Ubuntu - ett koolt operativsystem...
Linux kommer alltmer och ubuntu har utvecklats till att bli ett alltmer användarvänligt operativsystem. Nu med senaste uppdateringen av Ubuntu så har man verkligen lyckats.
Jag tror att det kommer att fortsätta att utvecklas mot ett trevligt och öppet operativsystem om du är nyfiken så kan man ju testa via en LiveCD. Dvs du behöver inte installera det…
Finns massor av trevliga programvaror. Jag har skrivit om några och kommer nog att fortsätta att skriva om Ubuntu så det kan vara idé att hänga på min privata blogg med jämna mellanrum. Du kan ju också söka på ubuntu och se vad jag har skrivit hittills.
Skickar med en skärmdump hur ett tema kan se ut i Ubuntu. Det heter Darker.
Kan man ha Ubuntu installerat samtidigt med windows på samma disk?

Jodå. Visst kan man det. Men du måste partitionera om hårddisken litet. JAg rekommenderar nog att skaffa en extra hårddisk. Det är bra och ha som backup för viktiga filer också…
Det är inte så troligt att två hårddiskar kraschar samtidigt. Det finns ju hårddiskar för typ 600 kr så det är ju ingen enorm kostnad..och man får utrymme för att säkerhetsspara sina filer. Du kan ju partionera en del av extrahårddisken i Fat32 som både Windows och Ubuntu kan använda…
Är Ubuntu server lika smidig som Debian ?
Jag kör debian på en PIII 1Ghz som webserver, men har lite problem med den då ja inte får webcam att funka som jag vill och kan inte ställa upp upplösingen högre än 800x640.
Hmmm, ok tack. Har redan två diskar, en för program o en jag sparar sånt jag är rädd om på.
Jag bara funderar på hur det blir med program som Photoshop till exempel. Det kommer jag väl inte att kunna använda med Ubuntu? Måste jag använda nån emulator då o köra windows för o kunna köra Photoshop.

Jo man måste köra Wine om man inte kan leva utan photoshop. Själv använder jag redan GIMP och man kan göra i stort sett samma saker som med photoshop i det…
Angående debian så vet jag inte hur det är med webbserver. Fördelen med Ubuntu är väl att man får längre support.
Nu har jag installerat Ubuntu för att testa hur det funkar. Jag får inte full upplösning på skärmen och när jag laddat ner drivrutinerna för grafikkortet kan Ubuntu inte läsa den på grund av att den inte har rätt "character coding". Får det inte att funka, vet nån hur man gör för att installera drivrutinerna?