Router "lägger ner"
Jag har haft problem med min router i flera månader att den "lägger ner", den stänger inte av internet helt men det som händer är att internet i webbläsaren ej går att använda, skype, msn, spotify osv fungerar fortfarande utmärkt när detta händer.
Vet att det är routern det är fel på då det händer med flera datorer som har olika operativsystem via denna router, och vi har en till router som fungerar som den ska så det är inte internetleverantören det beror på heller.
Någon som vet någonting? Jag har en DIR-615 och signalstyrkan är alltid på fullt, den gör såhär även om man han internetkabel eller kör på det trådlösa. Routern är bara några månader gammal.
Tänkte just säga att det låter som en D-Link då jag läste DIR-615.
Finns bara två förslag från mig och det är:
1. Uppdatera till senaste firmware.
2. Se till så den har ventilation så den inte blir varm.
Dessa sk brandväggar klarar ej av många sessions utan att bottna, men du har ej nämt torrent å liknande i din text. Använder ni bara det som du skrivit så skall sessions inte vara nå problem.
Prova de två tipsen jag skrev, och jag hoppas det ordnar sig.
Den har ventilation :)
Jag hade Firmware 4.00 och nu lyckades jag uppdatera till 4.12 efter lite om och men, vi får väl se om det har fungerat om något dygn! Tackar så mycket för hjälpen
Hoppas nya firmware är lösningen då 
Ja det hoppas jag med, märker direkt att internet blev mycket snabbare efter uppdateringen! 

Nu har jag problem med att inte kunna logga in på msn… problem med någon "Key Port"? Vissa inställningar är väl ändrade på routern så detta verkar ha något att göra med min brandvägg i routern, men jag gick in och kollade och "Enable SPI" är fortfarande utklickad som den var innan. Vad kan detta vara då? Försöker göra ett undantag i brandväggen för just MSN, men behöver IP-adress? Förstår inte riktigt.
Jaha, nu gick det att logga in, gick in i firefox och ändrade proxy-inställningarna till automatisk identifiering av proxy-inställningar, istället för att använda systemets.
Vet dock inte om det började fungera igen för att jag ändrade det, eller för att internet "kom upp" igen, hade samma problem nämligen direkt när jag uppdaterat routern och både msn och facebook var ej nåbara. Startade om vilket jag inte hade gjort så fungerade det igen.
SPI betyder Statful Packet Inspection och den är rekommenderad att ha på (för säkerheten).
Du behöver inte göra regler för utgående i dessa enkla "brandväggar".
Jag har precis samma problem med min router/internet. Hur gör man för att uppdatera firmware?
#9 Du går in på tillverkarens hemsida och letar upp din router där, så borde de ha en uppdatering någonstans om du inte har senaste versionen redan.
#10, Tack. Nu ska jag bara hitta vilken version number min router har.
Kamillah - Löste sig ditt problem helt efter uppdateringen? Det visade sig att jag har senaste uppdatering på min firmware på routern. Problemet kvarstår alltså. Är det ny router som gäller då?
Mitt verkar ha löst sig iaf, den har inte lagt ner en enda gång sedan jag uppdaterade den igår. Normalt sett lägger den ner typ var tredje timme eller nåt annars.
Hur gammal är din router? Vad heter den och vilken firmware version har du?
Routrar måste man tyvärr byta ut med jämna mellanrum då de inte riktigt hänger med..
Logga in på http://192.168.0.1/ om du har en D-link, annrs kan du pröva med att byta ut 0an till en 1a så det står 1.1, lösenord och användarnamn brukar vara admin som standard, eventuellt lämnar man password blankt.
#13. Jag har en Belkin, tre år gammal. Hittade instruktioner på deras hemsida och följde dem, men kom bara fram till att jag har senaste uppderingen på firmware för min modell. Det hjälpte alltså inte att ladda ner någon uppdetering eftersom jag har den senaste möjliga. Det finns ingen nyare uppdatering för min modell sedan 2008, så kanske är det så att modellen helt enkelt är för gammal och dålig för mitt internet som är nytt och snabbt? Det finns nyare uppdateringar för andra modeller, men det hjälper ju nte mig.
#14 Om den är 3 år gammal coh du har senaste uppdateringen är det nog verkligen dags för en ny router för dig