Datorn iFokus

Datorn

Etikett: hårdvara
Läst 1044 ggr
beem
0

Hitta brandvägge i router

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag börjar misstänka att brandväggen kan vara aktiverad i min router (Netgear). Jag har även Windows brandvägg och kan väl inte behöva båda.

Eller ………är det bätrte använda brandväggen i Routern än att använda Windows brandvägg ?

Jag har gått in på min router men förstår inte var jag ska hitta om branväggen är aktiverad.

Någon som kan ge mig en hint om var jag ska söka.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

[Woozy]
0

Fristående hårdvarubrandvägg är oftast alltid bättre än mjukvara. Kör du med båda två så är det ännu säkrare.

onelund
0

om du inte har full koll på vad du gör tycker jag du ska låta dina brandväggar vara :-) annars kanske du blir utsparkad totalt från internet.

bästa tipset förutom att låta det vara är att fråga en kompis som har bättre koll

http://onelund.com

beem
0

Jag läste på nätet att det inte var att rekommendera att ha brandväggen  i routern inkopplad då man har Windows brandvägg också.

Jag installerade inte routerns själv. Jag ändrade bara kryptering osv men hittade inget om brandvägg - därav min fråga.

Då behåller jag båda.

Sorgen är kärlekens pris

Zepp
0

Man skall ha bägge igång.. det är två olika typer av brandväggar och de interagerar inte på något sätt!

Hårdvarurfirewallen hindrar otillbörlig åtkomst till din router.. och därmed till ditt nätverk.

Mjukvarufirewallen skyddar din dator.. mer då genom att övervaka trafiken till och från datorn.

Hängslen och livrem med andra ord!

Du har nog blandat ihop det.. man skall inte ha två firewaller på sin dator.. typ köper man ett paket med AV och FW, skall man stänga av den inbyggda i operativssystemet.. då de kan råka i konflikt med varandra.

Oftast sker detta automatiskt vid instalation av den köpta.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

beem
0

# 4 -  Jag vet att man inte ska ha 2 brandväggar i datorn.

Där jag läste stod så som ett tips till en som frågade "har du brandväggen genom Windows är det ingen ide att ha den i routern också, så ta bort den i routern". Men - man ska ju inte lita på allt som står på nätet, därför frågar jag här och får ofta väldigt bra svar.

Tack för din förklaring. Den var bra.

Sorgen är kärlekens pris

Zepp
0

Och för att lägga till extra säkerhet lägger man in Norton DNS som central dns server på routern.

http://nortondns.com/

Det gör att alla dina DNSförfrågningar filtreras genom Symateches filter.

Innebär att du alldrig når adresser med känt skumt innehåll.

Fick faktist påpeka för min komun att deras adress var spärrad på grund av att någon dator där spred virus!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.