Datorn iFokus

Datorn

Etikettinternet
Läst 5723 ggr
[klosaxen]
0

Telenor mobilt bredband inställningar

Hej! När ja öppnar programmet Telenor stay connected (mobild bredband) så står det Telenor SE (HSPA). Vad är HSPA? Jag har för mig att en bekant som har telenors bredband kan välja mellan olika såna bokstavskombinationer för olika snabbt bredband. Kan man det eller minns jag helt fel? Jag kan knappt ändra några inställningar alls och tycker att mitt internet är ganska segt.

Tom
0

HSPA står för high speed packet access och är ett protokoll för telefoner.

Hur det är med Telenors olika inställningar vet jag tyvärr inte.

Tom

pentsium
0

Den bör använda högsta tillgångliga hastigheten automatiskt

spliff
0

Finns ju en viss chans att Telenors kundtjänst vet annars

Tom
0

#3, Det är inte vad jag har hört om Telenors kundtjänst… ;-)

Inkanyezi
0

Min erfarenhet av Telenor är ganska dålig. Jag har haft ett Telenor bredband i ett par år, och det ska tekniskt enligt reklamen kunna komma upp i 720 kb/s, men rent praktiskt händer det bara vid större nerladdningar - om inte - Telenor plötsligt kopplar ner förbindelsen, så att man måste koppla upp igen för att få kontakt alls med servern.

Det händer gång på gång att serversidan kopplar ur klienten, och det är höggradigt irriterande och jag ska säga upp abonnemanget, eftersom det inte är tillförlitligt. Visst är det bra att det ibland går fort, men att man inte får behålla förbindelsen under en session är oacceptabelt. Häromdagen ringde en försäljare från Telenor och ville binda mig ett år till, för löfte om ett nytt modem.

Självklart vill de väl skylla strulet på modemet, men det är faktiskt det modem som Telenor har tillhandahållit, och om det är fel på det så ska det så klart bytas ut utan någon motprestation från min sida.

Jag tror inte att Telenor är sämre leverantör än andra. Telia har jag för länge sedan sagt upp kontakten med eftersom de debiterar tjänster som aldrig utförs. Jag kommer aldrig att ha med Telia att göra mer om jag slipper, så länge de inte betalar tillbaka de oskäligt upptagna avgifterna. Telia är ett självsvåldigt företag som har alltför mycket arv av statligt verk, de agerar som om de vore en myndighet. Jag har inte ork att processa emot dem, men jag betackar mig för vidare kontakt. De har blåst mig en gång, aldrig mer!

Men som sagt; det gällde Telenor, och jag är inte nöjd. När jag kopplar upp mig vill jag ha en tillförlitlig förbindelse, inte en som kopplas ner godtyckligt från serversidan.

Inkanyezi
0

Kanske jag ska tillägga att Telenors kundtjänst är bättre än vad jag har erfarit från andra leverantörer. Lätt att komma fram, vänligt bemötande och inget tjafs, utan rakt på sak och korrekt information utan krusiduller.

Det var innehållet i själva tjänsten som inte passade mig, eftersom jag tänkte använda bredbandet för IP-telefoni, vilket inte funkar bra om den rätt vad det är kopplas ner och måste återanslutas manuellt. Det funkar så klart också mindre bra när man använder den för "surfande", men för telefoni är det helt förödande.

Lill-Kisse
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur gick det sedan? Har Telenor bättrat sig?

Jag frågar eftersom jag överväger att abonnera på deras mobila bredband nu.

Zepp
0

Det är nog inte leverantören det är fel på, det är tjänsten, mobilt bredband är bara en nödlösning som fungerar sisådär, ett komplement till det fast, inget annat.

Möjligtvis att det fungerar bärre i stadskärnor, men minerfarenhet är att svajar betänkligt där med, fast mindre.

"HSPA supports increased peak data rates of up to 14 Mbit/s in the downlink and 5.76 Mbit/s in the uplink"

http://en.wikipedia.org/wiki/High_Speed_Packet_Access

Grejen med mobilt är du slåss med alla andra om utrymmet och du får alldrig mer än vad som finns ledigt, när det är hög trafik får du mindre bandbredd.. och om trafiken är hög och det blir en fnurra på tråden kopplas du ner och någon annan i kön får din IPadress.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lill-Kisse
0

#8 Man bör alltså inte välja mobilt bredband annat än om bra alternativ saknas, t ex till liten bärbar dator i sommarstugan. Har jag fattat rätt då?

Kanhända man får bästa bredbandet via marksändning (kabel för TV, telefon och internet i bostadsområdet)? Eller slåss man om utrymmet med alla sina uppkopplade grannar då?

Inkanyezi
0

Jovisst delar du utrymmet med uppkopplade grannar, men det är så klart väldigt mycket mer utrymme än på mobiltelefonsidan, och dessutom är annan trafik inte prioriterad. Att det går hackigt på mobilnätet hänger också ihop med att telefontrafiken har prioritet.

Lill-Kisse
0

Ju mer det finns att välja på, desto svårare är det att fatta beslut.
Tack Inkanyezi för att du så tålmodigt lotsar mig framåt!

Det får bli en övergång till vårt marksända nät. TV-utsändningarna fungerar hyfsat, så då bör väl internet och telefoni nå samma klass till avsevärt lägre kostnad än Telias.

Sedan är det många leverantörer som konkurrerar i det nätet också. Jag har lusläst deras erbjudanden nu under kvällen och hittat en som passar mina behov.
Det känns som om jag har bestämt mig nu Glad