Datorn iFokus

Datorn

Etikettwindows
Läst 865 ggr
johan
0

Bättre batteritid i Windows Vista

Om man har Aero-gränssnittet på i Windows Vista går batterierna åt rätt fort. Clint Rutkas har släppt ett enkelt litet program som känner av när strömmer försvinner och du börjar köra på batteri och växlar då direkt över från Aero till Basic och vips har du bättre batteritid.

Enkelt. Brilliant.

>> Ladda ned Vista Battery Saver

Mvh // Johan

pentsium
0

eller så kör man inte vista på datorn helt enkeltSkrattande

johan
0

Suck vad jag är trött på alla svar som alltid ska förslå någon konkurrent till vad frågan handlar om. (Jo, jag ser smileyn, men det händer för ofta för att inte säga nåt nu)

Jag VILL köra Vista, IE, Visual Studio, Windows Media Player etc. När något strular med programmen vill jag LÖSA problemet, inte byta till något annat som har andra problem.

Skriv jättegärna(!!!!) inlägg eller t o m artiklar om Linux, Mac, Open Source eller vad det nu är, men sluta kidnappa andra trådar med förslag som är helt irrelevanta för tråden.

Om du vill skriva artiklar om något, Microsoft eller icke-Microsoft, säg till så kan du få medarbetarrättigheter och möjlighet att skriva artiklar. Nemas Problemes.  

Jag tror inte du är så intresserad av att få svaret "Byt till IE" när du ställer en fråga om Firefox… 

// Johan

Mvh // Johan

pentsium
0

nej men jag VILL dissa det mesta från microsoft;P

johan
0

#3. Jag vet. :) Men gör det i egna trådar så är det helt ok…

Mvh // Johan

Petersen
0

Gött tips Johan!

Ska genast testas på laptoppen.

charlie
0

Hur kommer det sig att Aero drar så mycket mer CPU än Classic?

---

lailas
0

måste jag göra på laptoppen, den drar slut på batteriet relativstsnappt..

Kaj
0

Charlie, tror det är för att Aero ligger och beräknar om en massa för grafiken. Bland annat att bilder blir halvt transparenta och en massa mer funktioner som man i andra fall använder fotoredigeringspogram till med fasta bilder. Här sker allt i relatid och jag antar att detta drar en hel del CPU, Grafik CPU och minne vilket förbrukar massa CPU-tid.

charlie
0

Alltså jag vill ju inte racka ner men jag har en G3:a hemma som gör allt det dära… där allt kan ha olika transparens med ett pyttegrafikminne på 32 mb… Det är väldigt underligt att det skulle konsumera så mycket prestanda..

Är det någon som har ens kollat hur mycket CPU som används när man flyttar fönster etc?

---

johan
0

#9: Ja, det är rätt sjukt att det ska krävas 128 mb grafikkort med DirectX-stöd för att kunna göra en halvgenomskinligt fönster och lite knappar med glow-effekter.

Min nya dator som är en Core 2 Duo Centrino, 2 gig ram ochj 512 mb grafikkort har bara 2 i sånt där Experience Index. 5 är max. Man undrar vad man ska ha för monsterdator för att få max.

Fast jag måste säga att jag inte märker av någon prestandaskillnad fämfört med XP. Virtual PC är till och med snabbare på Vista än XP. Och att få upp datorn från standby är också mycket snabbare ämn XP.

Mvh // Johan

charlie
0

det är liiite skillnad mellan min minimac det…

---

Petersen
0

Haha Charlie!

Hade du kört något i storlek med Vista på minin så hade hela ditt vardagsrum förvandlats till ett enda stort hav av roterande badbollar i kulörta färger. 

Cool