Datorn iFokus

Datorn

Etikettövrigt
Läst 7965 ggr
Anna
4

Öppna tif-filer

Hur öppnar man TIF-filer på datorn? Fick endel hästbilder i form av tif-format skickade till mig nyss på mina medryttarhästar och skulle vilja öppna dem, men de vill varken i Photoshop eller Adobe Acrobat Reader..

Hjälp?

MVH Anna

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

xarfez
0

Photoshop går det alldeles utmärkt!

Så något galet måste du vara.

Anna
0

#1 Hm. Det fungerar iallafall inte för mig. Har Adobe Photoshop CS2 och alla bilder jag försöker öppna slutar på tif. När jag försöker öppna dem står det bara "Could not complete your request because it is not the right kind of document."

Hm?!

annaattlid.se

Anna
0

*putt*

annaattlid.se

Cavello
0

Du måste kanske konvertera filerna till JPEG format innan du öppnar dem i PS?

/ Matilda - www.mphotograph.2u.se

gigytffyvbk
1

hur konventerar man ?

johan
0

Windows kan hantera tid-bilder själv, t ex med visningsprogrammet för bild och fax. Kan det vara så att bilden är korrupt eller inte är en tiff

-fil?

Mvh // Johan

Anna
0

Petersen här på forumet löste detta till mig igår, det var helt enkelt inga bildfiler överhuvudtaget och felet ligger alltså hos avsändaren.

Tack ändå!

MVH Anna

annaattlid.se

Cavello
0

Genom att använda en konverterare :) Finns många gratisprogram ute på nätet.

pentsium
0

funkar ej att maila .tif-bilder utan att rara dom, blir korrupta annars

Petersen
0

Det fungerar alldeles utmärkt att maila TIF-filer, jag gör det ofta.
Möjligen kan det slå fel om det t.ex. skickas en TIF från en Mac med Mac som taggad "Byte Order" och mottagaren i Windows eller annat operativ kör med en applikation som inte klara att decoda Macens "Byte Order" så kan det uppstå problem, men det är inget som sker i själva mail-förfarandet. Dock så klarar i princip alla applikationer av båda typerna idag. Photoshop gör det absolut.
Vill du utveckla hur du menar pentsium?

I Annas fall här var det inte ens en TIF fil så det fanns inte mycket att göra åt saken :(

johan
0

Är det fortfarande så att macar inte lägger på filändelser på filerna? Isf är ju det ett klassiskt problem när macfiler ska öppnas på PC.

Jag förstår inte heller varför mailprogram skulle förstöra just tiff-filer.

Mvh // Johan

Petersen
0

Jo, macen lägger till ändelsen. Det är den s.k. "Byte Ordern", metat den taggas med inuti filens kod.

Jag förstod inte heller mailproblemet och testade ett par andra mailprg. förutom Outlook som jag för det mesta använder och det fungerade som det skulle.

Kanske något specifikt fall där man sitter med filen uppe i redigeringsläge "öppen" s.a.s. och samtidigt försöker bifoga den i ett mail utan att stänga den först, vad vet jag, nu blev det helt O.T. här.. sorry :)

pentsium
0

när mamma försöker maila tiff-bilder till hennes bror så kan han inte öppna dom, ej heller när han försöker att skicka till henne, men det fungerar om mn komprimerar dom i winrar först…

Zpookey
0

Ett problem med MAC är att man kan använda [ och ] i filnamnen…försöker man öppna sådana filer i windows så går det inte…man får döpa om dom först.

Petersen
0

Ja alltså, det finns triljoner varianter på hur man kan namnge filerna men det finns bara 2 olika "Byte orders".