Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 2518 ggr
Gunlog
2011-11-02 19:09
0

Hur konvertera?

Har scannat in till JPEG, men måste konvertera dessa till PDF-filer. Hur gör jag?

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

Janne64
2011-11-02 21:43
1

Du installerar en PDF-skrivare till att börja med.

Kan tipsa om ett gratisalternativ utan reklam, PDFCreator.

Då dyker den upp som en skrivare och du "skriver ut" en pdf-fil på samma sätt som vilket dokument som helst men i utskriftdialogen så väljer du din PDF skrivare.

Har du Photoshop kan du spara som pdf där också.

Gunlog
2011-11-03 20:39
0

Tack, Janne! Jag har inte PhotoShop, tyvärr…

Det slutade med att jag fick tanka hem ett prova-på program från cnet.com. Jag har Vista och det är ju inte det bästa… Obestämd

Jag har en psc-skrivare där det finns ett foto-program med, men det programmet är inte kompatibelt med Vista… Min sambo köpte en ny skrivare, men den är så stor så den får inte riktigt plats… Den är mer anpassad till kontor. Den är kanon gällande foton… När jag ändå har dig på tråden: Kan jag kringgå på något sätt och ändå få in denna psc-skrivarens fotoprogram? Skrivaren heter hp psc 1200…

Janne64
2011-11-03 23:45
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Du behöver ingen fysiskt skrivare utan du installerar ett PDF-program som blir en skrivarenhet i datorn. När du skall skriva ut så blir det en PDF-fil. Inga stora skrivare eller papper behövs.

Janne64
2011-11-03 23:49
0

Ojdå..

Jag tror inte att skrivaren har ett fotoprogram men däremot så kan det följt med ett bildregogeringsprogram. Vill du ha ett bildredigeringsprogram så kan du ladda hem Gimp gratis.

[Beavis]
2011-11-04 14:13
0

p

Andina
2011-11-05 11:56
0

Jag har använt CutePdf i många år - fungerar alldeles ypperligt.

För att få det att fungera krävdes även "GPL Ghostscript" (vad det nu är egentligen…;)).

Snabbt och lätt att installera och sedan använda.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Gunlog
2011-11-05 16:04
0

Jo. Biten med att inte behöva en fysisk skrivare förstår jag. Och ni har rätt i att det finns ett bildred.program med som tillhör skrivaren. Men detta program är inte kompatibelt med Vista. Kan man kringgå det på något sätt? Det bildred. är något av det bästa och enklaste jag har varit med om, nämligen. Tack för tipsen med PDF-problemen. (skriver genom det mobila, därför är texten skrivet i ett stycke)

Andina
2011-11-05 18:18
0

Det som är bra med PDF-programmen (förutom att de omvandlar dokument till just pdf'er) är att de omvandlar alla möjliga dokument till pdf'er. Jag kan "skriva" ut pdf från word, bildprogram och annat.

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Gunlog
2011-11-05 20:13
0

Ja, det är super med pdf… Flört

Allamej
2011-11-06 09:54
0

Ok, jag är fullständigt novis med datorer och jag måste göra och skicka pdf filer med mönster.

Dessa pdf filer måste kunna skickas upprepade gånger. Vilket gratisprogram är bäst? Jag har photoshop och photofiltre.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Janne64
2011-11-06 20:34
0

#10 Om du har en PDF-skrivare installerad så sparar den en fil som du sedan kan skicka 1 eller 10 miljoner gånger Glad

I de senare verionerna av Photoshop kan man också "spara som.." Pdf. Blir lika som ovan.

Andina
2011-11-06 20:44
0

#11 - Vill bara tillägga att alla program inte kan läsa pdf'er skapade i Photoshop… Jag har inte kommit på var fnurran är eller vilka som har problem med det. Det händer inte ofta, men händer dock. Så jag har helt slutat att skapa pdf'er som ska läsas av andra i Photoshop…, tyvärr, för det är ju enklast om man jobbar i Photoshop.

(Men som sagt, program som CutePDF är bra - det är lätt att skapa pdf´er från alla möjliga program. Och det är så lätthanterligt!)

Hawknestgrove
2011-11-06 22:37
0

Den här tycker jag är ok, fick tipset av Mison här inne.

http://www.doc2pdf.net/se/#convert

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hawknestgrove
2011-11-06 22:38
0

och även den här..

http://www.convertmyimage.com/

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....