Datorn iFokus

Datorn

Etiketthårdvara
Läst 3756 ggr
[Equidem]
2011-08-18 22:23
0

Svårstartad dator

Hej!

Jag har en 5-6-årig stationär dator (HP a6305.sc), som är väldigt svårstartad. När man sätter på den så hänger den sig efter några sekunder så att man måste stänga av den, och sedan får man starta den igen, stänga av, och så vidare, tills den faktiskt startar normalt och man kommer vidare till inloggningen. När den väl funkar normalt så är den helt ok! Går snabbt också nu när jag raderat onödiga filer och avinstallerat alla onödiga program. (Skall sälja den).

Ofta så kommer det även upp en ruta på datorn med två alternativ: starta datorn normalt, eller göra en startreperation. Det senare fungerar inte, har redan testat.

Vad kan vara problemet? Hur reparerar man det? Ominstallation kanske? Ska köpa skivor i morgon, så att jag kan skapa en återställningsskiva och på så sätt ominstallera datorn. Men om det inte fungerar, vad kan man då göra?

Zepp
2011-08-18 22:38
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur friskt är batteriet?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Equidem]
2011-08-18 22:41
0

Har stationära datorer batterier också? :O

Zepp
2011-08-18 23:34
0

Batteriet håller kvar dina BIOSinställningar!

Om det är urladdat kan datorn uppföra sig på det viset, och startar du om den några gånger för det tillräckligt med ström för att kicka igång BIOS default.

flisan708
2011-08-19 13:37
0

Funderar på om det inte är samma stationära dator som jag har, min började som din att krångla i början på sommaren. Här om dagen så gjorde jag en total återställning till fabriksinställning men den är lika ändå. Gjort startreparation x flera under tiden. Den funkar inte alls nu så nu har jag lämnat bort den, tror nästan att det är någon del i datorn som är slut. Ska bli intressant å veta sen.

Zepp
2011-08-19 14:43
0

Altså.. man lagar inte en 5 år gammal dator man köper ny.

Datorer är färskvaraor.

flisan708
2011-08-20 13:15
0

#5 Köpte faktiskt en laptop i förra veckan, men är ändå nyfiken på vad som kan vara felet på burken.

Zepp
2011-08-20 14:05
0

Jamendåså.. har oxå lyckats väcka liv i döda datorer, när man väl ändå skall slänga dem kan man vara lite mer drastisk  i sina åtgärder!

Hade en Compaq som vart stendöd, efter ett blixtnedslag.. tog ut det interna modemet och slog på strömmen, det blixtrade till, rök och brann lite på moderkortet.. sen gick den som det alldrig varit något fel.

Men den kortplatsen fungerade alldrig mer förstås men resten, gav den till mina brorsbarn.

Bara du inte betalar för att laga gamla datorer, man skall inte slänga friska pengar effter dåliga.