seg dator
Hej!
Min dator har blivit hur seg som helst! Jag vet inte vad jag skall göra åt det! Jag har redan provat med att ha rensat hela datorn, och har gjort mig av med allt skräp och alla program som jag inte använder och det har inte hjälpt alls. Jag har också sökt igenom datorn och det har inte hittats någon sorts virus.
Är det någon som vet om det finns något gratis program eller liknande som jag kan installera? Tacksam för alla svar! :)
Min blogg: www.tonarsbokentipsen.blogg.se

Bra gjort! Då är det dags för defragmenteringen nu. Du kan köra den i två steg; först ananlysen om du vill, sedan defragmenteringen.
Var det länge sedan du städade och defragmenterade, ska du vara beredd på att defragmenteringen tar lång tid. Avbryt inte om det så skulle ta timmar.
När du säger "rensat datorn", har du ominstallerat operativsystemet? Att ta bort filer och program gör inte mycket skillnad, en ominstallation däremot gör enorm skillnad.
Är datorn seg i uppstarten/efter login? om man kör kommandot "msconfig" finns en autostart flik. Här kan man ta bort onödiga program som startar så fort man loggar in i windows. Finns GARANTERAT minst en sak du kan bocka av där.
OBS! bocka aldrig av något i msconfig som du inte vet vad det är. Men t.ex allt som det står adobe eller office på, bara att bocka av.
Vad gäller defragmentering brukar jag köra jkdefrag, den optimerar bra.
Mitt tips är ändå ominstallation, innan man ominstallerar bör man ha fixat drivrutiner för nätverkskort, bildskärm m.m. Dessa läggs lämpligen på ett USB minne eller extern HD.Har du en skiva med dessa på så borde det inte vara något problem
Tänk även på att säkerhetskopiera viktiga filer (t.ex foton, musik och dokument) till en extern hårddisk innan ominstallationen.
Man ska inte vara rädd för att ominstallera sin dator, för det kommer förr eller senare att behövas. Planera hellre inför det och ha processen klar för dig så känns det tryggare.
Saker man bör ha innan man kör igång en ominstallation:
*Skiva med operativsystem som motsvarar den licensnyckel man äger (licensen hittar man klistrad på skiva eller datorchassi, där står även licensnyckeln). Har man inte fått en skiva kan man beställa av microsoft, kostar ca 200 kr. I första hand ska man vända sig till återförsäljaren av datorn, de kan hjälpa till eller hänvisa vidare.
*Drivrutiner för den hårdvara som sitter i datorn (Man får nästan alltid drivrutiner medskickade på en skiva när man köper datorn, spara alltid denna). På engelska heter drivrutiner drivers.
*Licensnyckel
*En dator till
(skulle man ha missat något och ominstallationen går snett, så hjälper det att ha en dator till så man kan söka info på nätet om hjälp)
tack så mycket! skall prova detta :)
Min blogg: www.tonarsbokentipsen.blogg.se
Det skulle en annan behöva göra också:)
Defragmentera datorn ska man göra ett par gånger om året minst på de operativsuystem om tillåter det. Vet inte hur det är på nyare win eller på linux alt mac?