grafiken inte är ny nog så kan bilden bli förvrängd allternativt att spelet inte startar alls.

Bara som ett ex. så har jag en gammal Compaq laptop från 2003 som brukar gå alldeles utmärkt att surfa med. Visst får den jobba lite med flash-tunga sidor men kraschar gör den inte. Enda problemet på den är att hårddisken är knökad så det ger lite problem av den anledningen men med en storrensning och ev. ominstallation kommer den att kunna snurra vidare till hårdvaran ger upp.

Det låter på din beskrivning som att din dator fortfarande har lite problem med kylningen.