min dator har fått virus!
Min dator har fått virus och jag vet inte hur jag ska gå till väga!
Har dumt nog inget virusskydd…
datorn blir bara segare & segare att hålla på med, hänger sig och att kunna redigera bilder är bara att glömma.
att jag då driver en blogg och även har en massa bilder från min konfa som folk tjatar på att jag ska lägga upp på facebook gör det bara jätte jobbigt då det verkligen inte funkar…
blir galen utav att hålla på med datorn
har haft den i tre år, är en compaq och har Windows Vista….
men hur går man till väga då datorn har fått virus?
ska jag lämna in den någonstans eller köpa något virusprogram eller hur gör man?
får upp detta då jag startar datorn / då den varit igång i några minuter
lovisa
Jag personligen skulle genast spara undan saker jag verklige vill ha kvar och sen formatera om hårddisken. Att formatera om och lägga in Win på nytt är ganska enkelt men känns ofta inte så första gången man gör det.
Att lämna in en dator om man kan fixa det själv är bara att lägga ut onödiga kostnader och de tar flera hundra för att fixa ett problem åt en.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#1 Jag ska förra överallt viktigt till en extern hårddisk.
Hur formaterar man om ? :P
#2 Håller på & laddar ner det nu :D
lovisa
Att här beskriva hur man formaterar om är lite svårt. Jag kan utan problem sitta bredvid och tala om hur man ska göra men då kan jag också tala om direkt hur man ska göra där.
Du ska i alla fall ha en windows-skiva i läsaren och se till att datorn hittar åt den vid uppstart igen för att boota från just skivan. Då kommer den att fråga på något sätt om du vill installera windows. Sedan ska man följa anvisningarna och välja utefter hur man själv vill ha. Mycket av installationen sköter datorn själv bara man instruerar den vart det ska läggas, vilken tidszon man är i osv.

Börja med att scanna datorn med ditt antivirusprogram.. sen får man se vad som krävs mer!
Som regel trycker man F11 under booten.. iallafall på Compaq/HP, så återställs allt till fabriksinställningarna, som den levererades.
haha förstår verkligen inte hur man formaterar om :P
Men nu står det såhär på det programmet jag ladda ner, notera då alltså att på första bilden jag la upp här i inlägg #6 så står det att datorn är i fara men att det nu står att den är skyddad, behöver jag göra något mer eller har det löst sig?
Har inte gjort någonting det är programmet som har gått av sig själv.
lovisa

Ser bra ut, låt det laddas färdigt och låt det sen scanna hela datorn!

Du skall altså starta programet och låta göra en fullständig scanning av hela datorn.. det kan ta lite tid.
Nu kom det upp igen att datorn är i fara och att dom föreslår att man ska rensa datorn, kommer alltså allt försvinna då, alla mina bilder, dokument osv osv?
Så det är högtid för mig att dra fram externa hårddisken och förra överallt jag vill spara nu?
lovisa
Oavsett vad du väljer att göra kan det vara bra att kopiera över de filer du inte vill bli av med, regelbundet. På så sätt får du en säkerhetsbackup av filerna och slipper du förlora allting om datorn en dag kraschar.

??? vadå rensa, den vill väll ta bort alla virus??
Eller vad?
Spara inte smittade filer, då lär du alldrig bli av med dessa. låt avprogramet rensa vad det kan.

Hur rensar du alal tempfiler och anant som andra dator lagt på din disk?
Rekomenderar CCleaner för det ändamålet.
# 11 - det meddelande var väl inte från Microsoft - virusprogrammet som du laddade ner.
Du ska nu scanna igenom din dator med det program du laddade ner.
När du laddade ner borde du ha fått en ikon på skrivbordet från Microsoft - Microsoft Security Essentials står det då. Klicka på den och under rubriken alternativ för sökning väljer du fullständig Nu startas en scanning av din dator.
Då får du ser om den hittar några infekterade filer.
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Du skriver att du inte har något antivirus program men du har ju Windows Defender - det är je en bra bit på väg.
Tanka hem Microsoft Security essentials (gratis) så har du även ett fullvärdigt antivirus skydd
Det står i Microsoft Security Essentials att min dator är skyddad. Igår stod det att den var i fara men grejen var den att jag tog över lite bilder o sånt som från sommaren som ej finns upplagda nånstans (jag har en massa bilder på min blogg, facebook och bilddagbok som jag i efterhand kan spara ner men ej dessa) så efter en halvtimme då dessa bilder jag ville ha kvar var sparade på min externa hårddisk så stod det helt plötsligt att datorn var skyddad så jag vet inte om virusprogramet tog bort viruset för nu då jag gjort snabb sökningar har den inte hittat något.
Ska låta den göra en fullständig sökning nu, satte igång den för några minuter sedan och lär hålla på i någon timme utav tidigare erfarenhet. Får se om den hittar något nu.
Någon varnings popup fönster från Windows Defender har jag ej fått sedan igår så det kanske är borta, vad vet jag :o
lovisa
Du sparade alltså bilder du tagit hem på din externa hårddisk efter att de legat i din ator. Om det är så bör du så även scanna hårddisken.
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Det står så emellanåt.. det kan ibland ta lite tid innan programet hämtat hem alla uppdateringar och instalerat detta.

Bra.. ta bort fulingarna med hjälp av programet.
Scanna sedan datorn igen.. gärna under natten och ingen nätverksanslutning.. tills inget mer hittas.
Okej det ska jag göra får bli imorgon kväll!
lovisa

Sen när du inte längre kan hitta några fulingar så rensar du datorn med CCleaner och gör en dfragmentering.
När man flyttar om filer vilket defragmenteringen gör så måste dessa läsas av ditt AVprogram och då märker det oxå om några filer är inkonsekventa.
Det kan du göra nästa kväll.. även det utan nätverksanslutning.. man stäger av modemet!