Datorn iFokus

Datorn

Etikettprogramvara
Läst 1128 ggr
MichaelE
0

Kalibreringsproblem Spyder3 pro

Jag har nyligen köpt en Spyder3 pro för att få skärmen rätt kalibrerad så att man slipper misslyckas med utskrifterna (iaf färre misslyckanden).

Problemet är att när jag kör full kalibrering så blir det en grön nyans över hela skärmen när den är klar!

Mina inställningar är:

• Laptop (för det är ju det jag har)
  • Gamma: 2.2 (rekommenderas utav programmet)
  • Vithet 6500K (rekommenderas utav programmet)
  • Ljushet: LCD

Någon som vet hur man kommer i bukt med detta?

Windows 7 kalibreringen jag har gjort har hittills varit bättre!

Fridaybrew
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skulle köpa en monitor som du kan koppla till som är mer lämpad för bildbehandling just när det kommer till färgmatchning. Laptopskärmen är usel ur det hänseendet rent generellt. Programmet kan du sen applicera på den nya skärmen. Sen goolgla på olika skärmtyper och läs på om dom. Wiki har en bra översiktsartikel om monitortyper.

/Fridaybrew

MichaelE
0

Tack för ditt svar.

Här läst på några forum och om man inte har fabriksåterställt skärmen samt färgprofilen för windows- Om man inte gör det så skapar Spyder3 en färgtoning. Samt att jag avinstallerade programmet.

Har nu återställt färgprofilen så nu väntar jag bara en stund innan jag försöker kalibrera igen.

Har tyvärr ingen extern skärm.

MichaelE
0

Gett upp, blir att lämna tillbaka skräpet.

[Beavis]
0

Varför inte köpa eller ärva en begagnad skärm att testa på? blir ju bara som att docka laptopen. kan ju dessutom vara bra för dig som programerar att kunna ha flera fönster öppna samtidigt?

Fridaybrew
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Artikeln på wiki som ger en fingervisning av vad man bör veta innan köp.

http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD

Håll dig undan alla TN paneler när det kommer till foto. De olika sorters ips skärmarna är inte nödvändigtvis dyra.

/Fridaybrew

MichaelE
0

Visst kan jag köpa en ny skärm, men det blir inte på tal om den närmsta tiden.

Däremot funderar jag på att köpa en Asus Eee Top som sambon kan spela sina spel på samt ifall jag behöver en större datorskärm att arbeta på.

Den är tillräckligt kraftfull för att göra det mesta på. Sambon spelar för övrigt mest Sims 3 och Assassins Creed och den klarar det utan problem.

I helhet är den något snabbare än min laptop (även den Asus).

Även där är ju skärmen inbyggd och eftersom jag är så missnöjd nu så vill jag inte chansa med att vänta ifall den gör något under på den skärmen. Det blir att lämna tillbaka SPyder3 helt klart.

Sen funderar jag på att köpa en värstinglaptop om något år eller två och då kan jag fundera på att köpa en extra skärm, för jag har arbetat gentemot vår gamla dators skärm och det har varit härligt - dock stämde inte färgen överrens med laptopens.

Så visst, i det läget skulle jag behöva den men i nuläget gör jag inte det. Har hört att det finns bättre alternativ så jag satsar på det istället när det blir dags.