CD ljudfiler till MP3
Hur gör man för att förvandla CD ljudfiler till MP3 filer? Jag har nämligen lovat en vän att plocka ut lite godbitar från mina skivor till ett usb-minne så att vederbörande kan lyssna på musik via mobilen.
Måste man ha ett converteringsprogram? I så fall vilket?
Tacksam för lite hjälp 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har använt programmet CDex. Det är lättanvänt.

Om du har windows så starta Windows Media Player.
Ladda skivan och högst upp har du en liten flik som heter Rippa.
Klicka på den så kommer alla låtarna på CD skivan upp.
Markera den eller de låtar du vill Rippa och starta rippning.
Jag tror att Windows Media Player har MP3 inställt som default. Men om det inte är det kan du ändra detta via inställningar (Alternativ) . Leta sedan upp fliken Rippning. Där har du nu valet för format. Ändra detta till MP3. Kavliten bör du sätta till minst 128kb/s. Ju större värde dessto bättre kvailtet men också dessto större MP3 fil på disk.
Du kan även välja till vilken katalog du vill spara dina rippade MP3 filer här.
Kaj, vilken Media Player ska jag använda? Den har jag nu är format 11, och jag hittar inget "rippa".

Starta Windows Media spelaren och sätt i en CD.
Du kan även trycka F1 i Windows media spelaren och skriva rippning i sökrutan så kommer det upp en beskrivning hur man kan göra i just din version av WMP.
så här står det i min version (12)
Så här rippar du musik från en CD:
För bästa resultat ska du kontrollera att du är ansluten till Internet innan du börjar.
När du är ansluten till Internet hämtar Media Player medieinformation om de låtar som rippas från en mediedatabas. Informationen läggs sedan till under rippningen med Windows Media Player.
Du kan rippa en CD när datorn inte är ansluten till Internet. Media Player kommer däremot inte att kunna identifiera namnet på CD:n, den artist som skapat den eller namnet på låtarna förrän du ansluter till Internet.
Sätt i en ljud-CD i CD-enheten.
(Valfritt) Om du vill välja ett annat format (t.ex. MP3 istället för WMA) eller en annan bithastighet (t.ex. 192 kbps istället för 128 kbps) för filerna som skapas under rippningen klickar du på menyn Rippningsinställningar i spelarens bibliotek och sedan på Format eller Ljudkvalitet.
(Valfritt) Om du inte vill rippa alla sånger, avmarkerar du kryssrutorna vid de låtar i biblioteket som du inte vill ska rippas.
Klicka på knappen Rippa CD
i uppspelningsläge eller på Rippa CD i spelarens bibliotek för att starta rippningen.
När låtarna är rippade kan du söka efter dem och spela dem från ditt bibliotek.
Kaj- Tusen tack
Jag fick ladda hem en nyare version och nu håller jag på att rippa låtar för glatta livet.

kul. Observera åxå att du kan ändra inställningar för kvailitet på låterna om du tycker att det inte blev så bra du hade förväntat dig. Öka då bra på bit/s men normalt brukar 128Kb/s räcka bra.
Jag har lyssnat av låtarna och det låter bra. En del är gamla låtar som är remixade och de kan ju inte låta som något inspelat iår.