Compaq CQ1110SCm Stationär
Hej!
Är inne på att köpa en ny dator, och såg detta erbjudande. Vad tycker ni om det?
Är det en helt okej dator?
Det jag ska ha datorn till är: Spel (Sims 3 främst, men även kanske något onlinespel i framtiden), internet, dokument, bilder, och ja, inte så mycket mer vad jag kan komma på. 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Enda anledningen att välja en butik som elgigantet tex är att dom har något special rabatt, men utan att veta vad en annan butik tar för samma dator är det omständigt att ta reda på om den är prisvärd eller inte för många.
Fördelen med just den datorn är att den är kompakt och värdigbyggd.
Men liten storlek kommer sämre prestanda.
Jag skulle lagt på någon tusenlapp och köpt en dator med mer kraft och bättre skärm. Så kan du ha datorn längre ist för att den ska vara seg trött från början
men allt är frågan vad du har för krav, vad du är ute efter. förutom att kunna göra det "basics" Vill du ha en bra skärm eller spelar det ingen roll alls. Vill du ha en liten dator eller spelar det ingen roll alls. Vill du ha ett specifikt tangetbord, kanske ett som fått bra kritik, ett som håller länge. etc

Och jag säger nog tvärtom. Om du bara ska ha en hemmadator och spela spel som Sims och liknande, så fyller den alla krav. Enda jag kan se är att det kanske är en lite långsam processor om du ska köra grafiktunga on-linespel. I så fall hade jag också satsat på ett "icke-integrerat" (vad heter det?) grafikkort.
Men du skriver "i framtiden", så det kanske inte är aktuellt nu? För vardagsbruk är det inga problem. Be dem kolla skärmen i butiken så att det inte är pixelfel. (de vet hur man gör). Skitirriterande att hålla på att byta. Jag gör alltid en koll i butiken efter att ha fått hem 2 skärmar med fel.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag rekomenderar inte den datorn, har man den budgeten så är det bättre att titta på begagnat.
Vet inte vart du bor men ett exempel på en som är lika mkt pengar men såååå mkt bättre och dessutom har möjlighet att förbättra och bygga ut bättre än den du gav exempel på:
http://www.blocket.se/sodermanland/Stationar_Dator_36190845.htm?ca=11&w=3
eller
http://www.blocket.se/stockholm/QuadCore_Speldator_med_22__LCD_Skarm_36320576.htm?ca=11&w=3
bara söka på ett ord tex "quad" o sen sortera på billigast först så hittar man massor =)
Har själv köpt mina tre av mina senaste datorer på blocket och alla har varit utmärkta köp.
Paket hos elgiganten ger jagi nte mycket för, skärmen är liten och man blir mer nöjd om man väljer monitor själv, mus och tangentbord är i princip gratis i sammanhanget så det ska inte fälla något avgörande.
1,6 Ghz dual core är vad nästan de senaste mobiltelefonerna kommer upp i lol, inte direkt superbra för en stationär dator.
Så jag säger NEJ till datorpaketet i #0 ! ! !
/Fridaybrew
fast att köpa begangat är ju en jäkla risk, helst om man inte är kunnig inom området. Hur fasen upptäcker man om någon del i datorn är ESD skadad? Jag skulle inte tycka det är värt det, helst då man inte får någon garanti.

Bra rutet #4! Ofta när folk kommer med frågor som #0, så betyder det att man inte har stenkoll på vad alla förkortningar betyder och vad man ska kolla efter. Att då rekommendera begagnat som man själv ska pilla med och skifta kort osv är lite grand av snobberi, tycker jag.
Jag är programmerare, men skulle aldrig ge mig på att bygga en maskin själv. Jag har inte intresset eller kunskaperna. Jag vill ha en ok maskin som funkar ungefär som TS vill. Men jag hade nog inte köpt den du länkar till. Ganska dyrt till relativt låg prestanda.
Håller dock med om att det är en god ide att välja just skärmen separat så att man får en man gillar.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Ja det är en hyfsad dator för sitt pris, man får vad man betalar för!
I princip kan du se på priset vad du får, konkurensen är stenhård så det skilljer väldigt lite mellan olika märken/återförsäljare.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Köper man begagnat så kan man be dom starta datorn och sätta igång och spela så ser man att det funkar. MAn kan säkert tom bestämma vilket spel som ska testspelas man kan ta med sig sitt spel tom.
Datorn som länkades är redan usel från dag ett, så i princip behövs en ny dator omgående då blir det väldigt dyrt att köpa skräp varje år och aldrig få den prestandan man önskar. Begagnat är utan garantier men är den nyare än 2 år så är det garanti på den mot fabrikationsfel. Så därför ska man se till att få med kvitton på datorn och om det är ett hembygge så ska man ha kvitto för alla delarna om de är köpta på separata ställen.
Vidare ser jag det som ett utmärkt tillfälle till ökat lärande kring datorer om man nu "vågar" mecka och läsa på kring montering. Det är verkligen inte svårt, finns tom enkla videos som är superpedagogiska på youtube.
De flesta har iaf en datakunnig i sin vänkrets man kan bjussa på en pizza och ta med den som sällskap när man tittar på den begagnade datorn.
Sen är det bra om man öppnar upp chassit vid begagnat köp och kollar att komponenterna man förväntar sig vara där är där. Att lära sig det är inte heller oöverstigligt. Tämligen basic: Moderkort, ram, processor, hårddisk, grafikkort, Då kollar man att det stämmer med annonsen naturligtvis så man behöver inte ha 100% koll på hela marknadens olika varianter. Annonsen och dess delar googlar man runt på innan man ens ringer naturligtvis.
Varför överdramatisera?
/Fridaybrew