Externa kraschat
Hej!
När jag satte igång datorn igår kväll så funkade den inte som den skulle. Det fanns inget ljud, bara fb funkade på internet och allt var set och ville inte funka. Jag kopplade ut externa och då funkar allt precis som det ska! Det är alltså något fel på min externa hårddisk..
Den heter Iomega (D:) på min dator när jag kopplar i den, men nu heter den flyttbarfil (H). När jag försöker öppna den står det att den måste omformateras, men jag har ALLA mina bilder där! Finns det något sätt att rädda allt eller är det förlorat? 
Verkar tyvärr som din disk inte mår så bra.
Du kan ju alltid prova nåt disc-recovery program.
Tyvärr så har jag inget att rekommendera dig då de få jag provat inte varit mkt att hänga i julgranen.
#1 Damn… ALLA mina bilder är där, har inget alls på datorn 
Ta det lite easy nu. Det finns chanser att du kan rädda dina filer.
Testa detta
http://download.cnet.com/Pandora-Recovery/3000-2094_4-10694796.html
Ska jag koppla in externa och köra recovery programmet?
Ja det måste du ju göra… 
Så länge du låter programmet läsa så bör ju inget hända.
Skulle din disk ha fysiska skador så skall du inte göra det, men att skicka in din disk för recovery hos proffs kan kosta en bra bit över 10.000:- (har ingen koll på pris, men vet att det är dyyyyrt).
Hade jag varit du, så hade jag testat med programmet du fick länk till, men det är jag det. Du gör givetvis det du vill och tar fullt ansvar för det.
Bättre svar än så kan jag inte ge dig…
Lycka till.
Jag startade programmet men det hackade upp sig rejält så ända sättet för att fortsätta något alls med datorn var att stänga ner det. Nu vill det inte öppnas igen! :(
Jag får försöka med lite mellanrum…
Aj då.
Testa andra program om det där inte vill funka.
Jag kopplade ur externa nu, då poppade programet upp och annat jag försökt öppna under tiden den var i.. Hm
Och när jag kopplade i den igen så funkade inte recovery..
Har du möjlighet att testa din USB-HDD på annan dator?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hm.. bytt namn tyder på att filalokeringstabellen är skadad eller elektroniken, mest sanolikt då en fysisk krash.
Finessen med extern är att man har filer på två (2) ställen, har man allt på den externa är det ingen extra säkerhet, då får man ha två externa.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#9 Nej det har jag inte, inte just nu iallafall.. 
#10 Ja nu komer det upp att den måste formateras
Jag köpte den externa för att min dator var på väg utför, la över allt där och mycket riktigt dog min dator mystiskt (vill inte starta :S) någon dag senare.. Nu har jag mammas laptop och har inte lagt in allt på datorn av den anledningen
Om inte USB-disken är fysiskt trasig, så finns alla filer kvar så länge du inte skriver över de.
Även om Windows säger du ska formatera den för att kunna läsa innehållet.
Så testa andra program på annan dator, eller lämna in disken.
Jag ser inga andra lösningar.
#12 Okej, jag får försöka på en annan dator när syster kommer hit med sin då.
Tack för hjälpen iallafall!
Va så lite så…
Men alltså, jag kan inte ens öppna program när jag har i externa och när jag kopplar i den så funkar inget alls. :/

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Recuva kan läsa en disk även om den inte går att montera i Windows förutsatt att disken inte är totalt havererad vilket är ovanligt.
Recuva använder inte Windows interna funktioner för att läsa disken utan programmet har egen kod för att adreessera och accessa disken.
Okej… men då försöker jag!
Synd att du inte har en stationär dator då du kunde ha monterat den i den i självaste datorn, ibland kan det vara elektroniken i självaste kabinetten som är problemet.
När du kopplar ur den externa från datorn, drar du ut kabeln utan att låta datorn först montera bort enheten? För drar man bara ur kabeln hela tiden kan det sluta med att enheten slutar fungera. Så jag tror att det beror just på det, för efter ett tag anser datorn att det är något fel på din externa och då vill den formatera.
#19 Jag är inte så teknisk av mig haha, så ja så kan det vara :P
Jag är en högst oteknisk person också med havererad extern hårddisk (Iomega nå'nting) - som föll på golvet från max 30-40 cm höjd…. Dessutom kan jag inte mycket av det datortekniska språket… suckh..
Får nu endast upp meddelandet att disketten inte är formatterad och frågar om jag vill göra det - det vill jag ju förstås inte!
Innan jag vågar mig på att prova vad som står i tråden här - är det lätt att montera in hårddisken i en stationär dator? Måste jag ta ut hårddisken som redan finns i den stationära datorn för att lägga in den externa?
Jag får leta efter en beskrivning för Dummies om hårddiskbyte… ;)
Men först ska jag väl antagligen prova nå't recoveryprogram…
Tacksam för idéer och förslag!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Provade Recuva - ingenting händer… kan inte hitta Bootsektorn
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing